
Cadillac Escalade prišiel na svet v roku 1999 ako odpoveď na konkurenčný Lincoln Navigator. Za ten čas sa z neho stala doslova ikona. Obrovské full-size SUV s luxusnou výbavou bolo však pomerne jednoduchým strojom. Napokon, prvú generáciu odvodili od GMC Yukon Denali. To sa ale s príchodom piatej generácie mení. Ak by sa bol v januári konal tradičný autosalón v Detroite, asi by bol Escalade jednou z jeho hlavných hviezd, lenže ten otvorí brány až v júni. Takže debutuje mimo svetiel reflektorov. Za pozornosť však určite stojí. Chce totiž účinnejšie konkurovať Mercedesu-Benz GLS, BMW X7 či Range Roveru, teda najprestížnejším modelom v triede. Mení sa tak na oveľa sofistikovanejšie SUV nabité elektronikou.
Dizajn síce ctí hranatú tradíciu, ale je o čosi prepracovanejší. Absolútnou novinkou je použitie horizontálnych predných svetiel, ktoré nahradili pôvodné vertikálne. Tie denné ale ostali bez zmien. Zadné svetlá s 3D grafikou zas lemujú celé zadné veko. Mohutný bočný profil odľahčujú megalomanské 22-palcové disky kolies a plastickejšie tvarovaná spodná hrana okien. Úplnou novinkou je verzia Sport s čiernou prednou maskou vrátane jej lemu. Luxusná verzia Platinum zas zušľachťuje vzhľad pozinkovanými povrchmi. Pod kabátom Escalade sa ukrýva úplne nová platforma.

Tuhá zadná náprava je minulosťou. Podvozok dostal plne nezávislé zavesenie kolies. A to prinieslo rad výhod. Nielen pre jazdné vlastnosti. Piata generácia ponúka podstatne viac priestoru v interiéri aj v kufri. Tak napríklad cestujúci v treťom rade majú až o 40 % viac miesta (886 mm) na nohy, pričom v kufri zostáva minimálne 700 litrov pre batožiny. Maximálna prepravná kapacita je však až 3 089 litrov. A to nehovoríme o pripravovanej predĺženej verzii ESV s rázvorom natiahnutým o ďalších 404 mm. V tomto smere nebude Escalade konkurencia, aspoň tá európska, pravdepodobne stíhať. Novú latku však Escalade nasadzuje aj v digitalizácii. Palubná doska má z toho dôvodu úplne novú architektúru.

Nesie digitálny, voľne stojaci panel s uhlopriečkou 38 palcov. Tvoria ho tri zakrivené obrazovky s technológiou organických diód (OLED), takže hustota pixlov je dvojnásobná v porovnaní s televízormi 4K. Znamená to tiež najväčší možný farebný rozsah, dokonalú čiernu farbu a odstránenie antireflexných krytov. Panel tvoria tri vzájomne prepojené displeje. Centrálny 14,2-palcový pred vodičom, 7,2-palcový naľavo a 16,9-palcový napravo v úlohe multimediálneho rozhrania. Nechýba ani navigácia s rozšírenou realitou, ktorá premieta navigačné piktogramy do reálneho obrazu z prednej kamery. Systém Surround Vision pracuje až s deviatimi kamerami a zobrazuje okolie vozidla.

A potom je tu kamera nočného videnia Night Vision a zadná kamera pre potreby virtuálneho spätného zrkadla. Veľkou inováciou je systém Super Cruiser, čo je diaľničný autopilot, umožňujúci dlhodobú jazdu bez rúk na volante. V USA, ktoré majú 200 000 míľ rýchlostných komunikácií, to príde vhod. Okrem kamier, radarových a ultrazvukových senzorov využíva systém po prvýkrát takzvaný Lidar (laserový radar) a superpresnú navigáciu GPS. Na automatickú zmenu jazdného prúdu stačí aktivovať smerové svetlo. Kabína je zaplavená luxusným drevom a kožou. Špičková audiosústavou AKG Studio Reference má 36 reproduktorov napájaných z 28-kanálového zosilňovača.

Meniče sú umiestnené dokonca aj v streche či v operkach hláv. Aparatúru využíva napríklad aj navigácia, keď niektoré hlasové povely prichádzajú z pravej alebo ľavej strany. Funkcia Conversation Enhancement zas zlepšuje komunikáciu medzi členmi posádky prenosom ich hlasu spredu dozadu či naopak. Nechýbajú vstupy USB či HDMI, ktoré môžu využiť najmä zadní cestujúci, ktorí majú za príplatok k dispozícii dve 12,6-palcové obrazovky. Atmosféru luxusu dotvára ambientné podsvietenie a ponuka až ôsmich farebných vyhotovení interiéru.
O dokonalé „žehlenie“ nerovností sa stará aktívne odpruženie Magnetic Ride Control s magnetoreologickými tlmičmi, ktoré reagujú v predstihu na základe skenovania povrchu vozovky. Ešte vyššiu úroveň pohodlia zabezpečí vzduchové odpruženie Air Ride Adaptive. To eliminuje náklony v zákrutách či pri brzdení a zároveň znižuje polohu karosérie o 51 mm pri vyšších rýchlostiach alebo pri nastupovaní. Pod kapotou majú zákazníci na výber z dvoch motorov. Okrem americkej klasiky v podobe vidlicového 8-valca s objemom 6,2 litra (313 kW, 623 Nm) po prvýkrát aj trojlitrový 6-valcový diesel (207 kW, 623 Nm), čo naznačuje európske ambície Escalade. Oba motory sú spojené s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom oboch náprav. Priplatiť si môžete za elektronický diferenciál eLSD.