
Súčasná generácia triedy E je na svete od roku 2016. Za ten čas má na konte neuveriteľných 1,2 milióna zákazníkov. Pokračuje tak v úspešnom príbehu, ktorý začal už v roku 1946. Dodnes sa z tejto triedy predalo viac ako 14 miliónov kusov. Napriek rastúcej popularite SUV má aj do budúcnosti ostať „srdcom značky“. Preto prichádza vo výrazne modernizovanej podobe. Aj keď mimo žiary reflektorov, keďže pôvodne plánovaný debut v Ženeve nevyšiel. Rozsah zmien je naozaj radikálny. Vidieť to už na facelifte s úplne prepracovaným predným nárazníkom, novými diódovými reflektormi vrátane príplatkových Multibeam LED či prepracovanej grafike zadných svetiel. ==== Nadpis ide sem… ====
Základný model dostal po prvýkrát prednú masku línie Avantgarde, čo znamená, že má trojcípu hviezdu priamo v jej centre a dve chrómové lamely. Klasické logo na kapote a tradičná maska ostali už len línii Exclusive. AMG line je ešte viac inšpirovaná ostrými derivátmi z Affalterbachu, čo je jasné pri pohľade na predný nárazník so zväčšenými otvormi pre prívod vzduchu. A chýbať nebude ani out-doorová verzia All-Terrain s výraznými prvkami zo sveta stuttgartských SUV vrátane prelisov na prednej kapote, špecifických lamiel masky a bohatej plastovej ochrany spodných partií karosérie. Paletu lakov rozšíril sivý odtieň Graphite Grey a strieborný Mojave Silver. Prepracovaný je tiež dizajn diskov kolies.

V kabíne sa trieda E po modernizácii definitívne lúči s analógovými prístrojmi. Základný infotainment MBUX s umelou inteligenciou prichádza s dvojicou displejov s uhlopriečkou 10,25 palca, prekrytých spoločným sklom. Vyššia úroveň používa 12,3-palcové displeje. To znamená aj nový volant s kapacitnými ovládačmi, ktoré poznáme z menších a novších tried A a B, alebo modernizovanej vlajkovej lode S. MBUX ponúka ovládanie dotykom, hlasom aj touch-padom na stredovom tuneli. K novinkám patrí navigácia s rozšírenou realitou, keď sa do reálneho obrazu z kamier premietajú rôzne informácie či piktogramy. Nové sedadlá možno nastavovať do optimálnej polohy pomocou zadania vašej výšky do MBUX alebo do aplikácie „Mercedes me“ v smartfóne.

Systém Energizing, ktorý prepája rôzne komfortné prvky vozidla, napríklad klimatizáciu, ambientné podsvietenie, audiosystém či masáže funkcie sedadiel podľa želania alebo nálady vodiča, dostal nový program „krátky spánok“. Využiť ho môžete pri rýchlom relaxe na parkovisku či čerpacej stanici počas dlhých ciest. Sedadlo vás uspí, jemne masíruje počas spánku a následne zobudí. Týka sa to však len dobíjateľných hybridných verzií, pretože systém potrebuje dostatok elektrickej energie pri vypnutom spaľovacom motore. Celkovú atmosféru zušľachťujú nové poťahové materiály či dekorácie z jaseňového dreva, koreňa orecha alebo brúseného hliníka s karbónovou štruktúrou. S komfortom súvisia aj asistenčné systémy na podporu vodiča.

Tu urobila trieda E veľký krok vpred. Jej Active Speed limit Assist upravuje rýchlosť na základe dopravného značenie, ale aj na základe dát z navigácie, čo znamená spomalenie v zákrutách či pred kruhovými objazdmi a križovatkami. Tempomat Active Distance Assist Distronic nielen udržuje bezpečnú vzdialenosť, ale aj spomalí, ak dostane z on-line spravodajstva Live Traffic informáciu o zápche či spomalenej premávke. Tempomat je aktívny až do úplného zastavenia a vozidlo uvedie do pohybu, ak nestojí dlhšie ako jednu minútu. Trieda E tiež zvláda poloautonómnu jazdu do rýchlosti 60 km/h. Informácie o tom, či vodič drží volant, alebo nie, má „autopilot“ z nových kapacitných senzorov vo venci volantu, čo odstraňuje falošné výstrahy.
Doteraz totiž elektronika detekovala prítomnosť rúk len nepriamo cez pohyby volantu. V zápchach pomôže Active Steerin Assist, ktorý dokáže vytvoriť záchranársku uličku. Parkovací asistent Active Parking Assist zvláda odteraz aj priečne parkovacie manévre a tiež varuje pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či pri vystupovaní. Zaujímavým prvkom je zobrazenie signálu semafora priamo na prístrojovom paneli, ak naň vodič nemá dobrý výhľad. Niektoré z týchto funkcií sa dajú aktivovať dodatočne aktualizáciou softvéru, keďže trieda E je stále pripojená na internet. Pred krádežou ju chráni balík Urban Guard, ktorý odosiela majiteľovi informácie o polohe a stave vozidla. Dokonca dokáže kvantifikovať silu nárazu, ak vám niekto poškodí zaparkované vozidlo.

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Trieda E totiž reaguje na nové emisné limity rozsiahlou elektrifikáciou. Dostupných bude až sedem plug-in hybridných verzií s benzínovými aj naftovými motormi. Bližšie informácie k nim však zatiaľ chýbajú. No aj pri klasických pohonoch tu máme veľkú novinku. Tou je benzínový 4-valec novej generácie M 254 vybavený štandardne 15-kilowattovým štartérom-generátorom so 48 V okruhom a krútiacom momentom 180 Nm. Elektromotor ISG druhej generácie je odteraz integrálnou súčasťou 9-stupňovej prevodovky, čo znamená menšie stavebné rozmery mild-hybridnej sústavy. Motor sa tiež môže pochváliť novým turbodúchadlom twin-scroll a elektrickým kompresorom, ktorý zahladí akúkoľvek „turbodieru“.
Mild-hybridná technológia však zavíta aj do radového benzínového 6-valca M 256, ktorý má v triede E premiéru. Už známe naftové motory, 6-valec OM 656 a 4-valec OM 654 dostali dodatočnú úpravu spalín pomocou dvojice katalyzátorov SCR na redukciou emisií NOx, ako aj akumulačný katalyzátor NOx umiestnený v blízkosti motora. Benzínové motory budú mať výkon od 115 do 270 kW a tie naftové zas od 118 do 243 kW. Žiadne bližšie informácie zatiaľ Mercedes-Benz nezverejnil. Napokon, má čas. Novinka zo Stuttgartu sa totiž na trh chystá až v lete. Krátko po sedane a kombi bude nasledovať dlhá verzia pre čínsky trh a tiež kupé a kabriolet. To je dobrá správa, pretože napríklad vlajková loď triedy S už s kupé a kabrioletom do budúcnosti neráta.