Oživenie motocyklovej značky Jawa v Indii je obrovským úspechom. Modely 300 , Forty Two a najnovšie Perak, ktoré reinkarnovala spoločnosť Mahindra, respektíve jej divízia Classic Legends, sa predávajú ako teplé rožky. Až tak dobre, že dopyt dlho prevyšoval kapacitné schopnosti továrne v Pithampur. Firma musela dokonca prerušiť on-line objednávky, keďže nestíhala uspokojiť všetkých zákazníkov. I tak sa museli zmieriť s priam nekonečnými dodacími lehotami. Nie je to náhoda. Jawy sa v Indii vyrábali v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Na túto produkciu neskôr nadviazali populárne licenčné indické motocykle Yezdi, ktoré schádzali z tamojších liniek až do roku 1996. To nie je tak dávno.
Jawa je teda v Indii známym motocyklovým hráčom. A ako sa zdá, miliardový národ na ňu nezabudol. Nostalgia zafungovala až tak dobre, že Indovia „prekusli“ vyššie ceny, keďže novodobé Jawy už nie sú lacnými motocyklami pre každého, ale štýlovými strojmi s nádychom retra. Európe a najmä Česku, kde má Jawa svoju kolísku, ostali oči pre plač. Teda ak neberieme do úvahy súčasnú produkciu motocyklov z Týnca nad Sázavou, ktorý stále vyrába Jawy 350 a Jawy 660 s čínskymi motormi. Ale priznajme si, indická reinkarnácia je tou najvydarenejšou. Nie div, že hneď od začiatku sa viedli polemiky na tému, či je šanca, aby sa tieto stroje dostali k európskym a najmä českým zákazníkom.
Teraz je tu dobrá správa. Classic Legends sa podarilo po viac ako dvoch rokoch rozbehnúť produkciu v potrebnom množstve a tiež vyriešiť problémy s kvalitou, ktoré rannú výrobu sprevádzali. Nedávne informácie o tom, že Mahindra má záujem, aby sa Jawy opäť predávali na starom kontinente, sa ukazujú ako pravdivé. Indické médiá totiž tvrdia, že Classic Legends sa už podarilo absolvovať európsku homologizáciu modelu Jawa 300. Takže prvé kusy by vraj mohli doraziť z Indie do konca tohto roka. Prvým trhom, má by práve Česká republika. Je to logický ťah. Práve tu sa totiž nemusí indický výrobca báť o nezáujme. Skôr bude čeliť obrovskému dopytu, podobne ako na domácom trhu.
Čo sa týka dizajnu, majú byť exportné kusy identické s tými indickými, čo je len dobré. Úpravy však museli byť uskutočnené na motore, aby reinkarnované Jawy spĺňali európske emisné limity. Ak to „klapne“, po Jawe 300 by mohla nasledovať Jawa Forty Two a potom čerešnička na torte – jednomiestny Perak v štýle rebelských booberov. Pripomeňme, že indické Jawy poháňa kvapalinou chladený jednovalec, ktorý dáva z objemu 334 kubických centimetrov výkon 22,7 kW a krútiaci moment 31 Nm. Prevodovka má šesť stupňov a hnací moment prenáša pomocou reťaze k zadnému kolesu. Nechýbajú kotúčové brzdy s priemerom 280, respektíve 240 mm ani ABS.