Japonská automobilka Toyota sa chystala predstaviť najnovší prírastok do modelovej rodiny na autosalóne v Ženeve. Všetko však zmaril koronavírus, a tak sa novinka ukázala svetu virtuálne. Pôvodný výber miesta premiéry ale nebol náhodný, keďže Toyota Yaris Cross je ušitá na mieru európskym zákazníkom.
Novinka je postavená na platforme GA-B, rovnako ako hatchback Yaris. Oproti nemu je však o 240 mm dlhšia, o 20 mm širšia a o 90 mm vyššia. Rázvor náprav má rovnakú dĺžku, a to 2 560 mm. Ako vyplýva z názvu, Yaris Cross je crossover a tomu zodpovedá aj svetlá výška podvozka 165 mm. V hierarchii značky sa zaradí pod model C-HR a jeho najbližšími konkurentmi budú nová generácia Nissanu Juke a Ford Puma.
S nimi však bude zápasiť hlavne na poli dizajnu, ktorý je oproti spomínanú C-HR konzervatívnejší. Plastový výplet kolmej prednej masky je predelený masívnym lakovaným pásom. Autu dodávajú robustnosť vypuklé blatníky s masívnou plastovou ochranou. Vzadu zas dostala prednosť elegancia v podobne úzkych svetiel a nepriznaného výfukového potrubia.
Oproti konkurencii bude mať Yaris Cross hlavnú výhodu v oblasti pohonu. V segmente malých crossoverov je pohon oboch náprav ojedinelý. Japonská novinka ho však dostala, a to aj vďaka hybridnej technike. Ide o najnovšiu generáciu hybridu odvodenú z väčších modelov ako Corolla, Camry, C-HR alebo RAV4. Kým v nich nájdeme dvojlitrový alebo dva a pol litrový atmosférický zážihový štvorvalec spojený s elektromotorom, pod kapotou Yarisu Cross pracuje v Atkinsonovom cykle 1,5-litrový trojvalec, ktorý v spolupráci s elektrickým motorom poskytuje 85 kW (115 k).
Žiaľ, viac technických údajov automobilka v tejto chvíli neposkytla, no nezabudla uviesť koľko emisií oxidu uhličitého nový crossover vyprodukuje. V prípade verzie s predným náhonom je to 90 g/km a pohon oboch náprav zvýši hodnotu vypustených emisií na 100 g/km. Systém AWD-i však nepracuje nepretržite, ale zasiahne v prípade zníženej adhézie kolies.
Z hľadiska výbavy bude možné Yaris Cross skrášliť osemnásťpalcovými diskami kolies. Praktickosť autu dodávajú zadné sedadlá sklápateľné v pomere 40:20:40. Samozrejmosťou je súbor bezpečnostných asistentov Toyota Safety Sense, ktorý obsahuje pohotovostné brzdenie, varovanie pred kolíziou a udržovanie v jazdnom pruhu.
Záujemcovia o Yaris Cross sa však budú musieť obrniť trpezlivosťou. Hoci vo francúzskej továrni vo Valenciennes plánuje Toyota vyrábať až 150 000 kusov ročne, na európske trhy sa novinka dostane až v lete 2021.
Porovnanie rozmerov
Model | Yaris | Yaris Cross | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 3 940 | 4 180 | + 240 |
Šírka (mm) | 1 745 | 1 765 | + 20 |
Výška (mm) | 1 470 | 1 560 | + 90 |
Rázvor (mm) | 2 560 | 2 560 | 0 |
Svetlá výška (mm) | 135 | 165 | + 30 |