Absurdnosť nových európskych emisných pravidiel sa dobre dokumentuje na príklade automobilky Suzuki. Tá sa špecializuje na kompaktné autá, navyše najľahšie vo svojich segmentoch. Ignis a Swift sa dokonca zmestia pod hranicu 1 000 kg. Suzuki tiež používa maloobjemové motory. Ten najväčší má objem 1,4 litra. Ide o agregáty DualJet s dvojitým vstrekovaním a veľmi úsporné preplňované 3-valce a 4-valce BoosterJet. Navyše Suzuki nasadilo pred dvoma rokmi 12 V mild-hybridné systémy so štartér-generátorom ISG. Kto iný by mal teda prejsť emisným sitom? No nie je to tak. Automobilke hrozia obrie pokuty za prekročenie emisných limitov. O to väčšie, že výpočet povolenej hranice je paradoxne voči malým autám ešte prísnejší.
Suzuki má jednoducho smolu. Nemá k dispozícii žiadne „klamúce“ plug-in hybridy ani čisté elektromobily, o ktorých skutočnej čistote môžeme viesť siahodlhé polemiky. No v bruselských tabuľkách robia priam „zázraky“. Japonská značka tak musí zrážať objemy kysličníka uhličitého inou cestou, a tá je opäť mild-hybridná. Už vlani oznámila, že všetky jej európske vozidlá dostanú 48 V štartér-generátor ISG. A to sa práve deje. Elektrifikácia pritom neobíde ani atraktívny Swift Sport, s ktorým sa Suzuki našťastie rozlúčiť nemieni. Teraz o ňom zverejnila nové informácie. Zmien je naozaj dosť, pritom Swift Sport je na trhu ani nie dva roky. Pod jeho kapotou síce zostáva 4-valec 1,4 BoosterJet, no ide o novú verziu s označením K14D.
Motor dostal nové vstrekovanie paliva Hitachi s tlakom 360 barov, čo je o 110 viac ako v minulosti. Kompresný pomer narástol z 9,9 : 1 na 10,9 : 1. Nové je tiež časovanie ventilov Dual VVT – elektrické na strane sania a hydraulické na strane výfuku. Pôvodné turbodúchadlo od Mitsubishi nahradilo turbo IHI s väčším medzichladičom stlačeného vzduchu. V sústave tiež pribudol časticový filter a väčší chladič. Motor je spojený s 48V mild-hybridným systémom, ktorý pozostáva zo štartér-generátora ISG s výkonom 10 kW a li-ion batérie pod predným sedadlom. Menič zo 48 V na 12 V sa nachádza pod sedadlom spolujazdca a napája ostatné spotrebiče. Celá zostava váži iba 15 kg. Takže Swift Sport má na váhe stále obdivuhodných 1 025 kg.
Štartér-generátor sa stará o častejšie vypínanie spaľovacieho motora a rekuperáciu brzdnej energie. Je však schopný podporovať spaľovací motor pri akcelerácii. Nielen výkonom, ale najmä krútiacim momentom. Kým sa dostane k slovu klasické turbo, ktorého nástup začína okolo 2 000 otáčok za minútu, dodá potrebný krútiaci moment práve elektromotor. Suzuki hovorí o funkcii Torque Boost. To znamená plynulejší priebeh momentovej krivky v nízkych až stredných otáčkach. Ďalšou doplnkovou funkciou ISG je udržiavanie otáčok spaľovacieho motora, napríklad pri preraďovaní rýchlostí do 80 km/h, bez toho, aby dochádzalo k vstrekovaniu paliva. Tým, že jeho otáčky neklesnú, je agregát pripravený pri zaradení rýchlosti ponúknuť okamžitý výkon bez procesu klasického „štartovania“.
Samozrejme, dochádza aj k úplnému vypínaniu motora, ale to až pri poklese rýchlosti pod 15 km/h. Vynovený 4-valec 1,4 BoosterJet ponúka celkom 235 Nm od 2 000 do 3 500 otáčok, čo je o päť newtonmetrov viac. A navyše o 500 otáčok nižšie. Bohužiaľ, na strane výkonu došlo k obmedzeniu. Ten maximálny klesol zo 103 na 95 kW. A s tým súvisia aj mierne ústupky v dynamike. Swift Sport akceleruje na stovku za 9,1 sekundy, teda o rovnú sekundu dlhšie. Nepomôže mu v tom ani vynovená 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá má o 10 % skrátené radiace dráhy. Dobrou správou však je, že maximálna rýchlosť 210 km/h ostala bez zmien. Celá táto snaha je korunovaná znížením emisií CO2 z pôvodných 135 na 127 gramov na kilometer, čo predstavuje zníženie spotreby z približne 5,8 na 5,5 litra benzínu na 100 km. Od požadovaných 95 g/km to je ale stále ďaleko.
Okrem nižšej konzumácie paliva majú byť majitelia odmenení lepšími jazdnými vlastnosťami. Miernou revíziou totiž prešlo predné zavesenie s tlmičmi Monroe aj zadná náprava. O redukciu náklonov sa starajú stabilizátory so zväčšeným priemerom. Brzdový systém obsahuje nové predné ventilované kotúče s priemerom 285 mm a hrúbkou 24 mm. Swift Sport si tiež polepšil v bezpečnosti. Medzi novými prvkami nájdeme monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, udržiavanie v jazdnom prúde, čítačku dopravných značiek či výstrahu pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. V sériovej výbave je šesť airbagov, klimatizácia, Bluetooth, športový volant , anatomické sedadlá alebo LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 980 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 495 |
Rázvor náprav (mm) | 2 450 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 265 – 279/37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 025 kg |
Technické údaje
Verzia | Swift Sport 2020 | Swift Sport |
---|---|---|
Motor | 1,4 BoosterJet | 1,4 BoosterJet |
Zdvihový objem (ccm) | 1 373 | 1 373 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo |
Kompresný pomer | 10,9 : 1 | 9,9 : 1 |
Max. výkon (kW/ot.) | 95/- | 103/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 235/2 000 | 230/2 500 |
Prevodovka | 6M | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 | 8,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,5 | 5,8 |