EP Tender: Francúzi predlžujú dojazd elektroáut. Prívesným powerbankom!

Ako zabezpečiť potrebný dojazd elektromobilov na dlhú cestu, ak majú malú kapacitu akumulátorov? Keď sa nezmestia do auta, mohol by si ich elektromobil ťahať za sebou. Má to viacero výhod.

18.02.2020 12:00
debata (22)
Prívesný batériový vozík môže byť dočasným a... Foto: EP Tender
EP Tender - prívesný batériový vozík Prívesný batériový vozík môže byť dočasným a praktickým riešením, ako predĺžiť dojazd najmä mestských elektromobilov, ak s nimi občas zamierite na dlhšiu trasu.

Elektrické autá sú stále vhodné skôr do mesta ako na diaľkové trasy. Dôvod? Relatívne malá kapacita batérií. Ani tie najlepšie a najdrahšie zväčša neprejdú na jedno nabitie viac ako 350 či maximálne 400 kilometrov. A tie mestské sú na tom ešte horšie. Veľká a ťažká zásoba batérií by im však bola v mestskom režime zbytočnou príťažou. Najmä ak často neabsolvujú denne viac ako 100 km. Lenže kupovať si jeden elektromobil na cestu do práce a druhý na to, aby sme s ním zvládli rodinnú dovolenku, nedáva príliš zmysel. A navyše – bolo by to šialene drahé. Francúzsky startup EP Tender si však myslí, že má riešenie. A pomerne jednoduché.

Francúzsky startup má zatiaľ vozík s kapacitou... Foto: EP Tender
EP Tender - prívesný batériový vozík Francúzsky startup má zatiaľ vozík s kapacitou 36,5 kWh. Pracuje však aj na verzii, ktorá dokáže uskladniť až 60 kWh elektrickej energie.
Ak sa batérie nezmestia do elektromobilu, mohol by si ich ťahať v prípade plánovanej dlhšej cesty, najmä tam, kde nie je možnosť nabíjania, za sebou. EP Tender preto predstavil prívesný vozík, v ktorom môžu byť umiestnené akumulátory s kapacitou 36,5 kWh, a pracuje aj na verzii s kapacitou 60 kWh. Čo by to znamenalo napríklad pre taký elektrický Renault Zoe? Ten má vo svojich útrobách batérie s kapacitou 52 kWh, ktoré majú stačiť na 390 km jazdy. S batériovým vozíkom by sa to razom natiahlo o ďalších minimálne 200 km alebo dokonca o 400 km. Na jedno nabitie by ste potom zvládli cestu dlhú povedzme minimálne 700 km. Vozík nemusíte vlastniť, stačí si ho v prípade potreby prenajať pomocou mobilnej aplikácie. To nie je zlé. Riešenie má však aj zopár háčikov.

Elektromobily zatiaľ nesmú ťahať prívesy, nemajú teda ťažné zariadenie, a po druhé, ak má počas jazdy prúdiť elektrická energia z batérií vo vozíku k elektromotorom auta, musel by byť prídavný akumulátor spojený s elektromobilom káblom. Lenže konektory sú často vpredu, a ak by aj boli vzadu, pre jazdu nie je bezpečné spájať vozík s káblom. EPT tender to vyriešil špeciálnym spojovacím zariadením, ktoré vozík nielen ťahá, ale obsahuje aj konektor. A to by si vyžadovalo drahú úpravu elektromobilov, aby boli so zariadením vôbec kompatibilné. Musel by sa teda zaviesť nejaký štandard, aby sa elektrické vozíky rozšírili vo väčšom množstve.

Sympatický na návrhu francúzskeho startupu je fakt, že rieši aj otázku manipulácie so samotným vozíkom. Batérie s kapacitou napríklad 60 kWh môžu mať totiž pokojne aj 600 kilogramov. Ovládať takýto „príves“ pri zapájaní a cúvaní by veru ľahké nebolo. Problém odstraňujú prídavné kolieska, ktoré sa vysunú a otáčajú podobne ako tie na nákupných vozíkoch. Parkovací manéver je potom hračkou. Firma už má nejaké tie skúsenosti. Začínala totiž najprv s vozíkmi, ktoré obsahovali benzínový motor poháňajúci generátor, akýsi predlžovač dojazdu. Takýmto spôsobom by sa dal potom elektromobil nabiť prakticky kdekoľvek, nezávisle od nabíjacej infraštruktúry.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #prívesný vozík #EP Tender
Články podľa značiek