Fiat nie je v takej kondícii, aby si mohol dovoliť riskovať. No v prípade novej päťstovky tak urobí. A urobil tak už pri samotnej premiére. Napriek epidémii koronavírusu, ktorej európskym ohniskom je severné Taliansko, zorganizoval svetový debut priamo v múzeu dizajnu v Miláne. Stoličky pre hostí boli od seba vzdialené na jeden meter, aby akcia spĺňala odporúčania zdravotníckych orgánov. Či to stačilo, ukáže až čas. Väčší risk ale predstavuje radikálna zmena koncepcie, presnejšie prechod na čisto elektrický pohon. Nový Fiat New 500 bude odteraz elektromobilom, čo sa nepochybne pretaví do jeho ceny.
Pritom súčasná päťstovka je po Fiate Panda druhým najpredávanejším modelom Fiatu a tiež druhým najpredávanejším modelom segmentu „mini“ v Európe. Ročne dosahujú registrácie úroveň približne 180 000 kusov. To napriek tomu, že v rodnom liste má ostatná generácia zapísaný rok narodenia 2007. Zákazníci tento retromodel jednoducho milujú aj po 13 rokoch produkcie, ktorú sprevádzal jediný zásadnejší facelift. Nie je však isté, či to bude platiť aj o novinke s trojnásobnou cenou. Je totiž známe, že elektromobilom sa darí len v krajinách, ktoré podporujú ich predaj dotáciami. Inak o ne zákazníci záujem nemajú.
Taliani sa tak púšťajú na tenký ľad, no tvrdia, že zmena bola potrebná. Kvôli budúcnosti, ktorú definuje udržateľná mobilita, konektivita a autonómne technológie. Tieto výzvy vzal New 500 naozaj vážne. Až tak, že ho nemôžeme považovať za priameho nástupcu súčasnej päťstovky. Spája ich len názov a dizajn inšpirovaný historickou ikonou z roku 1957. Novinka je postavená na úplne novej elektrickej platforme, ktorá umožnila zväčšenie všetkých kľúčových rozmerov. Fiat New 500 je o 60 mm dlhší (3 631 mm) a širší (1 687mm) a má o 20 mm dlhší rázvor náprav (2 320 mm). Predná časť s elipsoidnými reflektormi je viac vertikálna, podobne ako v prvej generácii. Grafika denných diód, ktorú tvorí samostatný oblúk v kapote, odkazuje na nové logo, v ktorom sa posledná nula mení na písmeno „e“. Aby bolo jasné, že benzín či naftu toto auto netankuje.
Profil sa menil len evolučne, no ťaží zo zmeny proporcií, väčších kolies, chrómovej lišty lemujúcej prelis a zapustených kľučiek dverí, ktoré sa vysúvajú elektricky. Vzadu použili dizajnéri najmä nové svetlá. Interiér má poskytnúť viac miesta pre posádku, najmä v oblasti ramien a nôh. Aj vďaka úplne rovnej podlahe a štíhlejšej palubnej doske. Pribudli tiež odkladacie priestory, napríklad modulárny box v mieste, kde sa pôvodne nachádzala radiaca páka. Do éry digitalizácie vstupuje New 500, ako vôbec prvý Fiat, infotainmentom UConnect 5. Analógové prístroje zamenil za displeje – pred vodičom ako aj v centre palubnej dosky s uhlopriečkou až 10,25 palca. Systém umožňuje ľahké bezdrôtové prepojenie so smartfónmi cez Apple CarPlay a čoskoro aj cez Android Auto.
Telematický modul zaisťuje stále pripojenie na internet a využívanie mobilných aplikácií či kontrolu stavu a polohy vozidla na diaľku. Cez smartfón môžete do vozidla poslať cieľ navigácie alebo nastaviť teplotu v interiéri ešte predtým, než sa posadíte za volant. K dispozícii je pokročilé hlasové ovládanie s rozhraním Natural Langues. New 500 je tiež prvým modelom triedy mini, ktorý prichádza s asistenčnými systémami na úrovni SAE2, čo znamená napríklad kombináciu adaptívneho tempomatu a systému pre udržiavanie v jazdnom prúde. Autonómne brzdy detekujú nielen autá, ale aj chodcov a cyklistov. Nechýba čítačka dopravných značiek, monitoring únavy vodiča či sledovanie mŕtveho uhla, teda prvky, o ktorých sa druhej generácii mohlo len snívať.
