Audi A3 má v rodnom liste zapísaný rok 1996. Kariéru odštartoval ako 3-dverový hatchback. Ten 5-dverový s prívlastkom Sportback prišiel až s druhou generáciou v roku 2004. No najdlhšie sa čakalo na sedan. Ten sa predstavil v roku 2013 na základe tretej generácie. A asi sa mu darilo, pretože len dva mesiace po tom, čo vyrukoval Ingolstadt so štvrtou generáciou Sportbacku, ktorá mala mať premiéru v marci v Ženeve, zverejňuje oficiálne informácie o sedane. Ten teda na rozdiel od 3-dverového hatchbacku prežil. Už 5-dverová verzia naznačila, že dizajnéri Audi odviedli skvelú prácu. A hoci konverzia na sedan nebýva jednoduchá, Audi to zvládlo bez straty bodu.
Aj Sedan dostal výnimočne atletické tvary. Široká predná maska Single Frame s plástovým výpletom v štýle nových modelov A6 či A7 Sportback, mu padne ako uliata. Lemovaná je digitálnymi reflektormi Matrix LED. Každý z nich obsahuje tri svetelné polia s piatimi individuálne riadenými diódami. Boky karosérie zvýrazňujú prelisy, odlišné od Sportbacku, ale aj tradičný profil kabíny zakončený tretím okienkom. Splývavou siluetou pripomína sedan tak trochu kupé. Mohol si to dovoliť, keďže karoséria je v porovnaní so Sportbackom o 150 mm dlhšia. Zadná kapota je zakončená výraznou odtrhovou hranou, na prianie s malým spojlerom.
Aj ten sa podiel na vynikajúcej aerodynamike s koeficientom Cd 0,25, o 0,04 nižším ako u predchodcu. Zníženiu odporu vzduchu však pomáha aj uzatvárateľná maska a hladký podvozok. Zadné svetlá opäť ťažia z diódovej techniky. Dynamickému vzhľadu pomohla zmena proporcií. Sedan má na dĺžku 4 500, na šírku 1 820 a na výšku 1 430 mm. Je teda o 40 mm dlhší, o 20 širší a o 10 mm vyšší. Rázvor náprav 2 640 mm sa síce nemenil, no i tak má posádka o 20 mm viac priestoru nad hlavou a v šírke lakťov. Do kufra sa zmestí 425 litrov batožín, čo je rovnaká hodnota ako pri predošlom sedane, ale o 45 viac v porovnaní so Sportbackom.
Palubná doska, orientovaná na vodiča využíva v sérii 10,1-palcový virtuálny kokpit a za príplatok aj head-up displej. Umožňuje dodatočné funkcie vrátane zobrazenia navigácie či panelu prístrojov. A vo verzii Plus s 12,3-palcovým displejom aj špeciálnu športovú grafiku. Rozhranie MMI rozpozná ručne písané písmo. Rôzne funkcie je možné aktivovať pokročilým hlasovým ovládaním rozlišujúcim hovorovú reč. Všetko to beží na základe tretej generácie modulárnej platformy infotainmentu (MIB 3), ktorá má desaťnásobne vyšší výpočtový výkon ako v minulosti. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi a rýchle pripojenie na internet LTE Advanced.
Navigácia poskytuje predpovede dopravnej situácie, mapy Google Erath a 3D zobrazenie. Dokonca vás pomocou smartfónu vedie do cieľového miesta aj potom, čo vystúpite z auta. S okolitými vozidlami ale aj inteligentnou infraštruktúrou vie A3 komunikovať vďaka technológii Car-to-X. Už v sérii je digitálne rádio. Cez smartón môžete pomocou funkcii Audi connect key odomykať alebo štartovať vozidlo na diaľku. Šesť predvolených užívateľských profilov prispôsobí klimatizáciu, rádio či sedadlo konkrétnemu vodičovi. Bezpečnostné systémy zastupuje asistent pre vyhýbacie manévre, adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde či asistent pre ekonomickú jazdu, ktorý vám radí, kedy dať dole nohu z „plynu“.
Pod kapotou sa zatiaľ objavia dve pohonné jednotky. Benzín bude tankovať 4-valec s objemom 1,5 litra (110 kW) vo verzii 35 TFSI, so štartér-generátorom. Mild-hybridná sústava, ktorá dodáva 50 Nm krútiaceho momentu a zároveň rekuperuje brzdnú energiu, má ušetriť 0,4 litra paliva na 100 km. Dostupná je len so 7-stupňovu dvojspojkovou prevodovkou. V základe má benzínový sedan nový 6-stupňový manuál. Naftu bude tankovať 4-valec 2,0 TDI (110 kW) s dvojitou selektívnou katalytickou redukciou Twin Dosing. Aj preň je k dispozícii 7-stupňová dvojspojková prevodovka S tronic (DSG) s novým elektronickým voličom.
Podvozok sedanu bol revidovaný s ohľadom na odlišné zaťaženie náprav. Za príplatok dostanete športový podvozok znížený o 15 mm alebo adaptívne, individuálne riadené tlmiče DCC, ktoré umožňujú reguláciu pruženia od komfortného až po rýdzo športové. Ovládať sa dá spolu s ďalšími nastaveniami cez volič jazdných režimov Audi Drive Select. Audi odštartuje predaj sedanu A3 koncom tohto mesiaca najprv na domácom nemeckom trhu. Do ďalších krajín zamieri v lete. Ceny budú štartovať na 27 700 eurách. Za verzu 35 TFSI zaplatíte najmenej 29 800 eur.