Absencia naftových motorov bránila Toyote aby európske portfólio rozšírila o svoje najväčšie modely. Dovážať SUV či limuzíny so smädnými benzínovými motormi jednoducho nemalo zmysel. Lenže úsporná hybridná technológia všetko zmenila. Vlani sa tak po rokoch vrátil na starý kontinent sedan Camry a teraz ho bude nasledovať vlajková loď Toyoty v triede SUV –Highlander. Rozhodne nie je novinkou. V ponuke figuruje od roku 2000, ale len v USA, Japonsku (Kuruga) a v Austrálii (Kluger). Vlani bola predstavená už jeho štvrtá generácia a práve tá zamieri po prvýkrát na starý kontinent. Highlander doplní portfólio SUV Toyoty, v ktorom len nedávno pribudol maličký Yaris Cross o štvrtého člena.
Zaradí sa rovno na vrchol, nad Toyotu RAV4. Je to poriadny kus auta, ktorého dimenzie jasne evokujú americkú orientáciu. Využíva novú modulárnu platformu GA-K natiahnutú až na 4 950 mm. Celkovou dĺžkou tak prekonáva RAV4 až o 350 mm. A v rázvore náprav s hodnotou 2 850 mm nad ním dominuje o 160 mm. Proporciami má tak oveľa bližšie k „dlhému“ Lexusu RX L. V dĺžke za ním zaostáva len o 50 mm a v rázvore ho dokonca „tromfne“ o 60 mm. Highlander teda rozhodne nie je len predĺženou verziou RAV4, čo dáva napokon najavo aj plne autonómnym dizajnom.
Zo štyroch generácii je tá posledná nepochybne najvydarenejšia a je vidieť, že už pri návrhu Toyota zvažovala jej účinkovanie v Európe. Podobne je to v kabíne, kde nemá Highlander s RAV4 nič spoločné. Spracovanie a dizajn majú vyslovene prémiový charakter. Odlišná je palubná doska aj volant. Zákazníci dostanú veľký virtuálny prístrojový panel, 12,3-palcové dotykové rozhranie kompatibilné so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto a tiež head-up displej. Najväčším bonusom v porovnaní s RAV 4 je však 7-miestne usporiadanie kabíny.
Variabilitu zabezpečuje druhý rad sedadiel posuvný o 180 mm. Ten tretí možno sklopiť do podlahy. Potom dokáže kufor Highlanderu pohltiť od 658 do 1 909 litrov nákladu. Už v základnom usporiadaní je to o 78 litrov viac ako v RAV4. Prístup doň zabezpečuje elektricky ovládané veko. Interiér bude na výber v čiernom alebo grafitovom vyhotovení. Z luxusných prvkov spomeňme ventilované sedadlá, digitálne vnútorné spätné zrkadlo či indukčné nabíjanie telefónov. Toyota tiež sľubuje vysoký akustický komfort vďaka masívnej izolácii motorového priestoru a podvozku. Aerodynamický hluk zas znižujú akustické predné okná. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch.
Highlander dostane kompletný balík Toyota Safety Sense s adaptívnym tempomatom, autonómnymi brzdami, udržiavaním v jazdnom prúde či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Kým v USA je Highlander naďalej dostupný v čisto benzínovej verzii s vidlicovým 6-valcom 3,5 Dual-VVTi (220 kW), do Európy zamieri výlučne ako hybrid, kombinujúci „atkinsonov“ 4-valec s objemom 2,5 litra a dvojicou elektromotorov. Vďaka umiestneniu druhého elektromotora na zadnej náprave má Highlander pohon AWD-i. Celkový systémový výkon sústavy je naladený na 182 kW.
Zaujímavé je, že Toyota použila staršie NiMH akumulátory. Umiestnené sú pod zadnými sedadlami, takže neuberajú z batožinového priestoru ani jediný liter. Vodiči budú môcť voliť zo štyroch jazdných režimov – Normal, Sport, Eco a terénny Trail. Silnou stránkou by mala byť vysoká hospodárnosť prevádzky. Toyota udáva priemernú spotrebu len 6,6 litra benzínu na 100 km a to podľa prísnejšej normy WLTP. Tomu zodpovedajú emisie 146 gramov CO2 na kilometer, čo má byť najmenej v spomedzi konkurentov. Na veľkú japonskú novinku si však budeme musieť ešte chvíľu počkať. K prvým zákazníkom sa má totiž dostať až začiatkom budúceho roka.