Suzuki Swift Sport: Rýchly ‘svišť‘ dostal mild-hybrid. Silnejší však nie je

24.03.2020 10:00

Ako Suzuki sľúbilo, rozširuje svoj mild-hybridný systém do všetkých modelov. Elektrifikácia neminula ani zábavný Swift Sport. Hendikep zníženia výkonu doháňa vyšším krútiacim momentom a, samozrejme, nižšími emisiami.

Swift Sport má výrazne väčšiu masku so...
Swift Sport má výrazne väčšiu masku so športovým výpletom a matné pozadie LED reflektorov. Autor: Suzuki

Absurdnosť nových európskych emisných pravidiel sa dobre dokumentuje na príklade automobilky Suzuki. Tá sa špecializuje na kompaktné autá, navyše najľahšie vo svojich segmentoch. Ignis a Swift sa dokonca zmestia pod hranicu 1 000 kg. Suzuki tiež používa maloobjemové motory. Ten najväčší má objem 1,4 litra. Ide o agregáty DualJet s dvojitým vstrekovaním a veľmi úsporné preplňované 3-valce a 4-valce BoosterJet. Navyše Suzuki nasadilo pred dvoma rokmi 12 V mild-hybridné systémy so štartér-generátorom ISG. Kto iný by mal teda prejsť emisným sitom? No nie je to tak. Automobilke hrozia obrie pokuty za prekročenie emisných limitov. O to väčšie, že výpočet povolenej hranice je paradoxne voči malým autám ešte prísnejší.

Suzuki má jednoducho smolu. Nemá k dispozícii žiadne „klamúce“ plug-in hybridy ani čisté elektromobily, o ktorých skutočnej čistote môžeme viesť siahodlhé polemiky. No v bruselských tabuľkách robia priam „zázraky“. Japonská značka tak musí zrážať objemy kysličníka uhličitého inou cestou, a tá je opäť mild-hybridná. Už vlani oznámila, že všetky jej európske vozidlá dostanú 48 V štartér-generátor ISG. A to sa práve deje. Elektrifikácia pritom neobíde ani atraktívny Swift Sport, s ktorým sa Suzuki našťastie rozlúčiť nemieni. Teraz o ňom zverejnila nové informácie. Zmien je naozaj dosť, pritom Swift Sport je na trhu ani nie dva roky. Pod jeho kapotou síce zostáva 4-valec 1,4 BoosterJet, no ide o novú verziu s označením K14D.

Motor 1,4 BoosterJet prešiel veľkou premenou....
Motor 1,4 BoosterJet prešiel veľkou premenou. Nové je časovanie ventilov, turbodúchadlo či samotný štartér-generátor s výkonom 10 kW. Kým krútiaci moment motora stúpol, jeho výkon musel byť kvôli emisiám mierne „priškrtený“. Autor: Suzuki

Motor dostal nové vstrekovanie paliva Hitachi s tlakom 360 barov, čo je o 110 viac ako v minulosti. Kompresný pomer narástol z 9,9 : 1 na 10,9 : 1. Nové je tiež časovanie ventilov Dual VVT – elektrické na strane sania a hydraulické na strane výfuku. Pôvodné turbodúchadlo od Mitsubishi nahradilo turbo IHI s väčším medzichladičom stlačeného vzduchu. V sústave tiež pribudol časticový filter a väčší chladič. Motor je spojený s 48V mild-hybridným systémom, ktorý pozostáva zo štartér-generátora ISG s výkonom 10 kW a li-ion batérie pod predným sedadlom. Menič zo 48 V na 12 V sa nachádza pod sedadlom spolujazdca a napája ostatné spotrebiče. Celá zostava váži iba 15 kg. Takže Swift Sport má na váhe stále obdivuhodných 1 025 kg.

