Koenigsegg Gemera: Najrýchlejšie rodinné auto sveta má dva kufre, 3-valec a 1,2 MW!

Švédska automobilová manufaktúra nestráca schopnosť šokovať. Nová Gemera je natoľko iná, že vytvára vlastnú triedu. V Olofströme ju nazvali Mega-GT. Ponúka takmer komfort luxusného sedanu, no posádku vystrelí na stovku za 1,9 sekundy. A nemusí pritom produkovať žiadne emisie.

26.03.2020 10:00
debata (5)
Gemera vyzerá ako superšport, no v skutočnosti... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera - 2020 Gemera vyzerá ako superšport, no v skutočnosti ide o Mega-GT pre štyroch cestujúcich. Aj preto je jej rázvor náprav 3 000 mm, ktorým patrí skôr do sveta luxusných limuzín.

Gemera mala mať veľkolepú premiéru na autosalóne v Ženeve. A nakoniec aj mala, hoci šou kvôli koronavírusu zrušili. Lenže švédsky Koenigsegg sa nenechal odradiť. Expozícia bola postavena vrátane kompletnej svetelnej šou. Priamo na výstavisku tak spustil Švédi v pôvodne plánovanom termíne priamy prenos, i keď bez divákov. To, čo svet uzrel, vyrazilo dych snáď aj zástupcom Bugatti. Koenigsegg totiž stvoril prvé Mega-GT. Na prvý pohľad by ste to asi nepovedali, ale toto naozaj nie je kupé. Má síce len jeden pár dverí a profil superšportu, lenže v interiéri čakajú na posádku štyri sedadlá. Batožinu si pritom môžu uložiť do dvoch kufrov.

Do kabíny sa vstupuje „robotizovanými“ dverami... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera - 2020 Do kabíny sa vstupuje „robotizovanými“ dverami bez obmedzenia stredovým stĺpikom. Ak by sa pokazili, má posádka k dispozícii dve kladivká na rozbitie okien. Stiahnuť sa dá totiž len ich časť.

S nastupovaním nie je najmenší problém. Krídlové dvere Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD) sa najprv vysunú z obrysu vozidla a potom vyklopia v uhle 90 stupňov. Všetko strážia senzory, aby nedošlo k ich poškodeniu. Nezavadzia dokonca ani stredový stĺpik. Karbónová konštrukcia karosérie je natoľko pevná, že sa zaobíde aj bez neho. Rázvor náprav 3 000 milimetrov zabezpečuje dostatok miesta aj cestujúcim vzadu. K dispozícii majú obrazovku zábavného systému, chladené či vyhrievané držiaky nápojov a regulovať si môžu aj teplotu, keďže Gemera je vybavená 3-zónovou klimatizáciou. Tam sa ale podobnosť so svetom luxusných limuzín nadobro končí.

Šialený 3-valec s objemom dvoch litrov a... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera - 2020 Šialený 3-valec s objemom dvoch litrov a dvojicou turbodúchadiel vypúšťa svoj „hrdelný“ zvuk cez titánový výfuk Akrapovič, vyvedený nahor.

Dynamikou totiž Gemera „zostrelí“ aj tie najbrutálnejšie hyperšporty. Má až štyri motory, pričom všetky sú umiestnené vzadu. Asi najviac šokuje ten spaľovací. Christian von Koenigsegg ho nazval Tiny Friendly Giant, teda malým priateľským obrom. Váži len sedemdesiat kilogramov. Žiaden 8-valec ale nečakajte. Agregát má tri valce, no zato dve turbodúchadlá napájané zdvojeným výfukovým potrubím pre každý z valcov. Namiesto vačiek používa pneumatické aktuátory, ktoré riadia činnosť sacích aj výfukových ventilov, samozrejme, individuálne. Za takýchto okolností sa podarilo vyžmýkať zo skromných dvoch litrov objemu 600 koní (440 kW) a 600 Nm krútiaceho momentu. Pritom má systém ušetriť 15 až 20 % paliva.

Kabína nie je sparťanská. Na palube je 3-zónová... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera - 2020 Kabína nie je sparťanská. Na palube je 3-zónová klimatizácia, vyhrievané a chladené držiaky na nápoje, infotainment s pripojením na internet, audio s 11 reproduktormi či dokonca asistenčné systémy na úrovni SAE 2.5.

Priamo s kľukovým hriadeľom 3-valca je spojený prvý elektromotor (400 k) a ďalšie dva (2 × 500 k) sú pri zadných kolesách. Ich spoločný výkon je 1 100 koní (800 kW), alebo až 1 400 koní (1 030 kW), ak by sme ich výkony sčítali individuálne. Celá táto strojovňa potom disponuje silou, ktorú Koenigsegg uvádza radšej v megawattoch. Je ich 1,27, teda 1 270 kW (1 727 k)! Ohromujúcich je aj 3 500 Nm krútiaceho momentu. Gemera tak vystrelí posádku na stovku za omamných 1,9 sekundy a rýchlosťou 400 km/h sa vezú po dvadsiatich. Celé to sprevádza hrdelná zvuková kulisa, o ktorú sa stará titánový výfuk Akrapovič.

Celá pohonná sústava, ktorá sa skladá zo... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera - 2020 Celá pohonná sústava, ktorá sa skladá zo spaľovacieho motora a troch elektromotorov, dáva maximálny výkon 1 270 kW. Batérie s kapacitou 15 kWh sú umiestnené v prednej časti podlahy.

Elektromotory sú napájané z li-ion akumulátora so skromnou kapacitou 15 kWh, čo má umožniť čisto elektrický dojazd asi 50 km. Bez spaľovacieho motora sa maximálka zníži na 300 km/h. No aj s aktivovaným spaľovacím motorom nemusí byť Gemera nepriateľom životného prostredia. Dokáže totiž spaľovať etanol druhej generácie alebo metanol neutrálny z hľadiska emisií CO2. Väčšia zásoba akumulátorov nie je potrebná, keďže sa o ich dobíjanie stará 3-valec aj účinná rekuperácia brzdnej energie. Zbytočne by tiež zvýšili hmotnosť, ktorá je i tak nemalých 1 880 kg. Stále je to ale menej, ako má čisto benzínový Chiron či elektrický Taycan. A kde je prevodovka? Tak tú Gemera nepotrebuje. Používa systém Koenigsegg Direct Drive (KDD). Spaľovací motor používa len jeden jediný prevod. O všetko ostatné sa postarajú elektromotory, ktoré dodajú dostatok krútiaceho momentu od nulových otáčok.

Výkonové špičky motorov sa nestretávajú v jednom bode. Kým elektromotory dodávajú maximum pri rýchlosti 220 km/h, 3-valec až pri rýchlosti 360 km/h. Ešte šokujúcejšie je, že Gemera má pohon oboch náprav. Lenže vpredu žiaden motor nenájdete. Výkon sa prenáša cez systém HydraCoup, čo je karbónový hnací hriadeľ s hydraulickým meničom krútiaceho momentu. Gemera tiež disponuje vektorovaním krútiaceho momentu pre každé z kolies a tiež riadením všetkých kolies, čo znamená, že aj pri obrovskom rázvore je obratná ako mestský kompkat. Spomalenie tejto rakety dostali na starosti keramické brzdové kotúče, ukryté v karbónových kolesách. Z Gemery vyrobí Koenigsegg len 300 vzácnych exemplárov. Cena je zatiaľ tajomstvom.
Koenigsegg Gemera - 2020
Koenigsegg Gemera - 2020
+25Koenigsegg Gemera - 2020

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Koenigsegg #autosalón Ženeva #Koenigsegg Gemera
Články podľa značiek