Test: DS 7 E-Tense – batérie spotrebu príliš nevylepšia. Dynamiku áno

02.05.2020 07:00

Vlajkovú loď DS sme si už vyskúšali v čisto benzínovej verzii. O to viac nás zaujímalo porovnanie s absolútnym vrcholom ponuky. DS 7 E-Tense využíva totiž ako jediné plug-in hybridný pohon a „štvorkolku“. Snahy podkúriť nemeckej prémii sa v tomto prípade približujú cieľu.

Najluxusnejšia verzia DS7 Grand Chic má čiernu...
Najluxusnejšia verzia DS7 Grand Chic má čiernu masku aj parádne 19-palcové disky kolies. V sérii sú aj full-LED svetlá. Autor: Ľuboš Pilc

Hoci tento rok automobilky vplyvom koronakrízy „plačú“ nad svojimi predajnými výsledkami, DS akoby si pandémiu nevšimlo. Spolu s Porsche a Lexusom zaznamenalo v prvom štvrťroku v medziročnom porovnaní nárast predajov. A nie hocaký. Prémiová značka koncernu PSA si polepšila o 31 %! Samozrejme, dané je to najmä jej reštartom. Až do príchodu noviniek v podobe modelov DS 3 Crossback a DS 7 Crossback robila koncernu viac starostí ako radosti. Ako sa ale zdá, zákazníci sú predstave novodobej francúzskej prémie naklonení. A práve DS 7 E-Tense 4×4 Grand Chic je maximom, ktoré im dokáže DS ponúknuť – výkonom aj výbavou.

Navonok sa plug-in hybridné DS 7 líši len...
Navonok sa plug-in hybridné DS 7 líši len logami E-Tense a krytom konektora nabíjania na ľavom zadnom blatníku. Autor: Ľuboš Pilc

My sme si DS 7 Crossback už vyskúšali v cenovo dostupnejšej verzii 1,6 PureTech 225 So Chic, takže sa hneď pozrime na to najdôležitejšie, čím sa tieto dve verzie líšia. Prívlastky E-Tense a 4×4 prezrádzajú, že ním DS vstúpilo do elektrickej éry a navyše dostalo pohon oboch náprav, ktorého absencia bola doteraz najväčším hendikepom v konkurenčnom boji s nemeckými prémiovými súpermi. E-Tense síce využíva ten istý 4-valec 1,6 PureTech, tentoraz naladený na 147 kW a 300 Nm, spojený s klasickým 8-stupňovým automatom, ale na pomoc si berie až dva elektromotory. Ten predný má výkon 81 a zadný 83 kW. Navyše je tu dodatočná zásoba krútiaceho momentu 337, respektíve vzadu 166 Nm.

Najprv elektromobil

Pochopiteľne, tieto parametre nemožno jednoducho sčítať. Systémový výkon je maximálne 220 kW a krútiaci moment na 520 Nm. To je v porovnaní s benzínovými verziami naozaj veľkorysé. A potom je tu zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 13,2 kWh. Ku klasickým jazdným režimom Comfort a Sport tak pribudli nové – Hybrid, Electric a 4×4. A ako to celé funguje? Náš testovací exemplár sme prevzali plne nabitý. A hoci DS uvádza elektrický dojazd 58 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP, palubný počítač nás hneď informoval, že na elektrinu absolvujeme 42 kilometrov. Pritom sme auto preberali v teplom jarnom počasí.

Hybridná sústava kombinuje preplňovaný...
Hybridná sústava kombinuje preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 PureTech 225 s dvojicou elektromotorov, jedným na zadnej náprave. Systémový výkon je 220 kW. A k tomu pridajte 520 Nm krútiaceho momentu Autor: Ľuboš Pilc

Elektrická jazda je naozaj mimoriadne komfortná a tichá. A hoci v režime Electric, ktorý v prípade, že je E-Tense nabité, vyberá systém ako prioritný, nedostatku dynamiky sa báť naozaj nemusíte. Dva výkonné elektromotory dokážu 1 980 kg vážiace prémiové SUV rozhýbať s neuveriteľnou ľahkosťou. Navyše, požiadavka na akceleráciu putuje k elektrickým motorom rýchlosťou blesku. Reakcia je jednoducho okamžitá a presvedčivá, tak ako to dokážu len elektromobily. Pri bežnej jazde na seba preberá väčšinu práce elektromotor vpredu, ale len čo je to potrebné, prispeje aj ten zadný. Bezemisný mód možno využívať až do rýchlosti 135 km/h, teda nad povolený diaľničný limit.

