Mercedes-Benz už predstavil viacero plug-in hybridov. V triede E dokonca aj v kombinácii s naftovými motormi. To ale nie je koniec jeho elektrifikácie. Chystajú sa desiatky ďalších modelov. Teraz prišli na rad aj kompakty s motormi uloženými naprieč. Z tried A, CLA, B a GLA, vrátane sedanu a Shooting Brake sa tak stali plug-in hybridy. Spája ich rovnaká pohonná sústava, ktorej základom je preplňovaný benzínový 4-valec s objemom 1,33 litra. Svojich 118 kW a 250 Nm spája s elektromotorom, umiestneným v 8-stupňovej automatickej prevodovke s oddeľovacou spojkou. Ten pridáva ďalších 75 kW a 300 Nm krútiaceho momentu.
Samozrejme, parametre oboch motorov nemožno jednoducho zrátať. Systémový výkon je naladený na 160 kW a krútiaci moment na maximálnych 450 Nm. To sú naozaj slušné čísla, takže neprekvapí, že novinky zvládnu akceleráciu na stovku od 6,6 sekundy v prípade hatchbacku triedy A do 7,1 sekundy v prípade najťažšieho SUV GLA. Aj maximálna rýchlosť od 220 do 240 km jasne naznačuje, že ekologická technológia tu nie je len kvôli úspore paliva. Čo je však podstatné, akumulátory od spoločnosti Acumotive, ktorá je 100-percentnou dcérou Daimleru, majú kapacitu 15,6 kWh, viac ako má väčšina súčasných plug-in hybridov.
To sa podpísalo na slušnom elektrickom dojazde do vzdialenosti 53 až 69 km a to podľa realistickejšej normy WLTP. Kráľmi sú v tomto smere aerodynamicky najvydarenejšie verzie A sedan a CLA Coupé. S energiou šetria vďaka viacstupňovej rekuperácii (DAUTO, D+, D, D- a D- -), ktorú možno nastavovať krídelkami za volantom a využívaním dát navigácie pre optimálny jazdný režim. Dobrou správou je, že všetky plug-in hybridy podporujú nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 24 kW, čo znamená možnosť využiť rýchlonabíjacie stanice. Stačí 25 minút, aby ste batérie nabili na 80 % kapacity. To môže majiteľov motivovať k častejšiemu nabíjaniu.
Z domáceho wallboxu (7,4 kW) to bude trvať jednu hodinu a 45 minút. Vďaka elektrickej jazde udáva Mercedes-Benz priemernú spotrebu v rozmedzí od 1,4 do 1,8 litra benzínu na 100 km. Ktovie prečo, tentoraz podľa starej normy NEDC. Samozrejme, tieto hodnoty sú zo sveta rozprávok, ale rýchle nabíjanie a solídna kapacita akumulátorov môžu viesť k veľmi častému využitiu elektrického módu. Podľa Mercedesu-Benz je 90 % všetkých denných jázd európskych vodičov kratších ako 50 a 96 percent kratších ako 100 kilometrov. Takže nové plug-in hybridy by mali pokryť ich potreby. Okrem módu Electric môžu vodiči vyberať aj módy Comfort, Eco a Sport.
Sympatický je aj fakt, že montáž ekologickej technológie neovplyvnila zásadne veľkosť batožinového priestoru. Jeho presnú hodnotu automobilka síce neudáva, no vieme, že priestor pre akumulátory vytvorila skrátením výfuku, ktorý končí v strede podvozka (!). Jeho tlmič je umiestnený v stredovom tuneli. Nepoznáme ani objem nádrže, no možno predpokladať, že bude menšia. Výhodou plug-in hybridov je tiež nová funkcia klimatizácie, ktorá dokáže nastaviť teplotu v kabíne ešte predtým, než si vodič sadne za volant. Ovládať ju možno prostredníctvom mobilnej aplikácie v smartfóne.
Technické údaje
Model | A 250 e | A 250 e sedan | B 250 e | CLA 250 e kupé | CLA 250 e Shooting Brake | GLA 250 e |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet/valcov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 332 | 1 332 | 1 332 | 1 332 | 1 332 | 1 332 |
Max. výkon zážihového motora (kW/ot.) | 118/ 5 500 | 118/ 5 500 | 118/ 5 500 | 118/ 5 500 | 118/ 5 500 | 118/ 5 500 |
Krútiaci moment zážihového motora (N/ot.) | 250/ 1 620 | 250/ 1 620 | 250/ 1 620 | 250/1 620 | 250/ 1 620 | 250/ 1 620 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Systémový výkon (kW) | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 –100 km/h (s) | 6.6 | 6.7 | 6.8 | 6.8 | 6.9 | 7.1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 | 240 | 235 | 240 | 235 | 220 |
Maximálna rýchlosť v režime EV (km/h) | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,5 – 1,4 | 1.4 | 1,6 – 1,4 | 1,5 – 1,4 | 1,6 – 1,4 | 1,8 – 1,6 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 | 15,6 |
Spotreba na 100 km v režime EV (kWh) | 15,0 – 14,8 | 14,8 – 14,7 | 15,4 – 14,7 | 15,1 – 15,0 | 15,5 – 14,8 | 16,1 – 15,5 |
Dojazd v režime EV (km) | 60 – 68 | 61 – 69 | 56 – 67 | 60 – 69 | 58 – 68 | 53 – 61 |