Kia Sorento odštartovala kariéru v roku 2002 ako pomerne jednoduchý off-road s rámovým podvozkom, tuhou zadnou nápravou a redukčnou prevodovkou. To všetko bolo však zabalené do atraktívnych kriviek SUV. A tým sa Sorento v priebehu času naozaj aj stalo. Prišlo o drsné gény a nakoniec sa etablovalo ako vlajková loď Kie v Európe, keďže sedan K900 ostal výsadou amerického či kórejského trhu, čo platí aj o novom SUV Telluride. A nádherný Stinger mal zas príliš športový akcent. Aj štvrtá generácia tak bude pokračovať v misii vlajkovej lode. Prvé informácie o ňom zverejnila automobilka ešte pred neuskutočneným autosalónom v Ženeve. No až teraz prichádza s detailmi. Napokon, veľká novinka sa pomaly chystá k zákazníkom. V európskych predajniach by sa mala objaviť už v lete.
Za dizajnom stoja tri hlavné štylistické centrá Kie v Kórei, Európe a USA. Sorento síce tvarom zadného stĺpiku rešpektuje tradíciu predchádzajúcej generácie, ale pridáva výrazne geometrické prvky, vďaka ktorým bude ľahšie identifikovateľné. Nová tigria maska je teraz ostrejšia a integrálne spojená s diódovými reflektormi. Grafiku denných diód nazýva Kia „tiger eyes“. Inšpirovaná je prúžkami okolo očí tejto šelmy. Menil sa aj profil. Kia totiž skrátila previsy a predný stĺpik posunula o 30 mm vzad, čo predĺžilo prednú kapotu. Navyše si Sorento požičalo niekoľko prvkov z nových modelov Kie. Zadné vertikálne situované svetlá pripomínajú americké SUV Telluride a efektná hliníková „plutvička“ v treťom bočnom okne je zas „ukradnutá“ z nového shooting breaku Proceed.
Predný nárazník obsahuje vertikálne otvory pre prívod vzduchu k brzdám a zadný zas ozdobný prvok evokujúci dvojité koncovky výfukov. Zadný stierač sa skryl do strešného spojlera, aby mali vodiči lepší výhľad vzad. Menili sa aj rozmery. Ale len evolučne, hoci nové Sorento stojí na úplne novej platforme (N3) tretej generácie, určenej pre stredne veľké SUV. Na dĺžku má 4 810, na šírku 1 900 a na výšku 1 695 mm. Vo všetkých smeroch tak pribudlo len 10 mm. Čo je však podstatné, rázvor náprav sa natiahol na 2 815 mm, teda o celých 35 milimetrov. Sorento bude jazdiť na 17– až 20-palcových diskoch kolies a zákazníci si budú môcť vybrať z desiatich farieb karosérie.
Interiér má byť tým najvyspelejším a najpokrokovejším, aký kedy Kia predstavila v Európe. Začína sa to už výberom kvalitných materiálov ako kože, hliníka, metalických dekorácií či reliéfnych povrchov so saténovým efektom. Dizajnéri sa pohrali aj s ambientným podsvietením, napríklad v oblasti kľučiek dverí. Čo je však podstatné, Sorento posúva Kiu do digitálnej éry. A tak okrem 12,3-palcového virtuálneho kokpitu má vodič k dispozícii aj 10,25-palcovú voľne stojacu obrazovku s vysokým rozlíšením. Lemujú ju tlačidlá s dotykovým ohlasom. Dopriať si môžete aj head-up displej. Infotainment Kia UVO Connect umožňuje bezdrôtové pripojenie dvoch mobilných telefónov, vzdialené spojenie s vozidlom, ale aj využívanie on-line služieb.
K novým prvkom môžeme pripočítať otočný ovládač automatickej prevodovky, box pre indukčné nabíjanie telefónov či výkonnú audiosústavu Bose s priestorovým zvukom a novou funkciou „náladového zvuku“ s výberom viacerých relaxačných motívov, inšpirovaných prírodou. Silnou stránkou Sorenta má byť jeho univerzálnosť. Vďaka predĺženému rázvoru ponúkne viac miesta pre 7-člennú posádku a vďaka batérii (v plug-in hybridných verziách) umiestnenej v podlahe aj ničím nerušený batožinový priestor. Vo verziách s troma radmi sedadiel to bude 821 litrov (sklopený tretí rad) a v 5-miestnych až 910 litrov. Aj pri obsadení siedmimi cestujúcimi ostane k dispozícii stále 187 litrov, čo je o 32 % viac ako v minulosti.
