MWM Spartan: Česi stvorili elektrický UAZ. Kapacitou konkuruje Tesle či Taycanu

Ruská klasika s elektrickým pohonom je vraj pre tých, na ktorých veľké automobilky zabudli. Jednoduchý stroj s nulovými emisiami si trúfne na ťažkú prácu v náročnom teréne. No a čo, že neponúka komfort. Dobrodruhom to prekážať určite nebude.

07.03.2020 07:00
debata (25)
Konverzia desaťročiami prevereného off-roadu... Foto: MW Motors
MWM Spartan - 2020 Konverzia desaťročiami prevereného off-roadu UAZ na elektrický pohon prináša presvedčivý výkon aj nulové emisie. Pre auto do prírody je to ideálna kombinácia.

Česká spoločnosť MW Motors, sídliaca neďaleko Plzne, už o sebe dala vedieť v roku 2018, keď predstavila elektrické retro kupé Luka EV. A zdá sa, že sa jej darí, keďže na svet priviedla ďalší elektromobil. Tentoraz na celkom inú tému. Jeho základom nie je totiž nič iné ako legendárny ruský off-road UAZ 469. Tento sparťanský stroj schádza od roku 1941 z liniek Ulianovského automobilového závodu. Vysoký vek mu však neprekáža. Dodnes ho nájdete vo výzbroji viacerých armád východného bloku. Je prakticky nezničiteľný, keďže servis nevyžaduje žiadne extra technológie, a tiež preverený desaťročiami vojenskej prevádzky. Samozrejme, vyrába sa s klasickým spaľovacím motorom. Česi si však povedali, že ho zamenia za elektromobil.

Interiér je tak ako celý UAZ sparťansky... Foto: MW Motors
MWM Spartan - 2020 Interiér je tak ako celý UAZ sparťansky jednoduchý. Zmenili sa len prístroje, ktoré informujú napríklad o stave nabitia akumulátorov.

Spoločnosť MW Motors tvrdí, že tým vypĺňa dieru na trhu. „MWM Spartan je určený pre tých, na ktorých automobilky tak trochu zabudli. Pre ľudí, ktorí vyhľadávajú drsný a odolný stroj, ktorý si opravia doma v garáži. A ktorý je cenovo dostupný.“ Nemusí ísť nutne len o lesníkov či poľnohospodárov, ale aj o dobrodruhov či "maniakov“ do extrémnych športov. „Nie každý chce žrebce s vysokou cenou a drahou údržbou. Niektorí ľudia potrebujú kone na prácu. A presne k nim Spartan mieri,“ píše malá česká automobilová manufaktúra. Elektrická konverzia je zároveň obrovskou výhodou, pretože Spartan má nulové emisie. S ľahkosťou tak prejde homologizačnými procesmi. V dnešných časoch by inak nemal šancu vyhovieť normám.

Elektromotor je napojený na pôvodný rozvod 4x4,... Foto: MW Motors
MWM Spartan - 2020 Elektromotor je napojený na pôvodný rozvod 4x4, čo znižuje výrobné náklady a cenu. Vysoký krútiaci moment elektromotora zas nahrádza prevodovku.

Elektrický pohon je navyše výhodou aj v teréne, pretože elektromotor poskytuje maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok a jemné dávkovanie výkonu. Bohužiaľ, MW Motors nezverejnila žiadne technické údaje. Vieme len, že elektromotor je napojený na pôvodný rozvod pohonu 4×4. O to lacnejšia je prestavba a konečná cena. Ale jeden údaj tu predsa len máme. Automobilka uvádza, že Spartan môže mať batérie s kapacitou od 56 až 90 kWh, čo je veľmi slušná porcia. Taká Tesla S má v najdrahšom vyhotovení 100 kWh akumulátory a povedzme Porsche Taycan zas batérie s kapacitou 95 kWh. Dojazd by teda nemal byť veľký problém, najmä ak sa Spartan nechystá na dlhé výlety, ale na tvrdú službu mimo asfaltu.

Spartan dorazí najprv na britský trh s pravostranným riadením. Možno aj preto, že Britom je náramne smutno za legendárnym Defenderom prvej generácie, ktorý neprežil nové emisné a bezpečnostné limity. A ten nový sa zmenil doslova na digitálny off-road. Distribúcia na Britských ostrovoch začne už na jar. Verzie s ľavostranným riadením prídu na rad koncom tohto roka. MW Motors sa tiež chváli, že jeho Spartan nezaťažuje životné prostredie ani v procese výroby. Vzniká totiž na existujúcich linkách ruského závodu v Ulianovsku a následne ho dokončia na linkách MW Motors v Európe. Toto riešenie zároveň znižuje cenu, ktorú však spoločnosť zatiaľ neprezradila.
MWM Spartan - 2020
MWM Spartan - 2020
+7MWM Spartan - 2020

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Uaz #MW Motors #MWM Spartan
Články podľa značiek