Grafika infotainmentu je upravená špecifickým...
Grafika infotainmentu je upravená špecifickým funkciám plug-in hybridného pohonu. Takto môžete napríklad sledovať energetické toky. Dostávate tiež podrobné údaje o spotrebe. Autor: Ľuboš Pilc

Určený je ale skôr do mesta s predpokladom, že elektrické kilometre stačia na denné dochádzanie do práce. Má to ale podmienku, auto musíte dennodenne dobíjať. A tak je najlepšie vlastniť k E-Tense rodinný dom z garážou. Ako väčšina plug-in hybridov nepodporuje totiž rýchle nabíjanie. Aj keď zavítate na rýchlonabíjacej stanici, povedzme s výkonom 50 kW, batérie sú schopné prijať maximálne 7,4 kW. Aby ste auto nabili na 100 %, blokovali by ste stanicu hodinu a 45 minút. Takže lepším riešením je domáce nočné nabíjanie. Z bežnej siete to trvá štyri hodiny. My sme však E-Tense schválne nedobíjali, zaujímal nás totiž reálny elektrický dojazd a reálna spotreba na prvých 100 km jazdy.

Potom hybrid

Spaľovací motor sa po prvýkrát ozval po prejdení 39 km väčšinou v pokojnom tempe a poloprázdnej mestskej premávke. V tomto momente boli batérie vybité, teda ak nerátame rezervnú zásobu energie, ktorú si ponechávajú akumulátory pre hybridný režim, do ktorého prechádza E-Tense automaticky. Z toho možno vypočítať, že plug-in hybridné SUV má v elektrickom móde spotrebu zhruba 30 kWh/100 km. Podobný výsledok sme dosiahli nedávno s čisto elektrickým Mercedesom EQC. V hybridnom režime sa stáva z E-Tense skutočná „šťuka v rybníku“. Hoci hrá prvé husle výkonný benzínový motor, elektromotory dokážu pridať krátkodobo dodatočný výkon aj krútiaci moment, hoci reakcie nie sú už také pohotové.

Je zaujímavé, že aj ekologická verzia E-Tense...
Je zaujímavé, že aj ekologická verzia E-Tense priznáva výfuky. To nebýva zvykom. Autor: Ľuboš Pilc

Na prudšie zrýchlene sa musí 8-stupňový automat pripraviť, takže podradenie a tiež prekonanie turbodiery predsa len chvíľku trvá. Odmena je však sladká. E-Tense má jasný náskok pred verziou 1,6 PureTech 225. Stovku máte na digitálnom prístrojovom paneli za 5,9 sekundy. Dvojtonová hmotnosť sa akoby stratí a vy si môžte vychutnať prítlak do sedadla. Zvlášť v režime Sport, keď prevodovka necháva zaradený nižší prevodový stupeň, takže E-Tense reaguje ešte spontánnejšie. To ale trochu prebiehame, pretože dynamická jazda nebola témou testu, aspoň nie na prvých 100 km. Zaujímalo nás totiž, či má nový plug-in hybrid šancu dosiahnuť normovaný priemer spotreby 1,5 litra na 100 km.

Jazdili sme preto opäť s ľahkou nohou na plyne, tak ako to majú hybridy najradšej. Z palubného počítača sme nakoniec odčítali údaj presne 4,5 l/100 km. To je síce na míle vzdialené od dát výrobcu, ale stále veľmi príjemné číslo. Od tohto momentu sme vynulovali spotrebu na palubnom počítači a merali konzumáciu v čisto hybridnom režime. Na rad prišla okrem mesta aj diaľnica a „okresky“, ale s rešpektovaním povoleného tempa. Ukázalo sa, že DS 7 E-Tense si potom potiahne z nádrže 7,9 litra, čo zodpovedá priemeru, ktorý sme dosiahli s čisto benzínovou verziou. Podľa „papierov“ to má byť ale len 5,5 litra.

