Najrýchlejšia Octavia prepriahne na plug-in hybridný pohon. Pomocou elektromotora zrýchli nové RS na stovku za 7,3 sekundy. Rekord to však rozhodne nie je. Pôvodná benzínová verzia bola „šikovnejšia“. Môže za to nadváha.
Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 Hoci je Octavia RS iV v skutočnosti najúspornejšou verziou štvrtej generácie, netvári sa ako ekologický záchranca planéty. Naopak, čiernou maskou s čiernym lemom a agresívne tvarovaným nárazníkom s aerodynamickými lamelami aeroflaps doslova vystrkuje rožky.
Tlak na emisie núti automobilky aj ku krokom, ktoré by inak nemali šancu na úspech. Vidieť to možno aj na novej Octavii RS. Tá prichádza najprv s prívlastkom iV a pod kapotou mení osvedčený preplňovaný 4-valec 2,0 TSI (169 kW) za plug-in hybridnú sústavu. Kombinuje starší motor 1,4 TSI s výkonom 110 kW a elektromotor, ktorý pridáva ďalších 85 kW výknu. Celé to dopĺňa 6-stupňová dvojspojková prevodovka DSG a li-ion akumulátor s kapacitou 13 kWh. Túto zostavu dobre poznáme aj z iných koncernových plug-in hybridov – od Superbu iV až po VW Passat GTE a napokon aj z novej Octavie iV. V prípade Octavie RS je však systém naladený na vyšší výkon.
Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 Pod prednou kapotou ukrýva RS iV plug-in hybridnú sústavu, kombinujúcu 4-valec 1,4 TSI a elektromotor. Spolu ponúkajú 180 kW, o 30 viac ako v normálnej Octavii iV.
Vzájomnou spoluprácou oboch hnacích jednotiek tak Octavia RS iV posiela k predným kolesám 180 kW a 400 Nm krútiaceho momentu, podobne ako nový VW Golf GTE či Seat Tarraco FR. Oboma parametrami tak novinka prekonáva svoju predchodkyňu. Lenže nie je všetko zlato, čo sa blyští. V skutočnosti RS iV na dynamike stráca. Na stovku zrýchľuje za 7,4 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 225 km/h. V akcelerácii je teda o päť desatín sekundy pomalšia a o 25 km/h zaostáva v maximálke. Aj to len za podmienky, že akumulátory sú dostatočne nabité a vodič zvolí športový jazdný režim. Dôvodom je nadváha 135 kg a limity plug-in hybridnej koncepcie.
Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV Combi - 2020 Kým RS iV liftback má veko zakončené decentnou čiernou aerodynamickou lištou, kombi má na streche predĺžený spojler. Výfuky sú v oboch prípadoch falošné.
Majitelia sa tiež budú musieť zmieriť s menšou palivovou nádržou, ktorej objem klesne zo 45 na 40 litrov, a tiež s menším batožinovým priestorom s objemom 450, respektíve 490 litrov pri kombi. Samozrejme, bonusom má byť čarovne nízka spotreba paliva a emisie. A o to tu vlastne išlo. Octavia RS iV vykazuje „papierových“ 30 g CO2 na kilometer, čo zodpovedá priemernej konzumácii rozprávkových 1,5 litra benzínu na 100 km. Pochopiteľne, na tých prvých, pretože 60 z nich vie podľa normy WLTP prejsť v čisto elektrickom režime. Našťastie, Octavia RS nezanevrie ani na čisto benzínovú verziu s poriadne "nadupaným“ 4-valcom 2,0 TSI, ktorý ponúkne nefalšovaných 180 kW a 350 Nm krútiaceho momentu. Dokonca v kombinácii s manuálom.
Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 V interiéri nechýba trojramenný kožený volant, hliníkové pedále, športové sedadlá, za príplatok čalúnené Alcantarou, či dramatické červené ambientné podsvietenie.
Takže až potom si RS bude môcť merať sily si svojou predchodkyňou. A nepochybne ju prekoná po všetkých stránkach. RS iV je tak len akýmsi nutným zlom súčasnej „zelenej“ epochy. A chystá sa aj naftová Octavia RS 2,0 TDI, ktorá by mohla mať podľa vzoru novučičkého VW Golf GTD výkon 147 kW a krútiaci moment 400 Nm. V každom prípade si ani RS iV nedalo ujsť príležitosť dať svoje športové gény okoliu jasne najavo. Začína to maskou s čiernym lemom, diódovými svetlami s matným pozadím či agresívnejšie tvarovaným nárazníkom s čiernymi aerodynamickými lamelami. Z profilu zaujmú 18-palcové disky a červené strmene bŕzd.
Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia RS iV - 2020 Minimálne 18-palcové disky ukrývajú červené strmene bŕzd.
Kým liftback má vzadu decentnú čiernu odtrhovú hranu, strecha verzie Combi RS je zakončená predĺženým spojlerom vo farbe karosérie. Obe verzie spája nárazník s imitáciou dvojice koncoviek výfukov či grafika zadných svetiel s matným pozadím. Plakety RS nájdeme na prednej maske aj zadnom veku. Na blatníkoch chýba, pretože práve tu sa pod krytom nachádza konektor pre dobíjanie akumulátorov. V kabíne nechýba trojramenný kožený volant, hliníkové pedále, športové sedadlá s čiernym textilným poťahom. Za príplatok si môžete dopriať ergonomické sedadlá čalúnené Alcantarou s nastaviteľnou kolennou podperou. Dramatickú atmosféru umocňuje červené ambientné podsvietenie či červená grafika displejov virtuálneho kokpitu a infotainmentu.
Môžeme predpokladať, že RS iV dostane špeciálne naladený podvozok a za príplatok adaptívne tlmiče DCC. Či bude karoséria bližšie k asfaltu, Škoda zatiaľ neprezradila. Je však možné, že tak ako pri Golfe GTE sa svetlá výška meniť nebude. Jazdnými vlastnosťami tak či tak pravdepodobne nezahladí hmotnostný hendikep, a to najmä v zákrutách. Octavia RS iV by sa mala slovenskému publiku predstaviť na aprílovom autosalóne v Bratislave. A to hneď v oboch karosárskych modifikáciách. Benzínová verzia RS a naftová RS TDI majú nasledovať v druhom polroku. Škoda tiež pripomína, že modelový rad obohatia mild-hybridné verzie s motormi 1,0 e-TSI (81 kW) a 1,5 e-TSI (110 kW) s prívlastkom eTec. Využijú 48 V štartér-generátor s krútiacim momentom 50 Nm a malý li-ion akumulátor s kapacitou 0,6 kWh. Ušetriť by mali 0,4 litra benzínu na 100 km.