
Česká spoločnosť MW Motors, sídliaca neďaleko Plzne, už o sebe dala vedieť v roku 2018, keď predstavila elektrické retro kupé Luka EV. A zdá sa, že sa jej darí, keďže na svet priviedla ďalší elektromobil. Tentoraz na celkom inú tému. Jeho základom nie je totiž nič iné ako legendárny ruský off-road UAZ 469. Tento sparťanský stroj schádza od roku 1941 z liniek Ulianovského automobilového závodu. Vysoký vek mu však neprekáža. Dodnes ho nájdete vo výzbroji viacerých armád východného bloku. Je prakticky nezničiteľný, keďže servis nevyžaduje žiadne extra technológie, a tiež preverený desaťročiami vojenskej prevádzky. Samozrejme, vyrába sa s klasickým spaľovacím motorom. Česi si však povedali, že ho zamenia za elektromobil.

Spoločnosť MW Motors tvrdí, že tým vypĺňa dieru na trhu. „MWM Spartan je určený pre tých, na ktorých automobilky tak trochu zabudli. Pre ľudí, ktorí vyhľadávajú drsný a odolný stroj, ktorý si opravia doma v garáži. A ktorý je cenovo dostupný.“ Nemusí ísť nutne len o lesníkov či poľnohospodárov, ale aj o dobrodruhov či "maniakov“ do extrémnych športov. „Nie každý chce žrebce s vysokou cenou a drahou údržbou. Niektorí ľudia potrebujú kone na prácu. A presne k nim Spartan mieri,“ píše malá česká automobilová manufaktúra. Elektrická konverzia je zároveň obrovskou výhodou, pretože Spartan má nulové emisie. S ľahkosťou tak prejde homologizačnými procesmi. V dnešných časoch by inak nemal šancu vyhovieť normám.

Elektrický pohon je navyše výhodou aj v teréne, pretože elektromotor poskytuje maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok a jemné dávkovanie výkonu. Bohužiaľ, MW Motors nezverejnila žiadne technické údaje. Vieme len, že elektromotor je napojený na pôvodný rozvod pohonu 4×4. O to lacnejšia je prestavba a konečná cena. Ale jeden údaj tu predsa len máme. Automobilka uvádza, že Spartan môže mať batérie s kapacitou od 56 až 90 kWh, čo je veľmi slušná porcia. Taká Tesla S má v najdrahšom vyhotovení 100 kWh akumulátory a povedzme Porsche Taycan zas batérie s kapacitou 95 kWh. Dojazd by teda nemal byť veľký problém, najmä ak sa Spartan nechystá na dlhé výlety, ale na tvrdú službu mimo asfaltu.
Spartan dorazí najprv na britský trh s pravostranným riadením. Možno aj preto, že Britom je náramne smutno za legendárnym Defenderom prvej generácie, ktorý neprežil nové emisné a bezpečnostné limity. A ten nový sa zmenil doslova na digitálny off-road. Distribúcia na Britských ostrovoch začne už na jar. Verzie s ľavostranným riadením prídu na rad koncom tohto roka. MW Motors sa tiež chváli, že jeho Spartan nezaťažuje životné prostredie ani v procese výroby. Vzniká totiž na existujúcich linkách ruského závodu v Ulianovsku a následne ho dokončia na linkách MW Motors v Európe. Toto riešenie zároveň znižuje cenu, ktorú však spoločnosť zatiaľ neprezradila.