Spotreba bez zázrakov

Celkový priemer za 353 km (aj elektrických), ktoré sme s DS 7 absolvovali bez ďalšieho dobíjania, bol 6,8 litrov na 100 km. Lepšie výsledky sme napokon ani nečakali. Len potvrdzujú, že efekt nízkej spotreby sa dostaví výlučne pod podmienkou pravidelného „kŕmenia“ batérií. Inak nemá táto voľba veľký zmysel. Pri dynamickej jazde s vybitými batériami vie byť E-Tense dokonca ešte oveľa „smädnejšie“. Najmä v režime Sport a tiež 4×4, keď musí spaľovacia jednotka generovať dostatok energie pre zadný elektromotor, zvlášť ak sú batérie vybité. Zaujímavé je, že v režime 4×4 sa zadný motor pri brzdení nepodieľa na rekuperácii, čo je jasné z grafiky energetických tokov, ktoré môžete sledovať na displeji.

Spotreba na prvých 100 km/h dosiahla 4,5 litra...
Spotreba na prvých 100 km/h dosiahla 4,5 litra benzínu. V hybridnom režime to bolo takmer osem litrov. Rovnako ako pri minulom teste čisto benzínovej verzie 1,6 PureTech 225. Efekt sa teda dostaví len pri pravidelnom nabíjaní. Autor: Ľuboč Pilc

A keď sme už pri rekuperácii, je sympatické, že E-Tense dáva prednosť nižšej úrovni, takže dokáže vo veľkom štýle využívať zotrvačnosť podobnú plachteniu. A to v elektrickom aj hybridnom režime. Vyššia rekuperácia prichádza k slovu až pri dotyku brzdového pedála, čo považujeme za múdre riešenie. Prílišné brzdenie elektromotormi, typické pre viaceré čisté elektromobily, býva naozaj dosť nepríjemné. Ak by sme ale spotrebu nebrali ako hlavný dôvod pre voľbu plug-in hybridu, nemožno poprieť, že E-Tense má niekoľko očarujúcich bonusov. V prvom rade je to akustický komfort, vyšší ako pri benzínových verziách. Motor takmer nepočuť a rovnako to platí o aerodynamickom hluku potlačenom na minimum. Rozhovor pri rýchlosti 140 km/h môže prebiehať s rovnakou intenzitou ako pri stojacom aute.

Interiér s čalúnením Rivoli vytvára veľmi...
Interiér s čalúnením Rivoli vytvára veľmi luxusnú atmosféru. Prešívanú kožu nájdete dokonca aj na palubnej doske. Autor: Ľuboš Pilc

Rovnako vás E-Tense rozmaznáva svojím podvozkom. Ten je vybavený systémom DS Active Scan Suspension. To znamená prítomnosť aktívnych tlmičov, ktoré reagujú nielen na zvolený jazdný režim, ale aj údaje z kamery pod čelným sklom, ktorá skenuje povrch vozovky. Výsledok stojí za to, a to aj v prípade, keď je činnosť systému obmedzená, napríklad v zlom počasí alebo pri zasneženej ceste. Efekt „lietajúceho koberca“ si síce môžete užívať aj v nehybridných verziách od úrovne So Chic, lenže E-Tense pridáva extra dávku plavnosti, čo je dané jeho vyššou hmotnosťou. Vďaka nej sa vie krásne „zavlniť“ na nerovných cestách a príliš si nevšíma ani priečne nerovnosti. Filtrácia je perfektná.

Ticho a komfort

Má to ale svoju daň. DS 7 E-Tense nie je napriek výkonovým „prebytkom“ v zákrutách príliš veľkým športovcom. Dynamiku predvádza radšej v priamom smere. Nie že by vás zradilo neočakávanými reakciami, ale náklony karosérie a neochotu meniť prudko smer treba rešpektovať. Toto je auto na rýchle a relaxačné diaľničné presuny, z ktorého vystúpite aj po stovkách kilometrov, akoby ani neexistovali. Zvlášť preto, že plug-in hybridná verzia sa dodáva len v najvyšších úrovniach So Chic a Grand Chic. My sme mali tú najvyššiu, takže na palube vládol prémiový luxus. Línia Rivoli prináša svetlé kožené čalúnenie s kosoštvorcovým prešívaním. Nájdete ho aj na palubnej doske a vo dverách.

