Renault Morphoz je ďalšou štúdiou Renaultu na tému elektromobility. Ani sa niet čomu čudovať. Renault je na poli elektromobilov európskym lídrom. V ponuke má Twizi, Zoe, batériové Kangoo aj úžitkový Master. A to nehovoríme o čínskom crossovere K-ZE, kórejskom sedane Samsung SM3 a čoskoro aj prvej elektrickej Dacii. Všetky tieto elektromobily sú však určené najmä pre mestskú dopravu. Lenže Renault chce ísť ďalej. Vyvíja celkom novú elektrickú platformu CMF-EV, ktorá by mala podopierať jeho budúce elektromobily vrátane tých na dlhé trasy. Morphoz je jej premiérou, okorenenou množstvom ďalších nápadov.
Tým najzásadnejším je flexibilita. Kým doteraz používali majitelia elektromobily v meste a na cestu mimo neho im slúžilo druhé vozidlo so spaľovacím motorom, Morphoz dokáže splniť obe úlohy. Má totiž karosériu, ktorá mení svoju dĺžku. Kým vo verzii City meria 4 400 mm, pričom nápravy sú od seba vzdialené 2 730 mm, po predĺžení vo verzii Travel vzrastie dĺžka o 400 mm (4 800 mm) a rázvor náprav o 200 mm (2 930 mm). To má vplyv na miesto pre posádku a jej batožinu. K premene dochádza pomocou podlahy, ktorá sa vysúva v oblasti predných dverí a kabíny, ktorá sa vysúva za zadnými stĺpikmi. Rám strechy ostáva bez zmien.
Nie je to po prvý raz, čo Renault prichádza s modulárnou karosériou. Pamätníci si možno ešte spomenú na fascinujúci koncept Mégane z roku 1988, ktorý sa menil zo sedanu na čosi, čo by sme dnes možno označili za shooting brake. Kým však Mégane Concept mal pod kapotou preplňovaný 6-valec, Morphoz je, pochopiteľne, elektromobil. O to ľahšia je jeho transformácia. Elektromotor poháňajúci predné kolesá čerpá energiu z podlahových li-ion akumulátorov s kapacitou 40 kWh, ktoré vraj zabezpečia dojazd asi 400 km. V meste to bohato stačí, ale ak chcete zamieriť mimo neho, prichádza na rad ďalšia premena.
Podlaha konceptu je pripravená na rýchlu inštaláciu ďalšieho akumulátorového paketu s kapacitou 50 kWh. Všetko má podľa predstáv Renaultu prebehnúť na robotizovanej batériovej stanici. Tu si posádka prenajme nabité batérie a po návrate ich vráti. Dojazd sa potom predĺži na 600 km, pričom výkon elektromotora vzrastie zo 100 na 160 kW. Spolu s premenou z verzie City na Travel dochádza aj k zmene aerodynamiky, napríklad zmenou veľkosti nasávacích otvorov v prednej časti vozidla pre prívod chladiaceho vzduchu k batériám. Elektronika je zas chladená dvojicou ventilátorov umiestnených na prednej kapote.
Exteriér zaujme prednou svetelnou rampou, 22-palcovými diskami s čiastočne zakrytými pneumatikami a prepojenými zadnými svetlami. Tieto prvky sa majú dostať aj do sériovej produkcie. Štúdia je lakovaná farbou Ivory Gold v kombinácii s čiernou kabínou a so žltými akcentmi. Do interiéru sa vchádza dvoma pármi dverí. Zadné sú protismerné. Prístup zjednodušuje absencia stredového stĺpika. Plochá podlaha a minimálny konštrukčný priestor potrebný pre systém pohonu vytvárajú dostatok miesta pre štvorčlennú posádku. Vo verzii Travel možno sedadlo spolujazdca nastaviť v protismere jazdy, takže cestujúci sedia tvárami k sebe.
Pre vodiča to neplatí. Morphoz totiž nepočíta s plne robotizovaným riadením. Vybavený je autonómnymi systémami na úrovni SAE 3, čo znamená, že sa vyžaduje vodičova pozornosť. Morphoz však zvláda automatizovanú jazdu na diaľniciach vrátane predbiehania či jazdy v kolónach. V zlom počasí alebo v situácii, že cesta nie je dobre značená, musí vodič okamžite prevziať riadenie do vlastných rúk. Aj preto ostáva volant vždy na svojom mieste. Palubná doska je vybavená veľkým výsuvným displejom LivingScreen, ktorý je zdrojom informácií, zábavy aj ovládacím centrom.
Morphoz podporuje ovládane funkcií dotykom, pokročilým hlasovým ovládaním s umelou inteligenciou aj gestami. Samozrejmosťou je plná konektivita prostredníctvom siete 5G. Zadní cestujúci majú v stredovej konzole k dispozícii ďalšie obrazovky na ovládanie či zábavu. Interiér využíva množstvo recyklovaných materiálov vrátane plastov zo starých obalov na potraviny. Renault, samozrejme, počíta so zdieľaním aj možnosťou dodávať nevyužitú energiu batérie v špičkách späť do siete alebo do domácnosti. Nejde o fikciu, s mnohými prvkami konceptu Morphoz vrátane platformy CMF-EV by sme sa mali stretnúť už čoskoro v sériovej produkcii Renaultu.