
Kia nie je v oblasti alternatívnych pohonov žiadnym nováčikom. V ponuke má hybridné plug-in hybridné a elektrické Niro, čisto elektrický Soul, a tiež hybridnú a plug-in hybridnú Optimu. A to nehovoríme o dieselových mild-hybridoch. To však nie je koniec elektrifikácie. Dobíjateľná hybridná technika sa najnovšie dostane aj do nového Ceedu. Presnejšie do kombi Ceed Sportwagon (SW) a outdoorového XCeedu. Kia si sľubuje nielen zníženie emisií, ale ďalší rast predaja. Pritom vlani sa modelovému radu Ceed podarilo zvýšiť európske registrácie o 46 %! Je len logické, že kórejská automobilka použije pre nové plug-in hybridy preverenú techniku Nira PHEV.

To znamená kombináciu atmosférického 4-valca 1,6 GDI (77 kW), pracujúceho v Atkinsonovom cykle a elektromotora s výkonom 44,5 kW. Celkový systémový výkon 104 kW a krútiaci moment 265 Nm sa na predné kolesá prenáša prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky 6DCT. V porovnaní s plug-in hybridmi s kontinuálnou prevodovkou CVT, ktoré prenášajú časť výkonu spaľovacieho motora cez elektromotor, to má veľkú výhodu. Systém Kie totiž umožňuje paralelný prenos výkonu s minimálnymi stratami. Elektromotor bude čerpať energiu z li-ion polymérového akumulátoru s pomerne skromnou kapacitou 8,9 kWh, veď konkurenčný VW používa až 13 kWh batérie. Aj táto zásoba energie by ale vraj mala stačiť na 60 km bezemisnej jazdy v prípade Ceedu a 58, ak hovoríme o XCeede. Bohužiaľ, podľa staršej normy NEDC, takže realita bude skromnejšia.

Dynamika bude zodpovedať ekologickému charakteru oboch noviniek. Plug-in hybridné kombi zvládne šprint na stovku za 10,8 sekundy a crossover Xceed za rovných jedenásť. Vďaka čisto elektrickej prevádzke, rekuperácii brzdnej energie a hybridnému režimu aj v situácii, že batéria je vybitá, majú novinky spotrebovať na 100 km podľa prísnejšej normy WLTP od 1,3 do 1,5, respektíve od 1,4 do 1,7 litra benzínu. K redukcii emisií by mala prispieť aerodynamická optimalizácia karosérie. Napríklad zaslepená maska či špecifické, minimálne 16-palcové disky kolies. Ceed Sportwagon sa môže navyše pochváliť nárazníkmi z verzie GT-Line. No najlepším poznávacím znamením je kryt konektora nabíjania, ktorý našiel miesto na ľavom prednom blatníku. O svojej prítomnosti informujú nové plug-in hybridy v móde EV okolie pomocou generátora zvuku (59 dBA), ktorý je aktívny pri nízkych rýchlostiach.

Zlou správou je, že daňou za ekológiu je výrazne menší kufor. Ten sa z dôvodu akumulátorov, ktoré sa nachádzajú v boxe vedľa palivovej nádrže, scvrkol naozaj výrazne. Kombi tak odvezie maximálne 437 litrov namiesto pôvodných 600 a XCeed PHEV len 291, namiesto 426. A to ešte musíme spomenúť zmenšenú palivovú nádrž z 50 na biednych 37 litrov. Zato Kia zapracovala na podvozku, ktorý má odlišné naladenie pruženia a tlmičov vzhľadom na vyššiu hmotnosť a iné rozloženie hmotnosti medzi nápravami. XCeed PHEV naďalej ťaží z hydraulických dorazov. Špecifické je tiež naladenie stabilizačného systému ESC a vektorovanie krútiaceho momentu, ktoré zlepšuje trakciu v zákrutách. Obe novinky budú schádzať z montážnych liniek žilinského závodu. K prvým klientom však zamieria až v druhej polovici tohto roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | Ceed SW PHEV | XCeed PHEV |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 605 | 4 395 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 826 |
Výška (mm) | 1 465 | 1 483 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 650 |
Svetlá výška (mm) | 140 | 172 – 184 |
Objem kufra (l) | 437 | 291 |
Objem nádrže (l) | 37 | 37 |
Pohotovostná hmotnosť | 1 601 | 1 596 |
Technické údaje
Model | Ceed SW PHEV | XCeed PHEV |
---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 580 | 1 580 |
Počet valcov /ventilov | 4/16 DHC | 4/16 DOHC |
Max. výkon motora (kW/ot.) | 77/5 500 | 77/5 500 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 44,5 | 44,5 |
Systémový výkon (kW) | 104 | 104 |
Krútiaci moment motora (Nm/ot.) | 147/4 000 | 147/4 000 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 170 | 170 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 265 | 265 |
Kapacita batérií (kWh) | 8,9 | 8,9 |
Prevodovka | 6DCT | 6DCT |
0 – 100 km/h (s) | 10,8 | 11,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 | 1 88 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,3 – 1,5 | 1,4 – 1,7 |
Elektrický dojazd (km) | 60 | 58 |