Audi A3 je na trhu od roku 1996, vždy ako technologický súrodenec Golfu. Skorý príchod štvrtej generácie sa po premiére Golfu VIII. a Octavia IV. dal očakávať. Ingolstadtský kompakt mal zažiariť na autosalóne v Ženeve. Ten sa síce nekonal, ale v jeho kariére mu to iste neublíži. Vyzerá naozaj „šik“, hoci už s najväčšou pravdepodobnosťou nedorazí v 3-dverovej verzii. Pravdepodobnejší je nástupca sedanu či nové 4-dverové kupé. Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Novinka má jemne svalnaté ale pritom stále atletické tvary. Široká predná maska Single Frame v štýle nových modelov A6 či A7 Sportback tomuto hatchbacku padne ako uliata. Lemovaná je digitálnymi reflektormi Matrix LED. Každý z nich obsahuje tri svetelné polia s piatimi individuálne riadenými diódami.
Aj zadné svetlá počítajú už len s diódovou technikou, aj keď bez módne svetelnej linky. Boky karosérie zvýrazňujú prelisy ale aj tradičný profil kabíny s tretím bočným oknom. Toto auto si rozhodne so žiadnym iným nepomýlite. Športovej DNA prospieva mierna zmena proporcií. Novinka je dlhá 4 340 a široká 1 820 mm. V oboch parametroch pribudlo približne 30 mm. Výška 1 430 mm a rázvor náprav 2 640 mm sa nemenili. V kabíne neostal kameň na kameni. Audi A3 je pripravené na epochu digitalizácie a konektivity. Pred vodičom je 10,1-palcový virtuálny kokpit a za príplatok aj head-up displej. Umožňuje dodatočné funkcie vrátane zobrazenia navigácie či panelu prístrojov. A vo verzii Plus s 12,3-palcovým displejom aj špeciálnu športovú grafiku.
Rozhranie MMI rozpozná ručne písané písmo. Rôzne funkcie je možné aktivovať aj pokročilým hlasovým ovládaním rozlišujúcim hovorovú reč. Všetko to beží na základe tretej generácie modulárnej platformy infotainmentu, ktorá má desaťnásobne vyšší výkon ako v minulosti. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi a rýchle pripojenie na internet LTE Advanced, ktoré umožňuje využívanie on-line služieb Audi Connect. Navigácia poskytuje predpovede dopravnej situácie, mapy Google Erath a 3D zobrazenie. S okolitými vozidlami ale aj inteligentnou infraštruktúrou vie A3 komunikovať vďaka Car-to-X. Už v sérii je digitálne rádio. Cez smartón môžete vďaka funkcii Audi connect key odomykať alebo štartovať vozidlo na diaľku.
Prémiovú atmosféru vytvárajú hodnotné materiály ako karbón či hliník. Zaujímavosťou sú poťahy sedadiel vyrobené z recyklovaných plastových PET fliaš. Napriek zachovaniu kompaktných rozmerov má nové A3 ponúknuť viac priestoru a tiež väčší kufor s objemom od 380 do 1 200 litrov. Batožinový priestor má prestaviteľnú dvojitú podlahu a za príplatok elektricky ovládané zadné veko. O bezpečnosť posádky sa stará celá plejáda asistenčných systémov balíka Audi pre sense s autonómnymi brzdami detekujúcimi chodcov aj cyklistov. Za príplatok dostanete asistent pre zmenu jazdného prúdu, varovanie pri vystupovaní či adaptívny tempomat a parkovací asistent.
Pod kapotou sa zatiaľ objavia tri pohonné jednotky. Benzín bude tankovať 4-valec 1,5 TFSI (110 kW). A naftu zas dvojica dieslov novej generácie 2,0 TDI (85,110 kW) a dvojitou selektívnou katalytickou redukciou Twin Dosing. Pre všetky agregáty je okrem 6-stupňového manuálu pripravená 7-stupňová dvojspojková prevodovka S tronic (DSG) s novým elektronickým voličom. Ďalšie motorizácie vrátane mild-hybridných verzií, podobne ako pohon oboch náprav Quattro, prídu neskôr. Sklamaním je, že aj pri A3 budú mať slabšie verzie jednoduchú zadnú nápravu s torznou priečkou. Vyspelé 4-prvkové zavesenie dostanú len výkonnejšie modifikácie (od110 kW).
Za príplatok bude dostupný podvozok s adaptívnymi tlmičmi, znížený o 10 mm. Každý tlmič bude riadený individuálne a prispôsobovať svoju činnosť okamžitým podmienkam. Vodič bude tiež môcť voliť charakteristiku pruženia cez systém jazdných režimov Audi Drive Select. Ten bude sériovo dodávaný pre A3 S line so športovým podvozkom zníženým oproti základu až o 15 mm a tuhším naladením pružín a tlmičov. Predaj štvrtej generácie odštartuje Audi ešte tento mesiac. Na úvod sa predstaví limitovaná edícia A4 Sportback edition one s matne šedým lakom Platinum, titánovými 18-palcovými diskami kolies, reflektormi Matrix LED a v interiéri so športovými sedadlami s integrovanými opierkami hláv či hliníkovými pedálmi.