DS 9: ‘Francúzska bohyňa‘ sa vracia. Príde z Číny

Citroën, Peugeot ani Opel na ženevský autosalón nedorazia. Zato koncern PSA vyšle do hál Palexpa prémiovú divíziu DS. A tá sa bude mať čím pochváliť. Predstaví vlajkovú loď s číslom 9, ktorá má asi najbližšie k odkazu legendárneho Citroënu DS z päťdesiatych rokov.

27.02.2020 10:00
debata
Nové DS 9 vychádza z predĺženej verzie čínskeho... Foto: DS
DS 9 - 2020 Nové DS 9 vychádza z predĺženej verzie čínskeho Peugeotu 508L. Nejde však o fastback, ale o aerodynamicky ladenú limuzínu s trojpriestorovou karosériou. Prednej časti dominuje maska DS Wings s parametrickým výpletom a svetlá Matrix LED.

Po rozpačitom štarte novej prémiovej divízie PSA sa autám s logom DS začína naozaj dariť. Vlani bolo DS najrýchlejšie rastúcou značkou koncernu, keď predalo približne 62 000 áut. O 17 % viac ako v roku 2018. Odbyt v Európe vzrástol dokonca o 21 %. Pre nové modely DS 3 Crossback a DS 7 Crossback, przentované v samostatných showroomoch, sa rozhodlo 56 000 zákazníkov. A to je dobrá správa, pretože doteraz taktika „prémiových Citroënov“ fungovala len v Číne. Ako sa však zdá, nové modely to zmenili. A bude ich podstatne viac. Chystajú sa ďalšie štyri. A tým najbližším sa stane luxusný sedan DS 9, ktorý zažiari už na budúci týždeň v halách Palexpa.

Konečne tu bude auto, ktoré naplno využije dedičstvo „francúzskej bohyne“, teda legendárneho Citroënu DS, a v portfóliu nadviaže na dnes už neexistujúce modely CX, XM či C6. Bohužiaľ, bez hydropneumatického pruženia. Techniku si totiž sedan dlhý 4 930, široký 1 850 a s rázvorom náprav natiahnutým až 2 900 mm požičia z už známych koncernových modelov postavených na platforme EMP2. A keďže bude vyrábaný v Číne, jeho základom sa stane predĺžená verzia čínskeho Peugeotu 508L. Svoj technologický pôvod však zakryje noblesným dizajnom a bohatým vybavením, ktoré má DS 9 katapultovať medzi prémiové modely strednej triedy, akými sú Mercedes-Benz triedy C, BMW radu 3 alebo Audi A4.

V porovnaní s Peugeotom 508 je rázvor náprav... Foto: DS
DS 9 - 2020 V porovnaní s Peugeotom 508 je rázvor náprav predĺžený až o 167 mm. Celková dĺžka sa tak natiahla na 4,93 metra.

Na rozdiel od Peugeotu 508 nepôjde o fastback, ale o aerodynamicky tvarovaný sedan, hoci splývavá silueta kabíny navodzuje dojem dvojpriestorovej karosérie. DS 9 sa tiež vzdá bezrámových okien dverí v prospech vyššej tuhosti lepeného skeletu a nižšej hladiny hluku v kabíne. Tej prospievajú napríklad aj vrstvené sklá. Prednej časti dominuje maska „DS Wings“ s parametrickým výpletom a diamantovým efektom. Novinkou je „Clous de Paris“, teda chrómová „šabľa“, ktorá sa tiahne stredom kapoty. Lišty na vonkajších okrajoch strechy obsahujú koncové diódy, ktoré sú jasnou paralelou s historickým DS. Boky karosérie sú hladké a ich homogénnosť nenarúšajú ani kľučky dverí. Tie sa vysunú z obrysu, až keď je to potrebné. Kolesá majú priemer veľkorysých 690 mm.

Ani na zadnej časti nechýba množstvo chrómu.... Foto: DS
DS 9 - 2020 Ani na zadnej časti nechýba množstvo chrómu. Originálnym detailom sú však najmä pozičné svetlá v okrajoch strechy, ktoré evokujú legendárny Citroën DS.

Zadné svetlá prepojené chrómovou lištou obsahujú dynamické smerové diódy. Prémiový francúzsky štýl prenikol aj do kabíny. Tá ponúka nadštandardný priestor, a to najmä pre cestujúcich vzadu. DS tvrdí, že zadné sedadlá sú rovnako pohodlné ako tie predné. A má pravdu, keďže k dispozícii sú aj vo verzii s masážnou funkciou či ventilovaním. Každý z cestujúcich si môže navyše upraviť teplotu klimatizácie. Luxusnú atmosféru umocňuje personalizačný program DS Inspirations. Obsahuje tri dizajnové témy pomenované po slávnych štvrtiach v Paríži – Bastile, Rivoli a Opéra. Spolu s nimi sa mení farba koženého čalúnenia, jeho prešívanie, obkladové materiály, dekorácie či dokonca ambientné osvetlenie.

