Honda Jazz: Už len ako hybrid! Ale aký? Dnes to vieme

Nová generácia Jazzu mala premiéru už vlani na autosalóne v Tokiu. Lenže jej nový hybridný pohon e:HEV ostal zahalený tajomstvom. Automobilka prezrádza viac až s takmer polročným odstupom. Pôjde o systém podobný tomu z hybridnej verzie CR-V.

06.04.2020 12:00
debata
Nový Jazz si zachoval pôvodnú koncepciu... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Nový Jazz si zachoval pôvodnú koncepciu „monospace“. Jeho dizajn bude však menej výstredný ako v minulosti. Vidieť to už na umiernenej prednej maske.

Štvrtá generácia Jazzu znamená pre tento model veľkú zmenu. Bude totiž globálnym produktom s identickou technológiou pohonu, či už na domácom japonskom, alebo európskom trhu. A to výlučne hybridnou. Nový systém bol však posledným tajomstvom Jazzu. To napriek tomu, že svetovú výstavnú premiéru má už dávno za sebou. Automobilka ho totiž pod názvom Fit ukázala vlani na autosalóne v Tokiu. Zvedavosť bola o to väčšia, že hybridnú sústavu označila automobilka celkom nový termínom e:HEV.

Otázkou teda ostávalo, či bude mať bližšie k systému IMA (Integrate Motor Assist), napríklad z hybridu Insight či zo staršieho Jazzu, kde hral elektromotor len asistenčnú úlohu, alebo k podstatne pokročilejšiemu systému I-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive), ktorý používa v USA hybridný Accord a v Európe SUV Honda CR-V. Pred časom sme predpokladali, že Honda uprednostní druhú z možností, a nemýlili sme sa. Pod označením e:HEV sa teda skrýva technológia, kde hrá prvé husle elektromotor. Jazz ich bude mať pritom hneď dva, z toho jeden trakčný.

Plynulý profil umocňujú o polovicu tenšie... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Plynulý profil umocňujú o polovicu tenšie predné stĺpiky. Napriek tomu tuhosť karosérie a jej bezpečnosť sú vyššie.

Jazz bude teda poháňaný prioritne elektromotorom. Energiu mu dodá generátor spojený s atmosférickým 4-valcom 1,5 i-VTEC, ktorý bude pracovať v Atkinsonovom cykle. Vďaka tomu si celý systém vystačí s jednostupňovou prevodovkou. Tá príde na rad až pri vyšších rýchlostiach, keď sa spaľovací motor spojí priamo s kolesami prednej nápravy. Inak bude Jazz vždy využívať elektrický pohon. Celé to doplní menšia li-ion batéria, do ktorej sa bude ukladať prebytočná energia a tiež energia z rekuperatívneho brzdenia. Dobíjať ju z externých zdrojov možné nebude.

Novinkou je dvojfarebné lakovanie karosérie aj... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Novinkou je dvojfarebné lakovanie karosérie aj verzia out-doorová verzia Crosstar so zvýšeným podvozkom a lepšou ochranou karosérie.

Honda tvrdí, že toto riešenie, ktoré má najbližšie k plug-in hybridom, je efektívnejšie v porovnaní s klasickými hybridmi využívajúcimi kontinuálnu prevodovku CVT a tiež zabezpečuje okamžité reakcie a extrémne tichý a hladký chod. Celý systém bude generovať výkon 80 kW a na malé auto veľmi slušný krútiaci moment 253 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má Jazzu trvať 9,4 sekundy. Maximálna rýchlosť bude 174 km/h. A spotreba? Podľa prísnejšej normy WLTP si na 100 km vypýta hybridný Jazz 3,75 litra benzínu, čo predstavuje len 102 gramov CO2 na 100 km.

Palubná doska bude obsahovať displej... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Palubná doska bude obsahovať displej prístrojového panela a obrazovku multimediálneho rozhrania. Ovládanie má byť podobné štýlu moderných smartfónov.

O málo smädnejšia bude zvýšená out-doorová verzia Crosstar so spotrebou 3,99 litra na 100 km (110g/km), ktorá je v ponuke Jazzu úplnou novinkou. Obe verzie budú stáť na modifikovanej platforme pôvodného Jazzu, takže novinka nebude rozmermi oveľa väčšia ako jej predchodkyne. Má by byť však podstatne komfortnejšia, napríklad vďaka širším sedadlám a lepšej izolácii podvozka. Skvelou správou je, že Jazz si zachová zázračné zadné sedadlá Magic Seats, ktoré sa dajú sklopiť k podlahe („fold-flat“), alebo vyklopiť nahor („flip-up“), podobne ako v kine. Vo variabilite a veľkosti kufra teda opäť nenájde súpera.

Jazz si zachová systém zadných sedadiel Magic... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Jazz si zachová systém zadných sedadiel Magic Seats, čo znamená mimoriadnu variabilitu a rekordný objem batožinového priestoru.

V kabíne sa objavia kvalitnejšie materiály a celkom nový infotainment s dotykovým LED displejom. Ovládať sa bude podobným štýlom ako smartfóny. Potiahnutím prsta bude môcť vodič či spolujazdec prechádzať naposledy použitými aplikáciami či zoznamom médií. Chýbať nebude zrkadlenie smartfónov cez platformy Android Auto a Apple CarPlay, ktoré sú pre cestujúcich v Jazze prvýkrát dostupné prostredníctvom bezdrôtového pripojenia. Podstatné ale je, že Honda sa vyhne prílišnej integrácií funkcií do obrazovky a Jazzu ponechá samostatný analógový panel klimatizácie.

Hybridná sústava spojí atmosférický 4-valec 1,5... Foto: Honda
Honda Jazz - 2020 Hybridná sústava spojí atmosférický 4-valec 1,5 i-VTEC s generátorom a hlavným trakčným elektromotorom. Celé to doplní menšia li-ion batéria. K dispozícii by malo byť 80 kW výkonu a 253 Nm krútiaceho momentu.

Veľký posun prinesie Jazz v bezpečnosti. Paleta asistenčných systémov Honda Sensing využije prednosti novej širokouhlej kamery s vysokým rozlíšením, ktorá nahradí pôvodnú kombináciu kamery a radaru. Dokáže rozlišovať okraje ciest aj bez vodorovného dopravného značenia, napríklad detekciou obrubníkov. Autonómne brzdy Jazzu budú registrovať nielen autá a chodcov, ale aj cyklistov. Zabránia tiež kolízii s križujúcim vozidlami pri cúvaní. Novinkou je aj adaptívny tempomat, fungujúci pri nízkych rýchlostiach, a systém udržiavania vozidla v jazdnom prúde.

Nový Jazz sa má dostať na európsky trh ešte v tomto roku. S iným ako hybridným pohonom nepočíta. A do roku 2022 budú okrem neho elektrifikované všetky modely Hondy. Okrem už známej čisto elektrickej Hondy e aj štyri ďalšie, vrátane nového SUV a druhého elektromobilu. Je len logické, že hybridizácia neobíde ani Civic a crossover HR-V.
Honda Jazz - 2020
Honda Jazz - 2020
+20Honda Jazz - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #hybrid #Honda Jazz
Články podľa značiek