Citroën AMI: Francúzsky ‘Smart‘ jazdí na batérie. A bez vodičáku

Koncept AMI One z vlaňajšieho autosalónu v Ženeve dozrel do sériovej podoby. Prirovnanie k Smartu však celkom nesedí. AMI je síce elektrické a dvojmiestne ako ForTwo, ale na jeho používanie nepotrebujete ani len vodičský preukaz.

05.03.2020 15:00
debata
Citroën AMI nie je žiaden koncept, ale reálna... Foto: Citroën
Citroën AMI - 2020 Citroën AMI nie je žiaden koncept, ale reálna elektrická štvorkolka, ktorú si môžete, kúpiť, prenajať alebo zdieľať. Jednoducho, je pripravená na nové formy mestskej mobility.

Mestská mobilita je dnes veľkou témou. Príležitosť si nechce nechať ujsť ani Citroën. Pokračuje preto v „príbehu“ AMI. S týmto názvom sa nestretávame v histórii automobilky prvýkrát. Naposledy len pred rokom v Ženeve, kde debutoval hravý koncept mestského elektromobilu AMI One. A teraz tu máme jeho sériovú podobu, ktorá sa síce výrazne zmenila, ale zachováva si množstvo vychytávok vlaňajšej štúdie. V podstate by sme AMI mohli považovať za ideového nástupcu legendárneho 2CV. Aj AMI totiž vyznáva ultraminimalizmus, no v duchu 21. storočia. Ide o elektrickú štvorkolku s miniatúrnou karosériou.

Ultraminimalizmus AMI sa prejavuje použitím... Foto: Citroën
Citroën AMI - 2020 Ultraminimalizmus AMI sa prejavuje použitím symetrických dielov karosérie. Zameniteľné sú predné a zadné panely karosérie, okná aj dvere. To všetko znižuje výrobné náklady.

Na dĺžku má len 2,41 metra, čo zodpovedá rázvoru áut nižšej triedy. Extrémne redukovaná je aj šírka – len 1,39 metra. Snáď len výškou 1,52 metra má čosi spoločné so svetom bežnej automobilovej produkcie. Citroën tvrdí, že AMI je alternatívou pre verejnú dopravu, rovnako ako pre motocykle či štvorkolky. V porovnaní s nimi však ponúka jeho uzavretá kabína podstatne väčší komfort a bezpečnosť. V podstate ide o odpoveď Citroënu na konkurenčný Renault Twizy. Originálny dizajn charakterizuje zameniteľný predný a zadný panel karosérie, identické okná aj pár dverí. Preto sa jedny otvárajú klasicky a druhé protismerne. Okná nemožno sťahovať, len vyklopiť ich spodnú tretinu, tak ako kedysi na 2CV.

Kabína vytvára aj napriek miniatúrnym rozmerom... Foto: Citroën
Citroën AMI - 2020 Kabína vytvára aj napriek miniatúrnym rozmerom dosť miesta pre dvojčlennú posádku. Sedadlá sú umiestnené vedľa seba. Sedadlo spolujazdca je však posunuté mierne vzad, čo vytvára viac miesta na ramená.

To všetko znižuje výrobné náklady a prípadný servis. A zároveň je to uľahčuje personalizáciu. AMI nechýbajú ani ochranné kapsule Airbump. V kreativite nezaostáva ani koncepcia interiéru. Vybavený je dvoma sedadlami. Vodič a spolujazdec sedia vedľa seba, ale nie tak ako sme zvyknutí. Sedadlo na pravej strane je posunuté trochu vzad, čo vytvára viac miesta na ramená aj na nohy. Kabína je zaliata svetlom vďaka štandardnej panoramatickej streche, takže ani pri miniatúrnych rozmeroch by posádka nemala trpieť klaustrofóbiou. Klasický kufor síce chýba, ale zato je tu miesto pred nohami spolujazdca, napríklad na kufrík, odkladacie priestory za sedadlami, vaničky na palubnej doske či sieťky vo dverách.

Jednoduchá palubná doska nesie malý displej... Foto: Citroën
Citroën AMI - 2020 Jednoduchá palubná doska nesie malý displej prístrojového panelu. Ostatné funkcie nahradí váš smartfón umiestnený v držiaku v jej centre.

Prístrojový panel je zredukovaný na malý displej pred volantom. Funkciu multimediálneho rozhrania nahrádza váš smartfón v držiaku na palubnej doske. AMI poháňa elektromotor s výkonom 5,5 kW, ktorý čerpá energiu z podlahového li-ion akumulátora, takže maximálna rýchlosť je len 45 km/h. Má to však obrovskú výhodu. Miniatúrny elektromobil môžu v 16 krajinách Európy používať legálne vodiči s vekom od štrnástich rokov. Nepotrebujú ani vodičský preukaz. A AMI s cenou 6 000 eur nemusia vlastniť. Toto auto je priam stvorené zdieľanie a prenájom. Cez aplikáciu Free2Move si ho môžete požičať od jednej minúty na jednu hodinu či na celý deň. Cena za minútu je 26 centov. Možný je aj mesačný či celoročný nájom s počiatočnou platbou 2 644 eur.

AMI jazdí na 14-palcových kolesách. Poháňa ho... Foto: Citroën
Citroën AMI - 2020 AMI jazdí na 14-palcových kolesách. Poháňa ho elektromotor s výkonom 5,5 kW. Aj vďaka obmedzenej maximálnej rýchlosti len 45 km/h ho môžu používať vodiči s vekom od 14 rokov, a to bez vodičského preukazu.
Dojazd predstavuje len 70 km, ale mestskému využitiu to stačí. Navyše, AMI sa dá dobiť z bežnej elektrickej siete (230 V) už za tri hodiny. Citroën otvorí systém objednávok 30. marca. Zároveň plánuje inštalovať kontajnery s AMI na veľkých parkoviskách, takže si ich bude môcť vyskúšať množstvo potenciálnych zákazníkov. Budú tiež k dispozícii v sieti obchodov Fnac či Darty. Všetky predajné miesta budú ladiť s farebnými konceptmi My Ami Gray, My Ami Blue, My Ami Orange a My Ami Khaki. Pre AMI je okrem inovatívneho spôsobu distribúcie pripravená aj špecifická servisná sieť, do ktorej môžu vstúpiť nezávislé servisy či garáže. To všetko by malo zjednodušiť užívateľom AMI ich život.
Citroën AMI - 2020
Citroën AMI - 2020
+15Citroën AMI - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #elektromobily #Citroën AMI
Články podľa značiek