A čo samotný pohon? Fiat New 500 má elektromotor s výkonom 87 kW, ktorý mu umožňuje akcelerovať na rýchlosť 50 km/h za 3,1 sekundy a na dvojnásobok za rovných deväť sekúnd. V meste tak bude New 500 skutočnou šťukou. Pochvalu si zaslúži aj maximálna rýchlosť 150 km/h. Fiat urobil zároveň všetko preto, aby majiteľov zbavil stresu z krátkeho dojazdu a dlhého nabíjania. Li-ion akumulátory zabudované v podlahe majú slušnú kapacitu 42 kWh, čo má stačiť podľa prísnejšej normy WLTP na 320 km. New 500 ponúka tri jazdné režimy – Sherpa, Normal a Range. Prvý z nich je určený na maximalizáciu dojazdu, napríklad znížením maximálky na 80 km/h, či deaktiváciou klimatizácie alebo vyhrievania sedadiel.
Mód Normal je najbližší charakteru jazdy so spaľovacím motorom, zatiaľ čo mód Range umožňuje ovládať vozidlo len plynovým pedálom, keďže brzdu nahrádza výkonná rekuperácia. Stačí uvoľniť plynový pedál a vozidlo začne výrazne spomaľovať. Rýchle nabíjanie je výsledkom palubnej nabíjačky, ktorá podporuje nabíjací výkon až 85 kW. Na rýchlonabíjacej stanici tak Fiatu New 500 stačí len 35 minút, aby dobil akumulátory na 85 % kapacity. No už päť minút nabíjania predĺži dojazd o 50 km, čo je viac ako priemerná denná porcia európskych vodičov. Konektor Combo 2, pre nabíjanie jednodmerným aj striedavým prúdom, je umiestnený na pravom zadnom blatníku. Pre domáce nabíjanie môžete použiť bežnú sieť alebo Easy Wallbox s výkonom tri alebo 7,4 kW, ktorý nabije batérie na 100 % za šesť hodín.
V triede elektromobilov sa tak New 500 určite nestratí, otázkou ostáva, koľko zákazníkov dokáže získať. Vlani sa v Európe predalo len 356 000 elektromobilov, čo je 2,3 % z celkových registrácií a menej, než predá Fiat svojich súčasných päťstoviek a Pánd. Z toho viac ako 90 000 kusov si „ulovila“ Tesla Modelom 3. Fiat si však trúfa predať ročne 80 000 kusov elektrickej päťstovky, čo je naozaj ambiciózne, ak nie trúfalé. Cena tej súčasnej totiž štartuje na 9 990 eurách, kým New 500 podlezie trojnásobok len s „odretými“ ušami. Ceny síce ešte nepoznáme, ale za úvodnú „limitku“ New 500 Cabrio First edition s bohatou výbavou zaplatia zákazníci 37 900 eur! Dúfajme, že novinku nepostihne osud predchádzajúceho Fiatu 500e, ktorý sa predával len v USA a patril k totálnym prepadákom.
Sám bývalý šéf koncernu Sergio Marchionne zákazníkov odrádzal od kúpy, pretože na každom exemplári automobilka prerábala, a na uvedenie 500e v Európe zasa Fiat nikdy odvahu nenašiel. A teraz sa rozhodol ísť hlavou rovno proti múru. Jedinou poistkou je, že súčasný Fiat 500 ponechá ešte nejaký čas vo výrobe, aj preto dostala druhá generácia tento rok mild-hybridný pohon. Lenže najstarší Fiat v ponuke, ktorý absolvoval len jeden jediný facelift, aj to v roku 2016, nemôže ostať na linkách večne. Už dnes je na hrane napríklad jeho bezpečnosť. Z posledných testov Euro NCAP si v roku 2017 odniesol tri zahanbujúce hviezdičky. Úplný prechod na elektrickú novinku je preto nevyhnutný.
Fiat New 500 už vzniká na linkách závodu Mirafiori v Turíne. Naplno sa produkcia rozbehne v júni. Po Európe plánuje Fiat exportovať New 500 aj do Brazílie a v prípade záujmu do USA. K jeho rivalom budú patriť elektrický Renault Twingo, trojičky VW e-up!, Škoda Citigo iV a Seat Mii Electric, ako aj nová elektrická Dacia postavená na základe Renaultu K-ZE alebo nová Honda e. Držíme Fiatu palce, pretože ak to s New 500 „neklapne“, môže mu to zlomiť väz. Zaujímavé bude sledovať aj reakciu Carlosa Tavaresa, ktorý sa stane čoskoro hlavou zlúčených koncernov PSA a FCA. Je o ňom totiž známe, že k elektromobilom má veľmi rezervovaný vzťah. Päťstovka, ktorá na rozdiel od Peugeotu e-208 a elektrického Opelu Corsa neráta so spaľovacími motormi, môže byť tŕňom v oku. Navyše drahým a nerentabilným.