Jeep Renegade/Compass 4xe: Dobíjateľné SUV dostali elektromotor aj redukciu!

Aj Jeep nabieha na vlnu dobíjateľných hybridov. Pioniermi sú Compass a Renegade. Benzínový 4-valec 1,3 FireFly kombinujú so zadným elektromotorom.

05.05.2020 06:00
debata
Že si na terén plug-in hybridné novinky naozaj... Foto: Jeep
Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020 Že si na terén plug-in hybridné novinky naozaj trúfajú, dokumentuje fakt, že budú dostupné aj v „drsnej“ verzii Trailhawk.

Ani americký Jeep nemôže ignorovať drastické škrtanie skleníkového CO2 v Európe. To napriek tomu, že koncern FCA, kam patrí, sa dohodol s americkou Teslou na kúpe jej emisných kreditov. Na flotilový priemer 95 gramov kysličníka uhličitého na kilometer by to i tak nestačilo. Preto štartuje rozsiahlu vlnu elektrifikácie. A začína menšími modelmi Compass a Renegade, ktoré prichádzajú s plug-in hybridnou technológiou. Tú Jeep naznačil už vlani v Ženeve, kde predstavil prototypy. Nakoniec prichádzajú na montážne linky až potom, čo Fiat 27. apríla opäť spustil závod Melfi, odstavený kvôli koronakríze ako jeden z prvých v Európe.

Kompaktné modely Jeepu dostali batérie a zadný... Foto: Jeep
Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020 Kompaktné modely Jeepu dostali batérie a zadný elektromotor. V teréne má byť ich systém 4x4 označovaný skratkou 4xe vraj ešte asertívnejší ako pôvodný mechanický.

Jeep využil najnovšiu technológiu Fiatu v podobe 4-valca 1,3 FireFly, ktorý kombinuje preplňovanie, priame vstrekovanie paliva a revolučný systém elektro-hydraulického ovládania sacích ventilov MultiAir. Koncepciu elektrického pohonu označuje ako 4×e, z čoho je jasné, že o štvorkolku sa stará v tomto prípade elektromotor na zadnej náprave, ukotvený v pomocnom ráme nezávislého zavesenia. Vpredu je len štartér-generátor, čo znamená, že predná náprava je poháňaná vždy spaľovacím motorom cez 6-stupňovú automatickú prevodovku. Jeep tvrdí, že elektrický pohon 4×4, teda bez kardanu, ponúkne v teréne dostatok trakcie. Inak by nemal odvahu predstaviť svoje novinky aj v „drsnej“ verzii Trailhawk s redukciou.

Infotainment dostane špecifické funkcie pre... Foto: Jeep
Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020 Infotainment dostane špecifické funkcie pre plug-in hybridný pohon.
Produktový šéf Marco Pigozzi sa dokonca vyjadril, že zadný elektromotor s krútiacim momentom 250 Nm od nulových otáčok autá doslova pretlačí cez prekážky, čo klasická štvorkolka nedokázala. Výkon spaľovacieho agregátu ani elektromotora nepoznáme, zato Fiat zverejnil systémový výkon. Slabšia verzia poskytne 140 a silnejšia až 177 kW. Akumulátory s kapacitou 11,2 kWh majú stačiť na približne 50 km jazdy. A aby bolo jasné, že Renegade ani Compass so systémom 4×e sa terénu ani brodov nezľaknú, umiestnené sú v špeciálnom vodotesnom puzdre. Podporujú nabíjanie s výkonom maximálne 7,4 kW, takže na ich nabitie budú potrebné približne dve hodiny. Ako väčšina plug-in hybridov bude sústava pracovať v troch režimoch – čisto elektrickom, hybridnom a v režime Save, ktorý umožní ponechať si zásobu energie v akumulátoroch na čas, kedy to vodič uzná za vhodné. Možné je tiež dobíjanie batérii spaľovacím motorom. Presné prevádzkové parametre zatiaľ nepoznáme. Odhaduje sa, že v elektrickom móde bude maximálka obmedzená na 135 km/h a že v hybridnom móde zvládnu obe novinky 200 km/h. Daňou za ekológiu bude hmotnosť vyššia o 120 kg, kufor menší o 15 litrov a miniatúrna palivová nádrž s objemom 39 litrov. Prvé dodávky sú naplánované na september. Už dnes sa ale dá objednať on-line úvodná verzia First Edition.
Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020
Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020
+7Jeep Compas a Renegade 4xe - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Jeep Renegade #Jeep Compas #Jeep Compas 4xe #Jeep Renegade 4xe
Články podľa značiek