Manipuláciu s druhým radom sedadiel uľahčujú elektrické poistky priamo v priestore kufra. Kia tiež sľubuje väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou a na nohy pre cestujúcich v druhom. Je totiž posunutý až o 45 mm viac vzad. Balík asistenčných systémov obohatili autonómne brzdy s monitoringom chodcov aj cyklistov, inteligentný tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, monitoring priestoru za vozidlom, ochrana pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či vystupovaní a dokonca o parkovací asistent ovládajúci vozidlo na diaľku pomocou kľúča. Novinku je aj stredový airbag medzi prednými sedadlami či monitoring slepých uhlov na báze kamier, prenášajúcich obraz priamo na prístrojový panel.
Nová platforma N3 s väčším podielom vysokopevnostnej ocele stojí nielen za vyššou tuhosťou karosérie, ktorá vzrástla približne o štyri percentá, ale aj za príchodom novej hybridnej a plug-in hybridnej verzie. Kým o nabíjateľnom hybride Kia zatiaľ veľa neprezradila, hybridné Sorento spáruje preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDI (132 kW) so 44,2-kilowattovým elektromotorom a li-ion polymérovou batériou s kapacitou 1,49 kWh. Výkon sústavy je naladený na 169 kW a krútiaci moment na 350 Nm. Spaľovací agregát bude spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou cez akýsi „elektrický menič“, ktorý umožňuje paralelný prenos oboch hnacích jednotiek s minimálnymi stratami. Zaujímavosťou je aj variabilné časovanie ventilov CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktoré umožňuje oveľa väčší rozsah časovania ako súčasné systémy.
Výsledkom má byť zvýšenie výkonu o dve percentá pri nízkych a stredných otáčkach pri súčasnom znížení spotreby o tri percentá. Nový je aj naftový 4-valec 2,2 CRDi Smartstream, ktorý zamenil liatinový blok za blok z hliníkovej zliatiny. To znamená, že je až o 19,5 kg ľahší ako jeho predchodca. Poskytne 148 kW a 440 Nm krútiaceho momentu, ktorý bude spracúvať nová 8-stupňová prevodovka 8DCT s dvojicou mokrých spojok. Má radiť rovnako plynulo ako klasické automaty s hydrodynamickým meničom, no zároveň znížiť spotrebu paliva o dve až tri percentá. K dispozícii bude voliteľný pohon oboch náprav, navyše vybavený novým terénnym režimom. Na asfalte zas bude Sorento ťažiť z prepracovaného nezávislého zavesenia všetkých kolies, ktoré má priniesť nielen lepšiu stabilitu, ale aj vyššiu filtráciu hluku a vibrácií.
Presné prevádzkové parametre si Kia necháva na neskôr, zverejní ich až tesne pred štartom predaja. Rovnako ako predošlá generácia Sorenta sa bude aj tá štvrtá vyrábať pre Európu v domovskom montážnom závode Kie v Hwasungu. Verzie pre USA budú schádzať z liniek amerického závodu West Point v Georgii. Európsky predaj odštartuje automobilka v treťom štvrťroku, pričom do konca roka má byť Sorento k dispozícii na väčšine trhov. Plug-in hybrid bude nasledovať v závere roka. Kia opäť poskytne záruku na sedem rokov alebo 150 000 kilometrov.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 810 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 900 |
Výška (mm) | 1 695 |
Svetlá výška (mm) | 176 |
Rázvor náprav (mm) | 2 815 |
Objem kufra (l) | 187 – 2 100 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 715 – 1 819 |
Technické údaje
Motor | 2,2 CRDi | 1,6 T-GDI Hybrid |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm) | 2 151 | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 148/3 800 | 132/5 500 + 44,2/1 600 |
Krútiaci moment (Nm) | 440/1 750 | 265/1 500 + 264/0 |
Prevodovka | 8DCT | 6A |