Ferrari má plodný rok. Na svet prišlo nové F8 Tributo, prvý plug-in hybridný superšport SF90, a tiež dva otvorené modely F8 Spider a 812 GTS. To však nie je všetko. V Maranelle pripravili ešte jedno veľké prekvapenie. Volá sa Ferrari Roma a svojím uvoľneným štýlom evokuje atmosféru „sladkých“ povojnových čias, ktorá vládla v uliciach Ríma v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch, teda čias, keď nikoho netrápil dym z výfuku. Škrt cez rozpočet však urobila novinke celosvetová pandémia. Ferrari patrilo k prvým európskym automobilkám, ktoré zastavili svoju produkciu. Napokon maranellská centrála susedí s regiónom Lombardia, ktorý pocítil útok koronavírusu v tej najdrastickejšej podobe.
Ferrari to však nevzdáva. Výrobu malo síce spustiť už 27. marca, čo sa nestalo, ale podľa nového plánu chce linky rozbehnúť v polovici apríla. A tak prezrádza všetky tajomstvá kupé Roma. Novinku by sme mohli tak trochu považovať za novodobé Dino, ktoré však nikdy nemalo tú česť niesť na prednej kapote logo vzpínajúceho sa žrebca. Roma ho má, a hoci je novým základným modelom Ferrari, vstupnou bránou do jeho čarovného sveta, za svojimi výkonnejšími súrodencami nijako nezaostáva. Dvaplusdvamiestne GT použilo modernizovanú techniku Portofina, teda modelu, ktorý pred dvoma rokmi nahradil kupé-kabriolet California T.
To znamená klasický „lejaut“ s motorom za prednou nápravou a zadným náhonom. Preplňovaný 8-valec s objemom 3,9 litra však prešiel rozsiahlym tuningom. Nové sú profily vačiek aj snímače rýchlosti kompaktných turbodúchadiel twin-scroll, integrovaných do výfukových zvodov. Ferrari sľubuje okamžitú reakciu na stlačenie plynu aj vďaka nízkej hmotnosti rotujúcich častí, napríklad kovaného kľukového hriadeľa, a tiež použitiu oleja s nízkou viskozitou v suchej kľukovej skrini. Výsledkom je výkon 456 kW, o 15 viac ako v Portofine. S emisiami bojuje vynovený 8-valec pomocou časticového filtra. Ten zároveň nahradil koncové tlmiče, čo znížilo spätný tlak vo výfukovom trakte.
Veľká zmena sa týka prevodovky. Sedemstupňovú dvojspojku zastúpila o šesť kilogramov ľahšia 8-stupňová z Ferrari SF90 Stradale. Má však dlhšie prevodové stupne, čo prospieva spotrebe paliva, a novú „spiatočku“. SF90 totiž cúvalo totiž výhradne pomocou elektromotora. A ten Roma nemá. Nový spojkový modul je o 20 % menší, no dokáže preniesť o 35 % viac krútiaceho momentu. A bude mať čo robiť, pretože modernizovaná pohonná jednotka generuje 760 Nm. Ale pozor, iba na 7. a 8. prevodovom stupni. Aj Roma je totiž vybavená systémom Variable Boost Managent, ktorý dávkuje krútiaci moment v závislosti od zaradenej „rýchlosti“. Výsledkom je harmonický záťah, pripomínajúci charakteristiku atmosférického motora.
Dynamiku tohto GT s dĺžkou 4 656 mm a suchou hmotnosťou len 1 472 kg reprezentuje šprint na stovku za 3,4 sekundy. Na dvojnásobok sa ručička rýchlomera vyšplhá za 9,3 sekundy a zastaví sa až pri údaji 320 km/h. Aby zadná náprava zvládala takýto nápor, je Roma vybavená najnovším trakčným systémom Side Slip Control 6.0, ktorý integruje elektronický diferenciál E-Diff či systém Ferrari Dynamic Enhancer (FDE), ktorý pribrzďovaním kolies jemne reguluje bočný sklz. Ferrari zdôrazňuje, že nejde o stabilizačný systém. Vodič vyberá cez volič jazdných režimov „manettino“ jeden z piatich módov – Wet, Comfort, Sport, Race a ESC-Off. Roma sa pritom nebráni ani asistenčným systémom. Dopriať si môžete adaptívny tempomat, detekciu jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či adaptívne svetlá Matrix LED.
Maranellská technika je pritom oblečená do dizajnu, ktorý sama automobilka označuje za jemný a kultivovaný. Novinke jednoducho vládnu splývavé línie bez náznaku agresivity. To aj vďaka aktívnej aerodynamike, ktorá sa stará o potrebný prítlak len vtedy, keď je to potrebné. Výsuvný spojler je integrovaný do zadného okna a vírivé generátory do prednej časti podvozka. „Ožívajú“ v závislosti od okamžitej rýchlosti, bočného a pozdĺžneho preťaženia ale aj na základe jazdného režimu. Napriek ladným krivkám vytvára Roma pri 250 km/h o 95 kg viac prítlaku ako Portofino, ale pri nižšom odpore vzduchu. Eleganciu podporuje predná maska lakovaná vo farbe karosérie, absencia akýchkoľvek bočný otvorov, zapustené kľučky dverí či minimalistické zadné svetlá.
To isté platí pre interiér Dual Cockpit so samostatnou bunkou pre vodiča a spolujazdca. Cieľom bolo dosiahnuť rovnocenný zážitok z jazdy, čo doteraz nebývalo v modeloch Ferrari, jednoznačne orientovaných na „pilota“, zvykom. Rovnoprávnosť zašla až tak ďaleko, že spolujazdec má k dispozícii samostatný 8,8-palcový displej. Okrem neho sú tu, samozrejme, aj dva ďalšie. Klasické analógové prístroje nahradila totiž obrovská 15-palcová zakrivená obrazovka. Multimediálne rozhranie HMI s uhlopriečkou 8,4 palca má zas podobu tabletu. V deaktivovanom stave sú všetky displeje dokonale čierne, čo umocňuje minimalistický vzhľad. Množstvo kože namiesto karbónu sľubuje relaxačnú atmosféru a komfortnú jazdu aj na dlhé trate.
Rozmery, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 656 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 974 |
Výška (mm) | 1 301 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 652/1 679 |
Predné pneumatiky | 245/35 ZR20; 8J x 20" |
Zadné pneumatiky | 285/35 ZR20; 10J x 20" |
Bzdy vpredu/vzadu | (mm)390 × 34/ 360 × 32 |
Suchá hmotnosť (kg) | 1 472 |
Objem kufra (l) | 272 – 345 |
Objem nádrže (l) | 80 |
Technické údaje
Motor | 3,9 V8 bi-turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 855 |
Počet valcov/ventilov | V8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 456/5 750 – 7 500 |
Max. krút. Moment (Nm/ot.) | 760/3 000 – 5 750 |
Prevodovka | 8 – DCT |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 |
0 – 200 km/h (s) | 9,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 320 |