Príbeh elektrického Mini je poriadne dlhý. To nové, ktoré začala fabrika v Oxforde „chrliť“ v novembri minulého roka, totiž nie je prvým elektrickým modelom značky. Už v roku 2008 prišlo na svet Mini E. Vznikla z neho 600-kusová séria, ktorá však nebola určená bežným zákazníkom. Testovacia flotila sa dostala do rúk vybraným klientom a koncernu BMW poskytla prvé skúsenosti s reálnou prevádzkou elektromobilu. Výsledky nakoniec „zhltla“ divízia BMW i. Jednoducho, poslúžili pri vývoji elektrického BMW i3. Na Mini sa nedostalo. A to poriadne dlho. Elektrifikáciu odštartoval v roku 2017 prvý sériový plug-in hybridný Cooper SE Countryman ALL4. Stále však nie s čisto elektrickou sústavou.
Na ňu si muselo Mini počkať takmer ďalšie tri roky. A výsledkom je nové Mini Cooper SE. Už svojím označením dáva na známosť, že bezemisný pohonný systém si chce merať sily s výkonnejšími modelmi značky. A naozaj na to má. Mini poháňa síce kompaktný, ale výkonný synchrónny elektromotor umiestnený aj s výkonovou elektronikou pod prednou kapotou. Mimochodom, všetko z dielne BMW. Poskytuje 135 kW a krútiaci moment 270 Nm, pričom druhý z parametrov je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Takže tento „greenhatch“ akceleruje z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy a na stovku za 7,3. Mini tvrdí, že „odpichmi“ z križovatky pripomína dynamiku superšportov a stačí im na trati dlhej 60 metrov.
O prenos výkonu na asfalt sa stará trakčná elektronika DSC, ktorej riadiaci softvér je umiestnený, podobne ako na BMW i3, priamo pri elektromotore. To znamená krátke signálne trasy a extrémne rýchle reakcie proti preklzu kolies. Skvelé jazdné vlastnosti sú ale aj výsledkom plne nezávislého zavesenia kolies, čo je v tejto triede raritou, o 30 mm nižšieho ťažiska v porovnaní s bežným Mini a tiež lepšieho rozloženia hmotnosti medzi nápravami. Takže tu máme skutočne zábavný hothach, i keď jeho maximálka je limitovaná pri údaji 150 km/h. Daňou za dynamiku je na dnešné časy pomerne skromná kapacita. Kým kompaktné kórejské elektromobily ako Kia Niro, Soul či Hyundai Kona môžu mať 64 kWh li-ion batérie, Mini SE stačí 32,6 kWh.
Batériový blok umiestnený v podlahe, vyvinutý špeciálne pre Mini, sa skladá z 12 modulov. Má to ale aj svoje výhody. Elektrická verzia váži 1 365 kg, čo je len o 145 kg viac, ako má na váhe benzínové Mini Cooper S s automatickou prevodovkou Steptronic. Integrácia bloku v tvare písmena T sa tiež podpísala pod identický batožinový priestor – ten má objem ako každé Mini – od 211 do 731 litrov. Žiadne kompromisy nenájdete ani v kabíne. Samozrejme, menšia kapacita znamená kratší dojazd, ale ak sa na Mini SE pozeráme ako na mestský elektromobil, nie je to zlé. Na jedno nabitie má prejsť podľa podmienok od 235 do 270 km. Nabíjanie na 80 % kapacity pomocou domáceho Wallboxu (11 kW) trvá 2,5 hodiny a na 100 % o hodinu dlhšie.
Ak Mini SE pripojíte na rýchlonabíjaciu stanicu, zvládne tú istú úlohu (80 %) za 35 minút, keďže podporuje nabíjanie s výkonom 50 kW. Kompatibilné je s konektormi Type 2 a CCS Combo 2. S elektrickou energiou sa snaží hospodáriť čo najefektívnejšie. Ako prvý elektromobil skupiny BMW ponúka dve úrovne rekuperácie – nízku a vysokú. Tá vysoká je základným nastavením, pretože umožňuje absolvovať väčšinu brzdení výlučne rekuperáciou, čo predlžuje dojazd. V systéme jazdných režimov Mini Drivig Modes navyše pribudol mód Green+, ktorý deaktivuje väčšinu energeticky náročných spotrebičov v záujme maximalizácie dojazdu.
Veľkou výhodou je tiež tepelné čerpadlo klimatizácie, ktoré si vymieňa teplotu s batériami, čo znamená, že napríklad kúrenie spotrebuje o 75 % menej energie v porovnaní s temperovaním, ktoré by bolo závislé výlučne od elektrického napájania. A potom sú tu aerodynamické úpravy. Mini Cooper SE dostalo zaslepenú masku, prekrytý podvozok a aerodynamicky optimalizované 16-palcové disky. Od bežných verzií ho ľahko rozoznáte aj vďaka žltým lištám v maske, žltým spätným zrkadlám a žltým logám v tvare štylizovaného písmena E na blatníkoch, zadnom veku, ale aj v reliéfnom vyhotovení na kryte konektora, ktorý sa nachádza na mieste hrdla nádrže. Dopriať si môžete aj individualizačné balíky Salt, Pepper a Chili, ako aj 17-palcové disky a špecifické laky karosérie – Chili Red, British Racing Green alebo čierny Midnight Black.
V kabíne je najväčšou zmenou nový oválny 5,5-palcový displej, ktorý informuje o okamžitej rýchlosti, stave nabitia akumulátorov, dojazde, asistenčných systémov alebo vonkajšej teplote. Infotainment či navigáciu má na starosti centrálna obrazovka s uhlopriečkou 6,5 alebo 8,8 palca. Systém disponuje špecifickými funkciami, napríklad pre vyhľadávanie najbližších nabíjacích staníc. V sérii elektrického Mini nájdete dvojzónovú klimatizáciu a nezávislé kúrenie. Aj tieto funkcie možno ovládať mobilným telefónom na diaľku cez aplikáciu Mini Connected Remote App. Možnosti nabíjania uľahčuje služba Charge Now, ktorá zabezpečuje bezproblémový prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc spolu.
Mini Cooper SE schádza z liniek domovského závodu v Oxforde, no jeho elektrické komponenty dodávajú nemecké závody v Dingolfingene a Landshute.
Technické údaje
Motor | elektromotor |
---|---|
Maximálny výkon (kW) | 135 |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 270 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,3 |
Zrýchlenie z 0 na 60 km/h (s) | 3,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 32,6 |
Maximálny nabíjací výkon (kW) | 50 |
Spotreba elektriny (kWh/100 km) | 13,2–15,0 |
Dojazd (km) | 235–270 |