
Fiat má dosť veľké problémy, aby si mohol dovoliť risk, do ktorého sa ženie plnou parou. V súčasnosti žije len zo zopár modelov. Nepochybne najúspešnejšie z nich sú Fiat Panda a Fiat 500. Ich ročné európske predaje sa pohybujú napriek pokročilému veku na úrovni viac ako 180 000 kusov. To sú dvojnásobné čísla, než aké dosahujú novšie modely Tipo alebo SUV 500X. A jednému z týchto dvoch posledných pilierov prosperity sa talianska značka rozhodla doslova zlomiť väz. Stalo sa to, čo sa už dávnejšie šuškalo. Nová generácia Fiatu 500, ktorá sa práve predstavuje na prvých snímkach, príde na trh výlučne ako elektromobil. Žiadna iná alternatíva jednoducho nebude.
Neuveriteľných 13 rokov starý bestseller Fiatu, ktorý ľudia doslova milovali, nahradí produkt, ktorý nemá šancu zastúpiť pozíciu svojho predchodcu. Jednoducho preto, že predaje čisto elektrických áut sú stále mizivé, pre automobilky nerentabilné a pre zákazníkov zaujímavé len vtedy, ak sa na ne vzťahujú dotácie na nákup. Vlani sa v Európe rozhodlo pre elektromobil len 356 000 zákazníkov, čo je 2,3 % z celkových registrácií a menej, než predá Fiat svojich súčasných päťstoviek a Pánd. Na tomto nepatrnom fliačiku, ktorému mimochodom vlani „šéfovala“ renomovaná americká Tesla, chce Fiat budovať svoju budúcnosť. Na rozdiel od takého Peugeotu 208 alebo Opelu Corsa vôbec neráta so spaľovacími motormi.

Z posledných testov Euro NCAP si v roku 2017 odniesol len tri zahanbujúce hviezdičky. A život mu asi príliš nepredĺži ani nová mild-hybridná verzia so 48 V štartér-generátorom, ktorá má udržať na uzde jeho emisie. Poďme sa ale pozrieť na to, čím chce Fiat zaujať v blízkej budúcnosti – na novú elektrickú päťstovku. Postavená je na úplne novej platforme, čo je vzhľadom na radikálnu zmenu koncepcie logické. Dizajn rešpektuje tradíciu, takže stavil na evolúciu, čo je nepochybne dobré rozhodnutie. Pôsobí o čosi masívnejšie, no zachoval si typické línie aj kruhové predné svetlá. K dispozícii bude naďalej aj „polokabriolet“ 500c. Rozmery zatiaľ nepoznáme.

Zmeny v interiéri sú radikálnejšie, hoci aj tu sa stretávame v náznakoch s typickým tvarom palubnej dosky. Jej centrom je však tentoraz veľký dotykový displej infotainmentu, keďže ani Fiat 500 už nemôže ignorovať trend digitalizácie a konektivity. Obrazovka tiež nahradí klasický kruhový prístrojový panel. Možno predpokladať, že kabína ponúkne v porovnaní so svojím predchodcom viac miesta pre posádku aj batožinu. Opäť však nemáme žiadne bližšie údaje. A to platí, bohužiaľ, aj o technike. Batérie neznámej kapacity budú s najväčšou pravdepodobnosťou ukryté kdesi v podlahe a dodávať energiu prednému elektromotoru s neznámym výkonom.
Úspech však bude závisieť najmä od ceny. A tou sa elektrická novinka nebude môcť ani v náznakoch priblížiť doterajšiemu Fiatu 500. Ten štartuje na sume 9 990 eur. Po prechode na bezemisný pohon to bude minimálne dvojnásobok. Úvodná limitovaná edícia má stáť neuveriteľných 37 900 eur.Takže rozhodnutie Fiatu staviť všetko na jednu kartu, pôsobí skôr ako hazard, ak nie rovno „samovražda“. Uvidíme, či do deja prehovorí francúzsky koncern PSA, s ktorým americko-taliansky konglomerát chystá fúziu. Možno plány Fiatu zastaví ešte včas a nový Fiat 500 vyvinie na oveľa flexibilnejších základoch Peugeotu 208 a Opelu Corsa. Tieto dva modely majú síce stopercentné elektrické deriváty, no ponúkajú možnosť tankovať aj benzín či naftu.