Nissan nie je na poli elektromobility žiadnym nováčikom. Práve naopak. Už v roku 2010 uviedol na trh elektrický hatchback Leaf, teda ešte v časoch, keď väčšina konkurencie o elektromobilite len snívala. V súčasnosti má na trhu už jeho druhú generáciu. Lenže s novým crossoverom Ariya má omnoho ambicióznejšie plány. Dal si na ňom záležať, pretože na trhu už nebude sám. Ariya sa bude musieť vyrovnať s mnohými súpermi, ako napríklad očakávaným VW ID.4, elektrickou Škodou Enyaq, Teslou Y či BMW iX3.
Príchod Ariye naznačil Nissan už vlani v Tokiu rovnomenným konceptom, a čo je potešiteľné, finálny produkt sa od neho až tak nelíši. Ariya je aerodynamicky „strihnutým“ SUV-kupé, ktoré svojou veľkosťou zapadá presne medzi konvenčný Qashqai a X-Trail. Na dĺžku má 4 595, na šírku 1 850 a na výšku 1 660 mm. Oba modely však prekonáva rázvorom náprav, ktorý je natiahnutý až na 2 775 mm, o 135 viac v porovnaní s X-Trailom. Umožnila to práve kompaktná elektrická technológia s elektromotormi a podlahovými batériami.
Aj dizajnom naznačuje, že s ostatnou produkciou Nissanu nechce mať Ariya nič spoločné. Napriek tomu prináša niektoré typické prvky, ale v celkom novej interpretácii. Tak napríklad motív prednej masky V-Motion dostali na starosť smerové svetlá lícujúce s uzučkými projektorovými LED reflektormi. Novučičké logo Nisanu zas tvorí 22 diód v centre štruktúrovanej masky, za ktorou sa skrývajú všetky potrebné senzory pre bezpečnostné a autonómne systémy. Zboku zaujmú 19– až 20-palcové disky kombinované so splývavým profilom kabíny.
Zadné svetlá sú tiež prekryté tmavým transparentným pásom. Pre Ariyu „namiešal“ Nissan špecifický bronzový medený odtieň laku Akatsuki, ktorý má evokovať atmosféru nad horizontom tesne pred svitaním. A to v kombinácii s čiernou strechou. K dispozícii bude ale až šesť farebných kombinácií. Aj interiér pôsobí futuristicky. Nissan hovorí, že má pripomínať „kaviareň vesmírnej lode“. Tomu zodpovedá minimalizmus dizajnu, výber materiálov aj množstvo displejov, ktoré redukujú klasické tlačidlá.
Nissan zašiel až tak ďaleko, že kapacitné ovládače s haptickou odozvou sú viditeľné v drevenom obklade „palubovky“ len po aktivácii vozidla, inak splývajú s povrchom. A potom sú tu dva 12,3-palcové displeje a k tomu doteraz najväčší head-up displej, aký kedy Nissan použil. Kabína ponúkne extrémne veľa priestoru, keďže technika ustúpila posádke. Dokonca aj kompletný modul klimatizácie je pod prednou kapotou. V palubnej doske tak ostalo miesto na vyklápací zásobník či výsuvný stolík. Ďalšie miesto uvoľnila štíhla konštrukcia sedadiel, rovná podlaha či kompaktný „joystick“ prevodovky.
Do kufra sa zmestí podľa verzie od 415 do 486 litrov batožín. Ariya neunikla ani rozsiahlej digitalizácii. Bude prvým Nissanom, ktorý umožní diaľkovú aktualizáciu softvéru. Duálny pamäťový systém so samostatnou kartou pre aktualizácie to zvládne dokonca počas jazdy. Infotainment obsahuje pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktorá reaguje na oslovenie „Hello Nissan“. Vďaka integrovanému pripojeniu k 4G sieti môže systém pristupovať ku cloudovým údajom, aby lepšie porozumel jedinečným požiadavkám. A nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov ProPilot.
Ariya by mala byť rýchla nielen v priamom smere, ale v kombinácii s pribrzďovaním kolies s ľahkosťou zvládať zmeny smeru jazdy na povrchoch s nízkou trakciou. Nakláňaniu karosérie pri brzdení zabraňuje napríklad zvýšenou rekuperáciou zadného elektromotora, čo nebýva zvykom. A že Ariya s pohotovostnou hmotnosťou od 1,8 do 2,3 tony bude rýchla, niet najmenších pochybností. Akcelerácia na stovku sa pohybuje od 7,6 do 5,7 sekundy. Ak by vám to ale nestačilo, k dispozícii je vrchol v podobe Ariye Performance, ktorej elektromotory ponúkajú až na 290 kW, takže stovku budete mať na tachometri za 5,1 sekundy.
Dojazd udáva Nissan podľa prísnejšej normy WLTP od 360 do 500 km. Podstatné ale je, že systém podporuje rýchlonabíjanie s výkonom až 130 kW, čo znamená, že za 30 minút by ste mali načerpať energiu na ďalších 300 km jazdy. Domáce nabíjanie zas uľahčuje palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW a trojfázová s výkonom 22 kW. Vodič dostane na výber tri jazdné režimy – Standard, Sport a Eco. Verzie e-4orce pridajú mód Snow. Funkcia e-Pedal, známa z Leafu, umožní ovládať rýchlosť len plynovým pedálom. Jazdné vlastnosti majú ťažiť z nezávislého zavesenia všetkých kolies a tiež z rozloženia hmotnosti v pomere 50 : 50.
Na novú Ariyu si ale ešte chvíľu počkáme. Do Európy zamieri až začiatkom budúceho roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 595 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 850 |
Výška (mm) | 1 660 |
Rázvor náprav (mm) | 2 775 |
Objem kufra (l) | 415 – 468 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 800 – 2 300 |
Technické údaje
Verzia | 63 kWh 2WD | 87 kWh 2WD | 63 kWh e-4orce | 87 kWh e-4orce | 87 kWh Performance |
---|---|---|---|---|---|
Motor | Elektromotor | Elektromotor | 2× elektromotor | 2× elektromotor | 2× elektromotor |
Max. výkon (kW) | 160 | 178 | 205 | 225 | 290 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 300 | 560 | 600 | 600 |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 | 7,6 | 5,9 | 5,7 | 5,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 200 | 200 | 200 |
Dojazd (km) | 360 | 500 | 340 | 460 | 400 |