Dacia Spring Electric Concept: Najlacnejší elektromobil je tu. Od predaja ho delí iba rok!

04.03.2020 05:00

Zdanlivo nemožné sa stáva skutočnosťou. Rumunská Dacia, ktorá vybudovala svoju kariéru na jednoduchých, spoľahlivých a lacných autách, privedie na svet svoj prvý čistý elektromobil. Tento krst ohňom bude mať podobu kompaktného, len 3,7 metra dlhého crossoveru, ktorý sa predstavuje najprv v podobe konceptu. Jeho základom je v Číne vyrábaný Renault City K-ZE.

Dacia Spring Electric sa tvári ako koncept. V...
Dacia Spring Electric sa tvári ako koncept. V skutočnosti sa však pozeráme len na mierne „vyšperkovaný“ prototyp sériovej verzie prvého rumunského elektromobilu. Delené predné svetlá aj zaslepená maska mu ostanú. Autor: Dacia

Ani Dacia nemôže ignorovať radikálne znižovanie limitov emisií CO2. Ak by tak urobila, vystavila by sa rizikám platby miliónových pokút za nadlimitné gramy tohto skleníkového plynu. Logicky by sa to premietlo do cien, čo je v úplnom rozpore s jej „lowcostovou“ filozofiou. Zraziť priemerné flotilové emisie jej preto pomôže prvý čistý elektromobil, ktorý sa dostane na vybrané európske trhy už začiatkom budúceho roka. Premiéra je teda doslova za rohom, a tak Dacia predstavuje koncept Spring Electric, ktorý je predskokanom revolučnej sériovej novinky. Ako sme predpokladali, jeho základom nie je nič iné ako Renault City K-ZE vyrábaný od vlaňajšieho roka v Číne. A ten je zas elektrickým derivátom indického Renaultu Kwid.

Dacia Spring Electric tak opäť dokazuje, že rumunská značka má od materského Renaultu k dispozícii prakticky všetky dostupné technológie vrátene tých elektrických, s ktorými má Renault ako jeden z lídrov elektromobility už viac ako desaťročné skúsenosti. Pre jej prvý elektromobil to bude veľkým prínosom. Koncept, ktorý mal mať premiéru na zrušenom autosalóne v Ženeve, je v podstate len vyšperkovaným prototypom finálnej verzie. Napokon podobný recept použil samotný Renault pred príchodom City K-ZE. Iba 3 750 mm dlhý crossover s rázvorom náprav 2 423 mm a veľmi sympatickým dizajnom je „vyšperkovaný“ pastelovo sivým lakom v kombinácii s oranžovými akcentmi, zapustenými kľučkami dverí či parádnymi diskami kolies.

Koncept má na dĺžku 3 750 mm a rázvor náprav 2...
Koncept má na dĺžku 3 750 mm a rázvor náprav 2 423 mm. Do sveta mestských crossoverov ho radí svetlá výška s hodnotou 150 mm a robustná ochrana podvozka. Autor: Dacia

Základné črty však novinke zostanú vrátane delených predných svetiel s úzkym svetelným pásom integrovaným v maske a so spodnými reflektormi s trojicou diód. Takisto by to malo byť s grafikou zadných svetiel využívajúcou diódy usporiadané v tvare písmena Y. Keďže Spring Electric je čistý elektromobil, jeho predná maska je uzavretá. Do sveta crossoverov sa hlási väčšou svetlou výškou a robustnou ochranou podvozka so striebornými nábehovými platňami v nárazníkoch. Do interiéru nás zatiaľ Dacia nepustila, ale predstavu o ňom si môžeme urobiť vďaka Renaultu K-ZE. Zníženie nákladov totiž velí použiť čo najviac spoločných komponentov. Bude jednoduchý, účelný a pritom sa nebude brániť konektivite pomocou veľkého dotykového rozhrania v centre palubnej dosky.

Interiér síce Dacia zatiaľ nezverejnila, ale je...
Interiér síce Dacia zatiaľ nezverejnila, ale je takmer isté, že sa nebude líšiť od elektrického Renaultu K-ZE. S výnimkou loga na volante. Autor: Renault

A čo technika? Tak o tej o Dacia mlčí. Vychádzať však môžeme opäť z Renaultu City K-ZE. Ten poháňa elektromotor s výkonom 36 kW, ktorý čerpá energiu z batérií so skromnou kapacitou 26,8 kWh. Dynamické parametre reprezentované maximálnou rýchlosťou len 105 km/h ani dojazd približne 200 km síce neohúria, ale mestskému využitiu K-ZE úplne stačia. Podobné by to malo byť s Daciou, keďže v tlačovej správe zmieňuje automobilka dojazd 124 míľ, čo je presne spomínaných 200 km. Samozrejme, európska verzia K-ZE s logom Dacie by mohla dostať akumulátory s väčšou kapacitou, ale to by sa podpísalo pod vyššiu cenu, ktorú si nemôže dovoliť. A tiež pod zmenšenie batožinového priestoru, ktorý má teraz slušných 300 litrov.

Nabíjanie na 80 % kapacity má trvať na rýchlonabíjacích staniciach približne 50 minút a na nabíjačkách s nižším výkonom, napríklad z domáceho Wallboxu, asi štyri hodiny. Sériový elektromobil uvedie Dacia na vybraných európskych trhoch už začiatkom budúceho roka. Šušká sa, že by malo ísť o najlacnejší batériový elektromobil s cenou len okolo 10 000 eur, čo by mohlo spôsobiť na trhu doslova revolúciu. Najmä v krajinách poskytujúcich dotácie na nákup bezemisných vozidiel. Nemusí ísť o fikciu, veď v ríši stredu stojí City K-ZE po prepočte neuveriteľných 7 967 eur. To vytvára dostatočnú rezervu na zlepšenia, ktoré bude musieť elektrická Dacia absolvovať kvôli splneniu európskych bezpečnostných pravidiel. Výroba pravdepodobne ostane v čínskom závode Shiyan.

Dacia
		Spring Electric Concept - 2020
Dacia
		Spring Electric Concept - 2020
+9Dacia Spring Electric
		Concept - 2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault City K-ZE #koncept #Dacia Spring Electric #Dacia #Concept #autosalón Ženeva 2020
Články podľa značiek