Interiér je doslova „predizajnovaný“.... Foto: DS
DS 9 - 2020 Interiér je doslova „predizajnovaný“. Zákazníci si budú môcť vybrať z troch línií pomenovaných podľa slávnych štvrtí Paríža. DS tiež sľubuje vysoký akustický komfort a vďaka adaptívnym tlmičom aj efekt „lietajúceho koberca".

Kožou potiahnutá je palubná doska aj volant. Diamantová téma prerastá do tvaru ovládačov na stredovej konzole, grafiky virtuálneho kokpitu, veľkého multimediálneho rozhrania aj dizajnu analógových hodín B.R.M R180, ktoré saštarte vyklopia z centra palubnej dosky. O dokonalý zvuk sa stará audio Focal Electra so štrnástimi reproduktormi, vyvinuté špeciálne pre DS 9. Klasický kľúč môže nahradiť smartfón. O bezpečnosť sa starajú asistenčné systémy na úrovni SAE 2 vrátane asistentu pre jazdu v kolóne, udržiavania v jazdnom prúde, automatického parkovania, systému nočného videnia na báze infračervenej kamery či monitorovania únavy vodiča skenovaním očí. Adaptívne Matrix LED svetlá ponúkajú až päť režimov závislých od rýchlosti alebo aktuálneho počasia.

Interiér je doslova „predizajnovaný“.... Foto: DS
DS 9 - 2020 Interiér je doslova „predizajnovaný“. Zákazníci si budú môcť vybrať z troch línií pomenovaných podľa slávnych štvrtí Paríža. DS tiež sľubuje vysoký akustický komfort a vďaka adaptívnym tlmičom aj efekt „lietajúceho koberca".

Efekt „lietajúceho koberca“ má zabezpečiť podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré prispôsobujú úroveň tlmenia v predstihu na základe údajov z prednej kamery skenujúcej povrch vozovky, ale aj na základe údajov o zrýchlení, spomalení či bočnom preťažení. Pod kapotou bude vládnuť plug-in hybridná technológia. Základom sa stane verzia E-Tense 225 s výkonom 165 kW a batériami s kapacitou 11,9 kW. Neskôr pribudne silnejší variant E-Tense 250 s výkonom 184 kW a batériami s kapacitou 13,2 kWh. Najvýkonnejšia verzia E-Tense 360 ponúkne až 265 kW, a čo je podstatné, aj pohon oboch náprav. Kým totiž "predokolky“ použijú len jeden elektromotor v 8-stupňovej automatickej prevodovke, "štvorkolka“ dostane druhý na zadnej náprave.

Vo všetkých prípadoch bude hybridná sústava využívať preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech s výkonom 147 alebo 165 kW. Elektromotory by mali mať výkon 80, respektíve 83 kW. DS 9 E-Tense prejde v čisto elektrickom režime, dostupnom do rýchlosti 84 km/h, minimálne 40 km a s väčšou zásobou li-ion akumulátorov 50 až 60 km. Šetriť energiou pomáha rekuperácia brzdnej energie nastaviteľná v niekoľkých stupňoch. Väčšinu času však bude E-Tense využívať hybridný mód s optimálnou spoluprácou elektromotorov a spaľovacieho agregátu. Nabíjanie výkonom 7,4 kW sa postará o plné nabitie menšieho paketu batérií za 1,5 hodiny. V Číne bude dostupná aj čisto benzínová verzia s výkonom 165 kW, opäť v kombinácii s 8-stupňovým automatom a predným náhonom.

Podstatné je, že napriek čínskemu pôvodu zamieri DS 9 aj do Európy, a to už v druhej polovici tohto roka. Na starý kontinent sa dostane len v plug-in hybridných verziách. Ceny zatiaľ automobilka nezverejnila. DS sa spolieha na rastúci európsky dopyt v segmente prémiovej strednej triedy, ktorý sa vlani zvýšil až o 21 % na 540 175 kusov. Je však pravdou, že sa tak stalo najmä vďaka extrémnemu úspechu novej elektrickej Tesly 3, ktorá si zaknihovala až 94 492 registrácií. A bola po Mercedese-Benz triedy C a BMW radu 3 tretím najúspešnejším modelom. Uvidíme, či sa podarí DS 9 zaútočiť na ich pozície. Dokázať by to mohlo vďaka plug-in hybridnému pohonu, odlišnej identite a väčšej ponuke priestoru. Ľahké to však mať nebude, na snahe konkurovať nemeckým prémiovým značkám sa už popálilo viacero automobiliek.
DS 9 - 2020
DS 9 - 2020
+30DS 9 - 2020

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Citroen #PSA #DS #autosalón Ženeva 2020
Články podľa značiek