Interiér je zušľachtený športovým volantom,...
Interiér je zušľachtený športovým volantom, červenými dekoráciami palubnej dosky a anatomickými sedadlami. Prístrojový panel dostal okrem atraktívnejšej grafiky aj nové ukazovatele teploty a tlaku oleja. Autor: Suzuki

Štartér-generátor sa stará o častejšie vypínanie spaľovacieho motora a rekuperáciu brzdnej energie. Je však schopný podporovať spaľovací motor pri akcelerácii. Nielen výkonom, ale najmä krútiacim momentom. Kým sa dostane k slovu klasické turbo, ktorého nástup začína okolo 2 000 otáčok za minútu, dodá potrebný krútiaci moment práve elektromotor. Suzuki hovorí o funkcii Torque Boost. To znamená plynulejší priebeh momentovej krivky v nízkych až stredných otáčkach. Ďalšou doplnkovou funkciou ISG je udržiavanie otáčok spaľovacieho motora, napríklad pri preraďovaní rýchlostí do 80 km/h, bez toho, aby dochádzalo k vstrekovaniu paliva. Tým, že jeho otáčky neklesnú, je agregát pripravený pri zaradení rýchlosti ponúknuť okamžitý výkon bez procesu klasického „štartovania“.

Upravený podvozok redukuje náklony v zákrutách....
Upravený podvozok redukuje náklony v zákrutách. To najmä vďaka menšej svetlej výške, tuhšiemu odpruženiu a stabilizátorom s väčším priemerom. Autor: Suzuki

Samozrejme, dochádza aj k úplnému vypínaniu motora, ale to až pri poklese rýchlosti pod 15 km/h. Vynovený 4-valec 1,4 BoosterJet ponúka celkom 235 Nm od 2 000 do 3 500 otáčok, čo je o päť newtonmetrov viac. A navyše o 500 otáčok nižšie. Bohužiaľ, na strane výkonu došlo k obmedzeniu. Ten maximálny klesol zo 103 na 95 kW. A s tým súvisia aj mierne ústupky v dynamike. Swift Sport akceleruje na stovku za 9,1 sekundy, teda o rovnú sekundu dlhšie. Nepomôže mu v tom ani vynovená 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá má o 10 % skrátené radiace dráhy. Dobrou správou však je, že maximálna rýchlosť 210 km/h ostala bez zmien. Celá táto snaha je korunovaná znížením emisií CO2 z pôvodných 135 na 127 gramov na kilometer, čo predstavuje zníženie spotreby z približne 5,8 na 5,5 litra benzínu na 100 km. Od požadovaných 95 g/km to je ale stále ďaleko.

Okrem nižšej konzumácie paliva majú byť majitelia odmenení lepšími jazdnými vlastnosťami. Miernou revíziou totiž prešlo predné zavesenie s tlmičmi Monroe aj zadná náprava. O redukciu náklonov sa starajú stabilizátory so zväčšeným priemerom. Brzdový systém obsahuje nové predné ventilované kotúče s priemerom 285 mm a hrúbkou 24 mm. Swift Sport si tiež polepšil v bezpečnosti. Medzi novými prvkami nájdeme monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, udržiavanie v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek či výstrahu pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. V sériovej výbave je šesť airbagov, klimatizácia, Bluetooth, športový volant , anatomické sedadlá alebo LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 980
Šírka (mm) 1 735
Výška (mm) 1 495
Rázvor náprav (mm) 2 450
Veľkosť kufra/nádrže (l) 265 – 279/37
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 025 kg  

Technické údaje

Verzia Swift Sport 2020 Swift Sport
Motor 1,4 BoosterJet 1,4 BoosterJet
Zdvihový objem (ccm) 1 373 1 373
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo 4/16 DOHC Turbo
Kompresný pomer 10,9 : 1 9,9 : 1
Max. výkon (kW/ot.) 95/- 103/5 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 235/2 000 230/2 500
Prevodovka 6M 6M
0 – 100 km/h (s) 9,1 8,1
Max. rýchlosť (km/h) 210 210
Spotreba na 100 km (l) 5,5 5,8
Suzuki
		Swift Sport -
		2020
Suzuki
		Swift Sport -
		2020
+18Suzuki Swift Sport -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Suzuki SWift Sport #Suzuki Swift #Suzuki
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek