Nissan finišuje s elektrickou štvorkolkou e-4orce. Dostane ju Ariya?

Nissan patrí k najúspešnejším výrobcom elektromobilov. K Leafu by sa mal už čoskoro pridať kompaktný crossover Ariya s novým elektrickým pohonom oboch náprav e-4orce. Skúsenosti má čerpať z brutálneho Nissanu GT-R aj Patrolu.

10.06.2020 12:00
debata
Elektrický pohon 4x4 v podaní Nissanu má byť... Foto: Nissan
Nissan - pohon e-4orce Elektrický pohon 4x4 v podaní Nissanu má byť viac než len elektrickou štvorkolkou. Okrem lepšej trakcie sa má podieľať aj na zvládaní náročných manévrov pri prudkej zmene smeru jazdy či na komforte jazdy.

Nissan je priekopníkom v elektromobilite. Jeho Leaf bol svojho času vôbec najúspešnejším elektromobilom planéty. No konkurencia pribúda rýchlosťou blesku. Čoskoro by sme sa tak mali dočkať jeho druhej elektrickej novinky, teda ak nepočítame dodávku e-NV200. Predzvesťou očakávaného modelu sa stal vlaňajší tokijský koncept SUV Ariya s dĺžkou približne 4,6 metra. Malo by ísť o čosi, čo by sme mohli nazvať elektrickým X-Trailom. A spolu s ním sa s najväčšou pravdepodobnosťou predstaví aj elektrický pohon oboch náprav s výstižným názvom e-4orce.

Nissan tvrdí, že pri vývoji využil skúsenosti, ktoré získal v superšporte GT-R a jeho pohone ATTESA E-TS a luxusnom SUV Patrol, ktorý disponuje inteligentným pohonom oboch náprav. Dva elektromotory, každý na jedenej z náprav, by mali produkovať spoločný výkon 220 kW a krútiaci moment 670 Nm. To, samozrejme, sľubuje veľmi slušnú dynamiku v priamom smere, ale Nissan chcel viac. Aby sa auto vybavené systémom e-4orce ovládalo dobre za každých okolností, napríklad aj pri prudkých zmenách smeru jazdy. Preto disponuje e-4orce plynulou reguláciou výkonu na každé z kolies a tiež reguláciou brzdného momentu v záujme viesť vozidlo vo zvolenej trajektórii.

Nissan testuje technológiu na upravenom... Foto: Nissan
Nissan - pohon e-4orce Nissan testuje technológiu na upravenom Leafe+, do sériovej produkcie však už nemá ďaleko.

Za normálnych okolností delí systém hnací moment medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Ak je to však potrebné, môže sa meniť od 100 : 0 až po 0 : 100. Rekuperatívne brzdenie môže zase prispievať ku komfortu. Napríklad pri dojazde na červenú by viacej rekuperoval zadný elektromotor, čím by sa zvýšil brzdný moment zadnej nápravy a zamedzilo sa nakláňaniu karosérie vpred. Ďalším bonusom má byť špičková trakcia na povrchoch s nízkou adhéziou, zvlášť na snehu či ľade. E-4orce dokáže totiž na vznikajúce zmeny reagovať trikrát rýchlejšie ako mechanické systémy. Výsledkom má byť plynulý a sebavedomý rozjazd.

„Túto technológiu sme vyvinuli tak, aby pracovala nenápadne a nerušila vodiča,“ povedal Ryozo Hiraku, vedúci divízie pohonných systémov. „Chceme, aby sa aj vodiči, ktorí nemajú veľa skúseností, cítili príjemne a vnímali reakcie vozidla ako celkom prirodzené. Som presvedčený, že keď si ľudia zvyknú na systém e-4orce, bude pre nich prekvapujúce, ako odlišne sa správajú autá bez neho.“ Zatiaľ Nissan testuje technológiu na svojom Leafe+, do sériovej produkcie však už nemá ďaleko. Premiéra sériového crossoveru Ariya je totiž naplánovaná na rok 2021.
Nissan - pohon e-4orce
Nissan - pohon e-4orce
+4Nissan - pohon e-4orce

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #4x4 #Nissan Ariya #e-4roce
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek