Mestská mobilita je dnes veľkou témou. Príležitosť si nechce nechať ujsť ani Citroën. Pokračuje preto v „príbehu“ AMI. S týmto názvom sa nestretávame v histórii automobilky prvýkrát. Naposledy len pred rokom v Ženeve, kde debutoval hravý koncept mestského elektromobilu AMI One. A teraz tu máme jeho sériovú podobu, ktorá sa síce výrazne zmenila, ale zachováva si množstvo vychytávok vlaňajšej štúdie. V podstate by sme AMI mohli považovať za ideového nástupcu legendárneho 2CV. Aj AMI totiž vyznáva ultraminimalizmus, no v duchu 21. storočia. Ide o elektrickú štvorkolku s miniatúrnou karosériou.
Na dĺžku má len 2,41 metra, čo zodpovedá rázvoru áut nižšej triedy. Extrémne redukovaná je aj šírka – len 1,39 metra. Snáď len výškou 1,52 metra má čosi spoločné so svetom bežnej automobilovej produkcie. Citroën tvrdí, že AMI je alternatívou pre verejnú dopravu, rovnako ako pre motocykle či štvorkolky. V porovnaní s nimi však ponúka jeho uzavretá kabína podstatne väčší komfort a bezpečnosť. V podstate ide o odpoveď Citroënu na konkurenčný Renault Twizy. Originálny dizajn charakterizuje zameniteľný predný a zadný panel karosérie, identické okná aj pár dverí. Preto sa jedny otvárajú klasicky a druhé protismerne. Okná nemožno sťahovať, len vyklopiť ich spodnú tretinu, tak ako kedysi na 2CV.
To všetko znižuje výrobné náklady a prípadný servis. A zároveň je to uľahčuje personalizáciu. AMI nechýbajú ani ochranné kapsule Airbump. V kreativite nezaostáva ani koncepcia interiéru. Vybavený je dvoma sedadlami. Vodič a spolujazdec sedia vedľa seba, ale nie tak ako sme zvyknutí. Sedadlo na pravej strane je posunuté trochu vzad, čo vytvára viac miesta na ramená aj na nohy. Kabína je zaliata svetlom vďaka štandardnej panoramatickej streche, takže ani pri miniatúrnych rozmeroch by posádka nemala trpieť klaustrofóbiou. Klasický kufor síce chýba, ale zato je tu miesto pred nohami spolujazdca, napríklad na kufrík, odkladacie priestory za sedadlami, vaničky na palubnej doske či sieťky vo dverách.
Prístrojový panel je zredukovaný na malý displej pred volantom. Funkciu multimediálneho rozhrania nahrádza váš smartfón v držiaku na palubnej doske. AMI poháňa elektromotor s výkonom 5,5 kW, ktorý čerpá energiu z podlahového li-ion akumulátora, takže maximálna rýchlosť je len 45 km/h. Má to však obrovskú výhodu. Miniatúrny elektromobil môžu v 16 krajinách Európy používať legálne vodiči s vekom od štrnástich rokov. Nepotrebujú ani vodičský preukaz. A AMI s cenou 6 000 eur nemusia vlastniť. Toto auto je priam stvorené zdieľanie a prenájom. Cez aplikáciu Free2Move si ho môžete požičať od jednej minúty na jednu hodinu či na celý deň. Cena za minútu je 26 centov. Možný je aj mesačný či celoročný nájom s počiatočnou platbou 2 644 eur.