Vzhľadom na neutíchajúcu popularitu crossoverov a SUV asi nikoho neprekvapí, že po príchode novej generácie ostrého hatchbacku triedy A si v Affalterbachu povedali, že nepriostriť triedu GLA obdobným spôsobom by bol hriech. Napriek sprísňujúcim sa emisným limitom sa športovej divízii Mercedesu-Benz stále oplatí ponúkať aj vysokovýkonné varianty. Zákazníci o ne majú záujem a nemožno sa im čudovať.
Hlavným dôvodom je pohonná jednotka, ktorá sa môže pýšiť titulom najvýkonnejšieho sériovo vyrábaného štvorvalca na svete. Vo verzii GLA 45 produkuje 285 kW (387 k) a v deriváte GLA 45 S dokonca až 310 kW (421 k). Okrem toho treba mať na pamäti aj krútiaci moment 480 Nm a druhom prípade až 500 Nm. V tomto ohľade nemá GLA konkurenciu. Najbližšie sa naň doťahuje Audi RS Q3, no to sa spolieha na päťvalec s výkonom 249 kW (400 k) a krútiacim momentom 480 Nm.
Nový vysokovýkonný štvorvalec je vybavený dvojitým vstrekovaním paliva. V prvej fáze je palivo vstrekované do spaľovacích priestorov pod tlakom až 200 barov. V druhej fáze sa pridáva vstrekovanie do nasávacieho potrubia pomocou magnetických ventilov. Vysoký výkon je potrebné aj dostatočne chladiť, čo majú na starosti dve vodné čerpadlá.
Mohutný výkon prenáša na obe nápravy systému 4MATIC+ nová osemstupňová dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G. Dokonalú trakciu zabezpečuje systém AMG Torque Control, ktorý dokáže prostredníctvom dvoch elektronicky riadených lamelových spojok na hriadeľoch zadnej nápravy rozdeľovať hnaciu silu nielen medzi predné a zadné kolesá, ale aj medzi pravé a ľavé zadné koleso.
Podvozok možno nastaviť vďaka systému AMG Ride Control, čím možno zvýrazniť jeho komfortné alebo športové vlastnosti. Okrem toho má vodič na výber aj z niekoľkých jazdných režimov zahŕňajúcich nastavenie správania prevodovky, riadenia, zvuku výfukového potrubia a vzhľadu prístrojového panelu. Rozmedzie siaha od režimu Komfort, cez Klzkú vozovku, Šport, Šport+, až po Individuálny a Preteky.
Zvonku prezrádza mimoriadne jazdné schopnosti predná kapota s prelismi, maska chladiča so zvislými lamelami a veľké otvory po bokoch nárazníka pre prívod chladiaceho vzduchu. Zboku upútajú 19– alebo 20-palcové disky kolies, pričom za príplatok sú na výber aj 21-palcové. Vpredu budia rešpekt štvorpiestové strmene bŕzd zahryzávajúce sa do kotúčov s priemerom 350 mm. Vzadu majú kotúče 330 mm a strmene jeden piest. Vzadu hrajú prím dve dvojité koncovky výfukového potrubia a strešný spojler.
Interiér je plný hliníkových a žltých doplnkov zvýrazňujúcich športový ráz auta. Infotainment MBUX je, samozrejme, štandardom, no zároveň je obohatený o telemetrické funkcie, ktoré nájdu využitie hlavne pri jazde na pretekárskych okruhoch. Športové sedadlá AMG Performance sú sériovo čalúnené kombináciou mikrovlákna Dinamica a imitáciou kože Artico.
Kombinovaná spotreba paliva má hodnotu 9,3 litra benzínu na sto kilometrov, no to nie je práve údaj, ktorý by záujemcov o toto auto najviac zaujímal. Horšie to už je s hodnotou emisií oxidu uhličitého 209 – 212 g/km. To je veličina, ktorá môže tomuto výnimočnému automobilu napokon zlomiť väz. Paradoxne sa môže stať, že čím bude úspešnejšie, tým skôr jeho koniec príde.
Technické údaje
Model | Mercedes-AMG GLA 45 | Mercedes-AMG GLA 45 S |
---|---|---|
Motor | dvojlitrový radový štvorvalec | dvojlitrový radový štvorvalec |
Zdvihový objem cm3 | 1 991 | 1 991 |
Maximálny výkon (kW/k pri ot./min) | 285/387 pri 6 500 | 310/421 pri 6 750 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 480 pri 4 750–5 000 | 500 pri 5 000–5 250 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická dvojspojková | 8-stupňová automatická dvojspojková |
Poháňaná náprava | obe (4MATIC+) | obe (4MATIC+) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 | 4,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 270 |
Kombinovaná spotreba paliva (l/100 km) | 9,1–9,2 | 9,2–9,3 |
Kombinované emisie CO2 (g/km) | 209–211 | 210–212 |