Cupra Leon: Španielsky ‘Golf R‘ má 228 kW, 4x4 aj verziu do zásuvky!

25.02.2020 10:00

Niekdajší kráľ okruhu Nürburgring je ešte silnejší. A aj „zelenší“. Prichádza totiž aj ako plug-in hybrid. Najvýkonnejšia verzia pokorí stovku za menej ako päť sekúnd.

Adrenalínové gény dáva Cupra Leon najavo...
Adrenalínové gény dáva Cupra Leon najavo agresívnym nárazníkom so zväčšenými sacími otvormi, matným pozadím diódových svetiel aj špecifickými lakmi karosérie. Napríklad týmto Graphene Grey. Autor: Cupra

Netrvalo dlho a po januárovom debute štvrtej generácie Seatu Leon tu máme aj jeho športový derivát. Kým však v minulosti niesol označenie Leon Cupra, z ktorého sa predalo neuveriteľných 44 000 kusov, odteraz je to Cupra Leon. Za zmenou pozície slov sa skrýva prechod pod osamostatnenú „ostrú“ divíziu Seatu a tiež nové technológie. Tou najdôležitejšou zmenou je nepochybne príchod plug-in hybridnej verzie, vynútenej prísnymi emisnými limitmi. Jednoducho, zástrčkový hotahatch a kombi ST „zahladia“ nadlimitné gramy CO2 oveľa výkonnejších, čisto benzínových verzií. Ekologický pohon skombinuje známy preplňovaný 4-valec 1,4 TSI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm so silou elektromotora, ktorý pridáva ďalších 85 kW.

Celé spolu to bude posielať k predným kolesám cez 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG systémových 180 kW a 400 Nm krútiaceho momentu. Batérie s kapacitou 13 kWh majú umožniť elektrický dojazd približne 60 km, takže Cupra Leon PHEV bude môcť vykazovať emisie CO2 len na úrovni 50 g na kilometer. A o to tu vlastne išlo. Podmienkou je ale nabíjanie akumulátorov. A keďže Cupra Leon nepodporuje, tak ako väčšina plug-in hybridov, nabíjanie vyššími výkonmi, trvať to bude minimálne 3,5 hodiny z domáceho Wallboxu a šesť hodín z bežnej zásuvky. Priaznivcov Cupry tak isto viac chytia za srdce nehybridné verzie. A je sa na čo tešiť. Cupra Leon ponúkne totiž hneď tri modifikácie s motorom 2,0 TSI.

Kabíne vládnu priam „okruhové“ emócie....
Kabíne vládnu priam „okruhové“ emócie. Nechýbajú škrupinové sedadlá, športový volant, množstvo kože, brúseného hliníka ani špecifická grafika digitálneho kokpitu. Autor: Cupra

Tá základná má 180 kW a 370 Nm. Zodpovedá teda plug-in hybridu. Zaujímavejšia je silnejšia s výkonom 221 kW a krútiacim momentom 400 Nm, ktorá prekonáva starý Leon Cupra o osem kilowattov. V oboch prípadoch prúdi výkon cez dvojspojkovú prevodovku DSG a elektronický samosvorný diferenciál VAQ k predným kolesám. Lenže to nie je stále vrchol. Ten predstavuje až Cupra Leon s výkonom 228 kW a pohonom oboch náprav 4Drive, čím sa stáva priamym súperom Golfu R. A to aj zrýchlením z 0 na 100 km/h pod päť sekúnd. „Úradovať“ na trhu bude chvíľku sama, pretože wolfsburský súper sa v novej generácii na svoju športovú misiu ešte len chystá. Koncern VW teda nechal Cupru vyniknúť. Bohužiaľ, bez manuálnej prevodovky, tá je minulosťou.

