Cupra Formentor: Zabudnite na Seat. Toto je čistá Cupra!

Nádherný crossover otvára novú kapitolu značky. Formentor je prvý model Cupry, ktorý nemá nič spoločné so Seatom. Aspoň zatiaľ. Pod svalnatým kabátom ukrýva 228 kW alebo pluginhybridnú sústavu.

11.03.2020 05:00
debata (8)
Široká maska lemovaná LED reflektormi s matným... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2020 Široká maska lemovaná LED reflektormi s matným pozadím nesie veľké bronzové logo Cupry. Aj agresívny nárazník naznačuje športový potenciál tohto modelu.

V roku 2018 odčlenil Seatu svoju športovú divíziu a vytvorila z nej samostatnú značku. Cupra tak odštartovala novú kapitolu histórie s cieľom priviesť na svet autorské vysokovýkonné modely. Samozrejme, nešlo to rýchlo. Nová Cupra Ateca a ešte stále „horúca“ Cupra Leon ostali verné tuningu sériových Seatov. I keď s novým logom. Lenže Formentor znamená dramatickú zmenu. Napokon, naznačila to už vlaňajšia ženevská štúdia. Je naozaj prvým modelom značky, ktorý nie je derivátom martorellských „masoviek“ a ani jednoduchou úpravou Atecy či väčšieho Tarraca. Formentor, pomenovaný po výbežku ostrova Malorka, prichádza s autentickým dizajnom a autentickými proporciami.

Atraktívny Crossover nemá vonkajšie rozmery zhodné so žiadnymi SUV koncernu VW. A platí to aj o rázvore náprav 2 680 mm. Márne by ste ho porovnávali s Atecou, Tarracom, Tiguanom, Kodiaqom, Karoqom či dokonca čínskym SUV-kupé Škoda Kodiaq GT. Formentor využil naplno modularitu platformy MQB, aby dosiahol autonómnu pozíciu. Je dlhý 4 450, široký 1 839 a vysoký 1 511 mm. To znamená, že od Atecy je dlhší o 87 mm, no zároveň o 285 mm kratší ako Tarraco. Nízka kabína v štýle kupé je usadená na „svalnatom“ pontóne s výraznými prelismi v oblasti blatníkov, ktoré ukrývajú nádherné 19-palcové kolesá. Ako inak, s bronzovými motívmi.

Sériová verzia Formentoru sa príliš nelíši od... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2020 Sériová verzia Formentoru sa príliš nelíši od vlaňajšej štúdie. A to je dobré. Ostali mu totiž mimoriadne športové krivky vrátane svalnatých blatníkov a nádherne klenutej kabíny.

Celé ťažisko je posunuté dozadu, čomu napomáha dlhá predná kapota a krátky zadný previs. Prednú časť zdobí veľká maska s masívnym výpletom, ktorý použili dizajnéri aj v oblasti sacích otvorov v nárazníku. Diódové reflektory s matným pozadím dopĺňajú samostatne umiestnené kruhové hmlové svetlá. Vzadu je dominantou svetelná lišta prepájajúca svetlá a mohutný difúzor s dvoma pármi výfukov. Dramatický akcent môžu dotvoriť matné laky karosérie Petrol Blue Matt alebo Magnetic Tech Matt. Okrem toho ponúka Formentor špecifické odtiene Graphene Tec, Dark Camouflage a Desre Red.

Vzadu nechýbajú reflektory prepojené svietiacou... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2020 Vzadu nechýbajú reflektory prepojené svietiacou lištou, strešný spojler ani difúzor s dvoma pármi výfukov.

Spojitosť so sériovou produkciou nájdeme len v kabíne. Formentor totiž využil palubnú dosku z Tarraca. Jej jednoduché horizontálne tvary športovému naturelu svedčia. Novinka však prináša niekoľko špecifických prvkov, ktoré menia celkovú atmosféru. Tak napríklad ambientné podsvietenie „palubovky“ pod čelným oknom, nový volant s tlačidlami pre štart motora a voľbu jazdných režimov, a, samozrejme, športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv čalúnené čiernou kožou alebo v odtieni Petrol Blue. Odlišnú grafiku má aj digitálny prístrojový štít a 12-palcové multimediálne dotykové rozhranie, kompatibilné so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.

Palubná doska síce vychádza z Tarraca, ale v... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2020 Palubná doska síce vychádza z Tarraca, ale v kabína nájdeme športový volant so štartovacím tlačidlom, špecifickú grafiku infotainmentu či škrupinové kožené sedadlá.

Napriek redukcii vonkajších rozmerov má Formentor ponúkať posádke stále dostatok priestoru a kufor s objemom 450 litrov. Postarané je aj o bezpečnosť. Formentor disponuje balíkom asistenčných systémov na úrovni SAE 2, čo znamená napríklad kombináciu adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde. Integrovaná SIM karta umožňuje využívať on-line aplikácie či diaľkové ovládanie uzamykania. Vychytávkou je použitie ambientného osvetlenia na signalizáciu nedobrovoľného opustenia jazdného prúdu alebo pre varovanie pri vystupovaní, ak hrozí kontakt s križujúcim vozidlom.

Technika pod kapotou nie je veľkým prekvapením. Tú si Formentor požičal z Cupry Ateca a Tarraca FR. V prvom prípade ide o nefalšovaný preplňovaný 4-valec 2,0 TSI vyladený až na 228 kW a 400 Nm krútiaceho momentu. Motor je spojený sériovo so 7-stupňovou dvojspojkou DSG a pohonom oboch náprav 4Drive. Alternatívou je plug-in hybridný pohon, kombinujúci benzínový 4-valec 1,4 TSI (11% kW) s elektromotorom (85 kW), integrovaným v 6-stupňovej prevodovke DSG. Systémový výkon 180 kW sprevádza krútiaci moment 400 Nm. Sila je však smerované len k predným kolesám. Batérie s kapacitou 13 kWh zabezpečia hybridnému Formentoru dojazd 50 km.

Podvozok disponuje prednými závesmi McPherson a zadným nezávislým zavesením. V sérii majú byť adaptívne tlmiče DCC, prispôsobujúce charakteristiku okamžitým podmienkam alebo zvolenému jazdnému režimu. Za príplatok bude k dispozícii brzdová sústava Brembo. Bližšie technické údaje zatiaľ nepoznáme. Cupra totiž odštartuje predaj svojho prvého autonómneho modelu až na jeseň. Otázkou ostáva, dokedy ostane Formentor sám. Je totiž veľmi pravdepodobné, že na jeho základe vznikne sériový Seat, ktorý by mohol zostavu motorov doplniť o diesel či slabšie benzínové agregáty 1,5 TSI. Ak teda nebude Formentor exkluzívnym modelom Cupry, bude v každom prípade prvou Cuprou, ktorá dostala pred Seatom prednosť.
Cupra Formentor - 2020
Cupra Formentor - 2020
+11Cupra Formentor - 2020

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Cupra #Cupra Formentor #autosalón Ženeva 2020
Články podľa značiek