Renaul Twingo nie je na trhu rozhodne nováčikom. Premiéra tretej generácie s motorom vzadu, vyvinutej a vyrábanej v spolupráci s Daimlerom, prebehla už v roku 2014. Twingu sa síce podarilo vypracovať na štvrtý najpredávanejší model v európskom segmente A, ale nie je tajomstvom, že projekt nenaplnil očakávania. A to ako s logom Renaultu, tak aj sesterského Smartu. Kým prvá generácia z roku 1992 dosahovala ročné predaje aj na hranici 200 000 kusov, tá tretia sa nezmohla ani na polovicu. Renault a Daimler sa tak dohodli na ukončení spolupráce. To znamená, že súčasné Twingo aj Smart ForFour a ForTwo skončia v roku 2022.
Daimler vyvinie ďalšiu generáciu Smartu spolu s čínskym Geely. Osud jeho európskeho náprotivku je tak neistý. O to viac prekvapuje, že prakticky v závere kariéry prichádza Twingo po prvýkrát s čisto elektrickou verziou. Ako inak, dôvodom sú priam zničujúco prísne emisné limity. Na rozdiel od Smartu, ktorý sa vlani celkom vzdal spaľovacích motorov, však Renault ponechá vo výrobe aj verzie s benzínovým 3-valcom. Twingo Z.E. tak len doplní ponuku modelového radu a rozšíri počet elektromobilov Renaultu na sedem. To ak berieme do úvahy okrem európskeho Twizi, Zoe, Kangoo a Masteru aj čínsky elektrický crossover K-ZE a kórejský sedan Samsung SM3.
Dôležité je, že Renault využil pri vývoj Twinga Z.E. najnovšie skúsenosti z modernizovaného Zoe, čo znamená, že parametrami prekonáva Smart ForFour EQ. Elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 Nm, umiestnený pod dnom kufra, si vyrába sám vo svojom závode Cléon. Podobne je to s batériami. Kým Daimler nakupuje akumulátory od Deutche Accumotive, pre Twingo ich dodáva LG Chem. Modernejšie články pod prednými sedadlami, chladené kvapalinovým okruhom, majú vyššiu energetickú hustotu, čo znamená kapacitu 21,3 kWh, na rozdiel od 17,6 kWh v Smartoch.
To sa, samozrejme, podpísalo na dojazde. Ten je podľa prísnejšej normy WLTP 215 km v móde Eco a v kombinovanom režime 180 km, čo je minimálne o 30 viac, ako zvládne Smart ForFour. Vďaka relatívne nízkej hmotnosti od 1 112 do 1 178 kg (hmotnosť batérií je len 165 kg), bude Twingo Z.E. živou mestskou „šťukou“. Na 50 km/h zrýchli za 4,2 sekundy a na dvojnásobok za 12,6. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 136 km/h, čo mestskému určeniu bohato stačí. A na zahodenie nie je ani extrémne malý polomer zatáčania, len 4,3 metra. Dojazd predlžuje rekuperatívne brzdenie, ktoré možno nastaviť v troch úrovniach.
Twingo Z.E. podporuje nabíjanie s maximálnym výkonom 22 kW. Za takýchto okolností stačí 30 minút na nabíjacej stanici na to, aby ste načerpali energiu na ďalších 80 km. Plné nabitie trvá 63 minút. Z domáceho Wallboxu je to pochopiteľne dlhšie. Pri výkone 3,7 kW osem hodín, a pri 7,4 kilowattoch presná polovica. Z bežnej siete sa „tankovanie“ natiahne na viac ako 3 hodiny. Renault však tvrdí, že priemerný vodič najazdí denne v meste len 30 km, takže Twingo Z.E. bude dobíjať raz do týždňa. S plánovaním nabíjania mu pomáha aplikácia rozhrania Easy Connect. Tá umožňuje zvoliť čas nabíjania, jeho kontrolu na diaľku, ale aj vyhľadať najbližšiu nabíjaciu stanicu s aktualizáciou dostupnosti v reálnom čase.
Twingo Z.E sa od svojich súrodencov líši navonok len modrými akcentmi na prednej mase, bočnom prelise, kolesách a nápismi Z.E. Electric. Konektor dobíjania sa ukýva pod vekom, kde majú benzínové verzie hrdlo nádrže. Modré motívy sa objavujú aj v kabíne, napríklad v oblasti prieduchov klimatizácie. Vyššie úrovne obsahujú 7-palcový infotainment. Elektrická konverzia neobmedzila úžitkové vlastnosti. Twingo Z.E. má identický objem kufra 240 litrov a po sklopení zadných operadiel a operadla spolujazdca odvezie predmety dlhé až 2,31 metra. Kvôli bezpečnosti chodcov je novinka vybavená systémom Z.E. Voice, ktorý dáva na výber tri druhy umelého zvuku. Jeho intenzita sa mení v závislosti od rýchlosti.
Výroba Twinga Z.E bude prebiehať spolu s bežnými verziami na montážnych linkách slovinského závodu v Novom Meste. Na trhu by sa malo objaviť v priebehu roka. Ceny zatiaľ Renault nezverejnil.