JAC iEV7S: Obsadí nás Čína lacnými elektromobilmi? Tento môže byť jeden z nich

Výrobcovia áut budú mať v Európe dosť problémov, aby získali zákazníkov na kúpu drahých elektromobilov. Situáciu im môže navyše skomplikovať lacnejšia čínska konkurencia.

12.02.2020 12:00
debata
Sympatický crossover dizajnom tak trochu... Foto: JAC
JAC iEV7S - 2020 Sympatický crossover dizajnom tak trochu pripomína niekdajší Hyundai ix35. Je však elektrický a o čosi menší. Na dĺžku meria 4 135 mm.

Čínsky prienik na európsky automobilový trh sa zatiaľ príliš nevydaril. Spomeňme fiasko značky Qoros. Ale čo nie je, môže byť. Čínske automobilky sa na rozdiel od tých renomovaných čoraz častejšie objavujú na autosalónoch v Európe. A máme tu aj prvý ambiciózny projekt Lynk & Co., teda atraktívneho SUV 01 či sedanu 03, ktoré využívajú techniku Volva, keďže obe značky patria pod čínsky gigant Geely. Ešte viac môžu však Číňania rozvíriť vody na trhu elektromobilov. Žiadna z automobiliek nemá zatiaľ totiž zásadný náskok. Štartovacia čiara je takmer rovnaká.

A, samozrejme, Číňania si to uvedomujú. Navyše dokážu zabojovať tým, čo je pre elektromobily mimoriadne dôležité – cenou. Príkladom môže byť aj nový crossover JAC iEV7S, ktorý sa uchádza o priazeň v Európanov. Mimochodom, JAC je čínskou štátnou automobilkou, s ktorou kooperuje koncern VW. Na základoch tohto modelu ponúkne v Číne elektromobil Sol. Pôvodne malo ísť síce o Seat, ale nakoniec padla voľba na logo VW. To znamená, že iEV7S nebude žiadnou technologickou katastrofou, ale solídnym elektromobilom. Posúďte sami.

Interiér má už v sérii bohaté vybavenie vrátane... Foto: JAC
JAC iEV7S - 2020 Interiér má už v sérii bohaté vybavenie vrátane 8-palcového infotainmentu, koženého čalúnenia či systému zobrazenia okolia a automatickej klimatizácie.

Tento crossover má na dĺžku 4 135, na šírku 1 750 a na výšku 1 560 mm. Mohol by byť teda konkurentom pre Kiu e-Niro, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-2008 Electric, ale aj pre ďalšie očakávané elektromobily z dielne Volkswagenu alebo Mazdy. Pri pohľade naň si možno spomeniete na niekdajší Hyundai ix35. JAC iEV7S poháňa synchrónny elektromotor s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 270 Nm, čo je úplne postačujúce. Automobilka udáva zrýchlenie z 0 na 50 km/h za štyri sekundy a na dvojnásobok za rovných 11. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 130 km/h.

Zdrojom pohonu je asynchrónny elektromotor s... Foto: JAC
JAC iEV7S - 2020 Zdrojom pohonu je asynchrónny elektromotor s výkonom 85 kW, napájaný batériami s kapacitou 40 kWh. Stačiť by mali na 300 km jazdy, aspoň podľa staršej normy NEDC.

Batérie zabudované v podlahe majú kapacitu 40 kWh. Nie je to veľa, ale ani taká Mazda MX-30 nemá viac. Dokonca len 35,5 kWh. A podobne je na tom naúríklad Honda e alebo BMW i3. JAC sľubuje dojzad 300 km, škoda len, že podľa staršej normy NEDC. Realita bude teda výrazne skromnejšia. Na rýchlonabíjačke dobijete JAC iEV7S na 80 % kapacity za 60 minút. Doma to bude striedavým prúdom trvať osem hodín. Na palube nechýba tempomat, kožené čalúnenie, infotainment s 8-palcovou dotykovou obrazovkou, automatická klimatizácia či zobrazenie okolia vozidla pomocou kamier. V sérii sú tiež 16-palcové hliníkové disky, denné diódy, vyhrievané zrkadlá či diaľkové centrálne odomykanie.

U našich západných susedov je cena JAC iEV7S stanovená na 899 900 českých korún, čo je 35 950 €. Nie je to málo, ale vo svete elektromobilov, a vzhľadom na bohaté vybavenie, ide o konkurencies­chopnú ponuku. Mimochodom, JAC plánoval v minulosti výstavbu závodu na Slovensku. Táto investícia však nevyšla. V súčasnosti buduje fabriku na elektromobily vo východnej Číne ako spoločný podnik s Volkswagenom. Investíciou za 750,8 milióna dolárov by malo byť 100 000 elektric­kých áut ročne. Volkswagen si teda tak trochu chová hada na prsiach.

JAC iEV7S - 2020
JAC iEV7S - 2020
+17JAC iEV7S - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #elektromobily #JAC #JAC iEV7S
Články podľa značiek