Nissan finišuje s elektrickou štvorkolkou e-4orce. Dostane ju Ariya?

10.06.2020 12:00

Nissan patrí k najúspešnejším výrobcom elektromobilov. K Leafu by sa mal už čoskoro pridať kompaktný crossover Ariya s novým elektrickým pohonom oboch náprav e-4orce. Skúsenosti má čerpať z brutálneho Nissanu GT-R aj Patrolu.

Elektrický pohon 4x4 v podaní Nissanu má byť...
Elektrický pohon 4x4 v podaní Nissanu má byť viac než len elektrickou štvorkolkou. Okrem lepšej trakcie sa má podieľať aj na zvládaní náročných manévrov pri prudkej zmene smeru jazdy či na komforte jazdy. Autor: Nissan

Nissan je priekopníkom v elektromobilite. Jeho Leaf bol svojho času vôbec najúspešnejším elektromobilom planéty. No konkurencia pribúda rýchlosťou blesku. Čoskoro by sme sa tak mali dočkať jeho druhej elektrickej novinky, teda ak nepočítame dodávku e-NV200. Predzvesťou očakávaného modelu sa stal vlaňajší tokijský koncept SUV Ariya s dĺžkou približne 4,6 metra. Malo by ísť o čosi, čo by sme mohli nazvať elektrickým X-Trailom. A spolu s ním sa s najväčšou pravdepodobnosťou predstaví aj elektrický pohon oboch náprav s výstižným názvom e-4orce.

Nissan tvrdí, že pri vývoji využil skúsenosti, ktoré získal v superšporte GT-R a jeho pohone ATTESA E-TS a luxusnom SUV Patrol, ktorý disponuje inteligentným pohonom oboch náprav. Dva elektromotory, každý na jedenej z náprav, by mali produkovať spoločný výkon 220 kW a krútiaci moment 670 Nm. To, samozrejme, sľubuje veľmi slušnú dynamiku v priamom smere, ale Nissan chcel viac. Aby sa auto vybavené systémom e-4orce ovládalo dobre za každých okolností, napríklad aj pri prudkých zmenách smeru jazdy. Preto disponuje e-4orce plynulou reguláciou výkonu na každé z kolies a tiež reguláciou brzdného momentu v záujme viesť vozidlo vo zvolenej trajektórii.

Nissan testuje technológiu na upravenom...
Nissan testuje technológiu na upravenom Leafe+, do sériovej produkcie však už nemá ďaleko. Autor: Nissan

Za normálnych okolností delí systém hnací moment medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Ak je to však potrebné, môže sa meniť od 100 : 0 až po 0 : 100. Rekuperatívne brzdenie môže zase prispievať ku komfortu. Napríklad pri dojazde na červenú by viacej rekuperoval zadný elektromotor, čím by sa zvýšil brzdný moment zadnej nápravy a zamedzilo sa nakláňaniu karosérie vpred. Ďalším bonusom má byť špičková trakcia na povrchoch s nízkou adhéziou, zvlášť na snehu či ľade. E-4orce dokáže totiž na vznikajúce zmeny reagovať trikrát rýchlejšie ako mechanické systémy. Výsledkom má byť plynulý a sebavedomý rozjazd.

„Túto technológiu sme vyvinuli tak, aby pracovala nenápadne a nerušila vodiča,“ povedal Ryozo Hiraku, vedúci divízie pohonných systémov. „Chceme, aby sa aj vodiči, ktorí nemajú veľa skúseností, cítili príjemne a vnímali reakcie vozidla ako celkom prirodzené. Som presvedčený, že keď si ľudia zvyknú na systém e-4orce, bude pre nich prekvapujúce, ako odlišne sa správajú autá bez neho.“ Zatiaľ Nissan testuje technológiu na svojom Leafe+, do sériovej produkcie však už nemá ďaleko. Premiéra sériového crossoveru Ariya je totiž naplánovaná na rok 2021.

Nissan -
		pohon
		e-4orce
Nissan -
		pohon
		e-4orce
+4Nissan - pohon
		e-4orce

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Nissan Ariya #Nissan #e-4roce #4x4
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek