Najvýkonnejší Kodiaq RS predstavila automobilka len na jeseň 2018 a už sú tu informácie o konci jeho výroby, aspoň v podobe, v akej ho poznáme dnes. Ako inak, dôvodom sú nové emisné limity, ktoré „zabíjajú“ jeden model za druhým. Doplatí na to aj najvýkonnejšie SUV z Mladej Boleslavi, ktoré poháňal, ako jedinú Škodu, naftový 4-valec 2,0 BiTDI s dvojicou turbodúchadiel a výkonom 176 kW. Samozrejme, bol to superefektívny a úsporný motor, ale jeho 167 gramov CO2 na kilometer je v dnešných časoch priveľa. A to aj v prípade iných koncernových modelov, ktoré ho používajú. Napríklad Passat, Arteon a Tiguan. Volkswagen tak zastaví výrobu tohto štvorvalca v priebehu leta, čo znamená pre Kodiaq RS veľký problém. Žiadnu inú alternatívu totiž neponúka.
Koniec rýchleho Kodiaqu to ale byť nemusí. To by išla Škoda sama proti sebe. Na niektorých trhoch sa verzie RS podieľajú na celkových registráciách automobilky celou pätinou. Kodiaq RS bude preto musieť prepriahnuť na iný typ pohonu. A aký iný by to mal byť, ak nie plug-in hybridný, ktorý vyhovuje najlepšie súčasnej metodike merania spotreby WLTP. Núka sa elegantná možnosť požičať si techniku zo Seatu Tarraco PHEV FR, ktorý sa v tejto podobe predstavil už na jeseň. O výkon sa báť netreba, pretože k dispozícii bude z motora 1,4 TSI (110 kW) v kombinácii s elektromotorom (85 kW) systémových 180 kW, teda ešte o štyri viac, ako v naftovom Kodiaqu RS. A na zahodenie nie je ani 400 Nm krútiaceho momentu.
Ak uvážime, že vďaka batériám s kapacitou 13 kWh dokáže v elektrickom režime prejsť budúci Kodiaq RS, možno s prívlastkom iV, približne 50 km a vykazovať priemernú spotrebu len 2,1 litra benzínu na 100 km, Škoda zabije dve muchy jednou ranou. Dynamika by teda utrpieť nemala a Škoda bude mať v Bruseli čistý štít. Otázkou však je, aký dosah bude mať hybridná sústava na jazdné vlastnosti. Jednak z dôvodu nadváhy, ktorú spôsobia ťažké akumulátory pod zadnými sedadlami, a po druhé, z dôvodu opustenia systému 4 × 4. Plug-in hybridný pohon koncernu VW totiž zatiaľ prenáša svoju silu výlučne k predným kolesám, či už v Superbe iV, Tarracu PHEV, alebo Passate GTE.
A potom je tu otázka, či sa bude plug-in hybridný Kodiaq RS naozaj podieľať na znižovaní emisií CO2. Každý totiž vie, že majitelia zástrčkových hybridov jazdia väčšinu času s nedostatočne nabitými alebo dokonca úplne vybitými batériami, takže spotreba je niekoľkonásobne vyššia ako tá papierová. Neprospieva tomu ani fakt, že väčšina plug-in hybridov nepodporuje rýchlonabíjanie. Žijeme však v časoch pretvárky, keď sa do spotreby nezapočítavajú emisie produkované pri výrobe elektrickej energie. A tak sa budú bruselskí úradníci tváriť, že nový Kodiaq RS už „nežerie“ 7,6 litra nafty, ale len 2,1 litra benzínu. Absurdné. Inak by bolo zachovanie motora 2,0 BiTDI pre prírodu tým najlepším riešením.
Kedy sa Kodiaq RS s prívlastkom iV predstaví, nie je zatiaľ známe. Šušká sa, že príde až po facelifte celého modelového radu, ktorý je plánovaný na polovicu budúceho roka. Dovtedy s najväčšou pravdepodobnosťou verzia RS z ponuky úplne vypadne. Nahrádzať dočasne diesel výkonnejšou verziou motora 2,0 TSI by bolo drahé, a navyše by to neriešilo problém s emisiami. Práve naopak. Veď diesel sa pod kapotu najvýkonnejšieho Kodiaqu dostal práve preto, že bol bezkonkurenčne najúspornejším. Podobne ako to urobilo Audi so svojimi modelmi S, do ktorých nasadilo preplňované naftové 6-valce 3,0 TDI. Ich osud vak môže byť tiež čoskoro spečatený.