Dnešná doba veľkoobjemovým motorom nesvedčí. Tlak na emisie navyše donucuje výrobcov k rozsiahlej elektrifikácii. Tomuto trendu neunikne ani britský Aston Martin. V súčasnosti poháňajú jeho modely agregáty 5,2 V12, vyrábané Fordom v Kolíne nad Rýnom a motory V8 od AMG. To sa však čoskoro zmení. Minimálne vé-osmičku nahradia v Gaydone novým 6-valcom s kódovým označením TM01, ktoré odkazuje na slávneho konštruktéra Tadeusza Mareka, úzko spojeného s históriou britskej značky. Dôvodom je ale aj končia sa spolupráca s AMG, čím by prišli o motory modely Vantage a DB11.
V Gaydone však túto situáciu vzali ako veľkú výzvu. Testy nového agregátu so zdvihovým objemom troch litrov sú v plnom prúde. Pôjde o vidlicový 6-valec dopovaný dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami valcov v takzvanej konfigurácii „hot V“. Suchá kľuková skriňa prispeje k zníženiu ťažiska a tiež dokonalému mazaniu aj pri veľkých preťaženiach na okruhoch. Okrem preplňovania príde k slovu aj hybridizácia. A to hneď v niekoľkých verziách, podľa toho, kde bude motor použitý. Dostať sa má pod kapotu viacerých modelov a má byť umiestnený pred zadnou nápravou.
Premiéru absolvuje novinka v roku 2022, keď príde na trh hyperšport Valhalla, vyvíjaný aj v spolupráci tímom F1 Red Bul a Coswothom. Presné parametre známe nie sú, ale šušká sa o výkone okolo 1 000 koní, čím nový 6-valec zatieni aj súčasné 12-valce. A navyše má plniť emisnú normu Euro 7! Aston sľubuje, že kombinácia vysokých otáčok a elektrifikácie povedie k extrémnym dynamickým schopnostiam. Na pôvodný 8-valec by si nik nemal ani spomenúť. Má byť výkonovo presvedčivý a znieť rovnako dobre. Príťažou by nemal byť ani pre imidž značky. V jej histórii totiž nájdeme množstvo 6-valcových modelov – napríklad aj slávny DB5 Jamesa Bonda.
„Je zrejmé, že na doplnenie krútiaceho momentu môžeme použiť hybridný systém a elektromotor ako kompenzáciu počtu valcov. Dôležitý však bude aj zvuk. Pokiaľ bude motor vytvárať pocit ako V8 a bude znieť majestátne, myslím si, že je to správny smer,“ povedal na konto novinky šéf automobilky Andy Palmer. Zároveň potvrdil, že fanúšikovia značky sa zatiaľ nemusia obávať o osud 12-valcov. Aston pri nich ostane tak dlho, pokiaľ to len bude možné, aj za cenu elektrifikácie. Výrobu však presunie z Nemecka do Británie. Do budúcnosti ale tieto aristokratické, no nesmierne smädné motory, veľa šancí nemajú.