Podvozok Cupry Leon je v porovnaní s civilnými...
Podvozok Cupry Leon je v porovnaní s civilnými verziami Leonu znížený vpredu o 25 a vzadu o 20 mm. Okrem hatchbacku si môžete Cupru Leon dopriať aj ako praktické kombi Sportstourer. Autor: Cupra

Adrenalínovej dynamike musel byť prispôsobený podvozok. Cupra Leon má už v sérii nezávislé zavesenie všetkých kolies a adaptívne tlmiče DCC s módmi Comfort, Sport a špecifickým Cupra. Spolu s nimi sa mení aj charakteristika motora, progresívneho riadenia či činnosť prevodovky. Okrem toho je k dispozícii mód Individual s vlastným nastavením charakteristík. Karoséria je v porovnaní s Leonom znížená vpredu o 25 a vzadu o 20 mm. Špecifické naladenie majú aj vinuté pružiny. Brzdová sústava Brembo používa predné ventilované kotúče s priemerom 370 mm. Ukryté sú v 18-, alebo 19-palcových diskoch kolies. Na výber je až šesť rôznych dizajnov vrátane bronzového Cupra či diamantového.

Bronzové disky Cupra majú priemer 19 palcov....
Bronzové disky Cupra majú priemer 19 palcov. Ukrývajú brzdovú sústavu Brembo. Autor: Cupra

Okrem toho sa Cupra Leon líši od civilných Leonov výrazným aerodynamickým tuningom. Úplne nový predný nárazník má zväčšené sacie otvory pre prívod chladiaceho vzduchu. Maske, lemovanej matným chrómom dominuje po prvýkrát bronzové logo. Z profilu udrú do očí aerodynamické prahové lišty a predĺžený strešný spojler. Vzadu nechýba difúzor s integrovanými výfukmi. Výkonnejšie verzie majú až štyri matné koncovky. Výrazná je aj grafika svetiel. Tie predné s matným pozadím obsahujú štandardne adaptívnu diódovú technológiu. Zadné spája neprerušovaná svetelná lišta. Diódová šou začína už pri odomykaní, keď Cupra predvedie svetelné sekvencie a cez projekčné šošovky premietne na asfalt logo značky. Na výber budú dva špecifické odtiene karosérie – Desire Red a Graphene Grey.

Interiér je plný kože, brúseného hliníka, matného chrómu a bronzových akcentov. Škrupinové sedadlá a športový volant navodzujú priam „okruhovú“ atmosféru. Klasickú páku prevodovky nahradil elektronický volič. Digitálny kopit s uhlopriečkou 10,25-palca a infotainment s priemerom 10 palcov majú špecifickú grafiku a telemetrické funkcie. Pred vodičom sa tak môže v móde Sport View zobraziť centrálny otáčkomer spolu s údajmi o okamžitom výkone a krútiacom momente. Ešte viac emócií pridáva ambientné osvetlenie kabíny. Podľa vzoru Leonu je aj Cupra Leon neustále pripojená k internetu, čo umožňuje diaľkové ovládanie viacerých funkcií či zistenie polohy vozidla. Samozrejmosťou sú tiež pokročilé asistenčné systémy.

Výrobu Cupry Leon zabezpečí materský závod Seatu v Martorelli. K prvým zákazníkom sa však dostane až na jeseň. Dostupné budú od začiatku obe karosárske verzie.

Rozmery, objemy

Verzia Cupra Leon Cupra Leon ST
Dĺžka (mm) 4 368 4 642
Šírka (mm) 1 800 1 800
Výška (mm) 1 456 1 448
Rázvor náprav (mm) 2 686 2 686
Objem kufra (l) 380 617

Technické údaje

Verzia 1,4 TSI PHEV 2,0 TSI 245 2,0 TSI 300 2,0 TSI 310 4Drive
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 395 1 984 1 984 1 984
Max. výkon (kW) 1180 (110 + 85) 180 221 228
Max. krútiaci moment (Nm) 400 370 400 400
Prevodovka 6DSG 7DSG 7DSG 7DSG
0 – 100 km/h (s)- pod 5  
Cupra
		Leon Sportstourer -
		2020
Cupra Leon
		-
		2020
+10Cupra Leon -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Seat Leon #Seat #Cupra Leon #Cupra
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek