Audi RS5 Coupé/Sportback: Ingolstadtské strely zvládnu stovku pod štyri sekundy!

Po facelifte „rodinnej strely“ Audi RS4 Avant prichádzajú na rad aj jej športoví súrodenci s karosériou kupé. Technika je rovnaká, no nižšia hmotnosť im prináša ešte presvedčivejšiu dynamiku.

15.04.2020 12:00
debata
Vynovené RS5 a RS5 Sportback dostali širšiu... Foto: Audi
Audi RS5 Coupé -2020 Vynovené RS5 a RS5 Sportback dostali širšiu masku s čiernym logom. Nový je predný nárazník a štrbiny pod prednou kapotou odkazujúce na legendárne Audi Quattro.

Vlaňajšok sa v Ingolstadte niesol najmä v znamení športových modelov. Audi vynovilo nielen celé portfólio verzií S, ale aj RS. A tak tu máme po RS6 Avant, RS7 Sportback, RS Q3, RS Q3 Sportback a RS4 Avant aj dve faceliftované kupé RS5 a RS5 Sportback. Osemvalce sú síce pod ich kapotami dávno minulosťou, no aj 6-valcové srdce dokáže doslova zázraky. Motor 2,9 TFSI je „dopovaný“ dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami valcov. Krátke výfukové kanály sa starajú o okamžité reakcie na stlačenie plynu a dvojica vyvažovacích hriadeľov poháňaných ozubenými kolesami o hladký chod. Pri nízkom a strednom zaťažení, ktoré je využívané najčastejšie, pracuje motor v úspornom B-cykle. Je to obdoba Millerovho cyklu, keď dochádza k veľmi skorému uzatváraniu sacích ventilov vo fáze sania.

Bežne vedie tento režim k zníženiu krútiaceho momentu, no Audi to kompenzuje preplňovaním. Výsledkom má byť nižšia spotreba paliva presne 9,1, respektíve 9,2 litra na 100 km. Len čo stlačíte akceleračný pedál, variabilné časovanie predĺži fázu sania a tiež zväčší zdvih ventilov zo šesť na desať milimetrov. Do valcov sa tak dostáva viac vzduchu aj paliva a motor môže predviesť to najlepšie zo seba. Poskytuje úžasných 331 kW a krútiaci moment 600 Nm, ktorého maximum neklesá v rozmedzí od 1 900 až po 5 000 otáčok za minútu. Spracováva ich výlučne 8-stupňová prevodovka Tiptronic. Následne putuje hnací moment k permanentnému quattru s mechanickým medzinápravovým diferenciálom Torsen, ktorý ho rozdeľuje v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies.

Vidlicový 6-valec 2,9 TFSI dáva síce... Foto: Audi
Audi RS5 Sportback - 2020 Vidlicový 6-valec 2,9 TFSI dáva síce nezmenených, ale stále úžasných 331 kW a krútiaci moment 600 Nm. RS5 a RS5 Sportback s ním šprintujú na stovku za 3,9 sekundy.

V prípade potreby však môže k predným kolesám prúdiť až 70 a k zadným 85 % sily. Za takýchto okolností šprintujú nové kupé na stovku za 3,9 sekundy, ešte o dve desatinky rýchlejšie ako kombi RS4 Avant. Krídla im pristrihne až obmedzovač pri obligátnom údaji 250 km/h. Ide ale len o formalitu, keďže za príplatok vám Audi zvýši „maximálku“ na 280 km/h. Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál, ktorý aktívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu podporuje trajektóriu v zákrutách. Inak využívajú RS5 na vektorovanie zásahy bŕzd. K dispozícii je okrem podvozka zníženého o 7 mm, v porovnaní s S4, aj podvozok RS plus so systémom Dynamic Ride Control.

Kabína plná Alcantary, hliníka a karbónu...
Audi RS5 Coupé - 2020 Kabína plná Alcantary, hliníka a karbónu využíva nový infotainment MMI s 10-palcovou dotykovou obrazovkou. Zobrazuje aj telemetrické údaje či informácie o okamžitom výkone a teplote motorového oleja.

Vzájomnou spoluprácou diagonálne prepojených tlmičov eliminuje DRC náklony karosérie – priečne aj pozdĺžne. A potom tu máme príplatkové riadenie Dynamic Steering, ktoré mení prevodový pomer, takže pri parkovaní stačia na vychýlenie kolies len dve otáčky. So stúpajúcu rýchlosťou riadenie tuhne. O spomalenie sa stará brzdová sústava s kotúčmi s priemerom 375 mm na predných a 330 na zadných kolesách. Dopriať si však môžete aj „keramiku“ s priemerom 400 mm, ktorá šetrí na neodpružených hmotách 6,5 kg. Jazdný prejav vrátane zvuku motora závisí od zvoleného režimu Audi Drive Select. Ponúka päť módov vrátane športových RS1 a RS2, ktoré vodič aktivuje dvojicou tlačidiel priamo na volante.

Obrovské elipsoidné koncovky výfukov, za... Foto: Audi
Audi RS5 Sportback - 2020 Obrovské elipsoidné koncovky výfukov, za príplatok v lesklej čiernej farbe, sú inšpirované 8-valcovými modelmi RS7.

Dizajnový tuning ostrých kupé je inšpirovaný nielen väčšími súrodencami RS6 a RS7, ale aj legendárnym Audi Quattro z roku 1984. Predná maska je v porovnaní s Audi A5 výrazne rozšírená. Voštinový výplet dostal čierny lesklý lak. Z ikonického Quattra pochádzajú štrbiny medzi maskou a kapotou. Nový je, samozrejme, celý nárazník so zväčšenými postranným otvormi a splitterom. Svetlá Matrix LED s matným pozadím môžu byť za príplatok nahradené laserovou technológiou. V oboch prípadoch sú blatníky rozšírené o 15 mm, aby prijali minimálne 19-palcové disky kolies. Voliť však môžete aj o číslo väčšie kolesá. Prúdnice vzduchu opúšťajú RS5 cez zadný spojler a difúzor. V nárazníku sú podľa vzoru RS7 integrované oválne koncovky výfukov. Ak vám to nestačí, dopriať si môžete výfukový systém RS s čiernymi koncovkami a výraznejším akustickým prejavom.

V palete farieb pribudli dva exkluzívne odtiene Turbo Blue a Tango Red. Individualizáciu dopĺňajú pakety Gloss black, Aluminum matt, alebo Carbon. Audi navyše ponúka karbónový strešný panel s odhalenou kompozitnou štruktúrou, ktorý je o tri kilogramy ľahší. V interiéri sa predstavuje najnovšia generácia infotainmentu MMI s 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou. Rozhranie sa ovláda dotykom, takže otočný ovládač na stredovej konzole je minulosťou. Zvláda tiež vyspelé hlasové ovládanie. Za príplatok pridá Audi head-up displej. Upravená grafika prístrojov, vrátane 12,3-palcového virtuálneho kokpitu, ponúka informácie o tlaku v pneumatikách, teplote oleja, preťažení a telemetrické údaje v prípade, že s RS5 vyrazíte na okruh.

Kabíne vládne koža, Alcantara a hliník. Pedále sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele. Opäť si možno upraviť atmosféru pomocou karbónových dekorácií alebo dekorácií z matného hliníka. Navyše sú tu pakety so sivými alebo červenými akcentmi a ambientné osvetlenie. Čalúnenie sedadiel s integrovanými opierkami hláv má kosoštvorcové prešívanie. Ingolstadtské novinky sa chystajú na trh už túto jar. Za RS5 Coupé aj 5-dverové kupé RS5 Sportback zaplatíte minimálne 83 500 eur. Hneď od začiatku bude k dispozícii limitovaná edícia „25 years of RS“, ktorá vzdáva hold prvému Audi RS (RS 2) z roku 1994. Je lakovaná v modrej farbe Nogaro Blue v kombinácii s prvkami z matného hliníka.
Audi RS5 Coupé - 2020
Audi RS5 Coupé - 2020
+39Audi RS5 Coupé -2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi RS5 #Audi RS5 Sportback #Audi RS5 Coupé
Články podľa značiek