Pekným detailom sú analógové hodiny B.R.M.,...
Pekným detailom sú analógové hodiny B.R.M., ktoré sa vyklopia po naštartovaní. Autor: Ľuboš Pilc

V sérii sú také luxusné prvky ako ambientné osvetlenie kabíny v ôsmich farbách, elektrické ovládanie sedadiel dokonca aj sklonu operadiel tých zadných, analógové hodiny B.R.M., ktoré sa efektne vyklopia nad centrálnym displejom. Nenájdete tu ani lacné plastové kryty výškových reproduktorov. Tentoraz sú z hliníka, a ten našiel miesto aj na prahoch dverí. Atmosfére kabíny to veľmi prospelo. V sérii sú tiež full-LED svetlá a kompletný balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde. No ostali tu aj prvky, ktoré sa nám nepáčili už pri teste verzie 1,6 PureTech 225. Napríklad ovládače z lacnejších koncernových modelov, úbohá grafika digitálneho kokpitu či kapacitné ovládače multimediálneho rozhrania, ktoré nevynikajú intuitívnosťou.

kufra plug-in hybridnej verzie E-Tense síce...
kufra plug-in hybridnej verzie E-Tense síce neubudol ani liter objemu, je to stále 555 litrov, no nádrž ustúpila batériám. Autor: Ľuboš Pilc

V prípade E-Tense sa tiež musíte zmieriť s menšou palivovou nádržou. Ubudlo z nej 20 litrov. Tensto objem ustúpil akumulátorom. Škoda, že za ventilované masážne sedadlá si DS účtuje príplatok aj v najdrahšej verzii. Presne takéto prvky by mohli byť argumentom, prečo nevoliť nemeckú prémiu s nekonečným zoznamom príplatkov. Myslíme si, že do sebavedomej ceny našej verzie, 56 490 eur, by sa mohlo zmestiť úplne všetko. Voliť však môžete aj nižšie výbavy. Tá najlacnejšia So Chic stojí 49 900 eur. Navyše si z nej môžete odpočítať osemtisícovú dotáciu, teda len v prípade, že ste o ňu požiadali v závere vlaňajšieho roka a že program podpory ekologických áut sa po koronakríze, ktorá dá štátnej kase poriadne zabrať, obnoví.

V takomto prípade by ste sa s oveľa výkonnejším plug-in hybridom a štvorkolkou dostali na cenu benzínovej verzie 1,6 PureTech 225. Dalo by sa teda povedať, že ekologickú technológiu dostanete zdarma. Bohužiaľ, dotácia sa dobíjateľného hybridu v úrovni Grand Chic už netýka, pretože prekračuje maximálny cenový limit 50 000 eur. Takže má tak trochu smolu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 573
Šírka (mm) 1 906
Výška (mm) 1 625
Rázvor náprav (mm) 2 738
Objem kufra (l) 555 – 1 752
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 980 (s vodičom)

Technické údaje

Model DS7 Crossback E-Tense Grand Chic
Počet valcov/ventilov 4/16 Turbo + 2× elektromotor
Zdvihový objem motora (ccm) 1 596
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 147/6 000
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 300/3 000
Výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW) 81/83
Krútiaci výkon elektromotora vpredu/vzadu (Nm) 337/166
Celkový výkon sústavy (kW) 220
Celkový krútiaci moment sústavy (Nm) 520
Kapacita batérií (kWh) 13,2
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 5,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 240
Normovaná spotreba na 100 km (l) 1,5
Normovaná spotreba na 100 km v hybridnom režime (l) 5,5
Spotreba počas testu prvých 100 km (l) 4,5
Spotreba v hybridnom režime 100 km (l) 7,9
Normovaný elektrický dojazd (km) 58
Elektrický dojazd počas testu (km) 39

Ceny

Základná cena modelu 49 990 €
Základná cena testovanej verzie 56 490 €
DS 7
		E-Tense - test 2020
DS 7
		E-Tense - test 2020
+49DS 7 E-Tense - test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #test #DS 7 E-Tense #DS 7 #DS #Citroen
Články podľa značiek