Nissan Ariya: Zabudnite na Leaf. Elektrický crossover štartuje novú epochu

17.07.2020 10:00

Nissan Ariya je po Juke a X-Traili už treťou novinkou Nissanu za posledný rok. A asi aj tou najdôležitejšou. Posúva ho totiž od pionierskych krokov do novej éry elektromobility. S Leafom sa Ariya jednoducho porovnávať nedá. Prekonáva ho vo všetkých smeroch. Najsilnejšia verzia poskytne 400 koní!

Ariya stavila na koncept SUV-kupé.  Prednú...
Ariya stavila na koncept SUV-kupé. Prednú masku V-motion predstavuje v novej interpretácii so svietiacim logom a štruktúrou, ktorá ukýva všetky senzory potrebné pre autonómne systémy. Autor: Nissan

Nissan nie je na poli elektromobility žiadnym nováčikom. Práve naopak. Už v roku 2010 uviedol na trh elektrický hatchback Leaf, teda ešte v časoch, keď väčšina konkurencie o elektromobilite len snívala. V súčasnosti má na trhu už jeho druhú generáciu. Lenže s novým crossoverom Ariya má omnoho ambicióznejšie plány. Dal si na ňom záležať, pretože na trhu už nebude sám. Ariya sa bude musieť vyrovnať s mnohými súpermi, ako napríklad očakávaným VW ID.4, elektrickou Škodou Enyaq, Teslou Y či BMW iX3.

Príchod Ariye naznačil Nissan už vlani v Tokiu rovnomenným konceptom, a čo je potešiteľné, finálny produkt sa od neho až tak nelíši. Ariya je aerodynamicky „strihnutým“ SUV-kupé, ktoré svojou veľkosťou zapadá presne medzi konvenčný Qashqai a X-Trail. Na dĺžku má 4 595, na šírku 1 850 a na výšku 1 660 mm. Oba modely však prekonáva rázvorom náprav, ktorý je natiahnutý až na 2 775 mm, o 135 viac v porovnaní s X-Trailom. Umožnila to práve kompaktná elektrická technológia s elektromotormi a podlahovými batériami.

Dĺžkou, výškou aj šírkou zapadá Ariya presne...
Dĺžkou, výškou aj šírkou zapadá Ariya presne medzi Qashqai a X-Trail. Rázvorom náprav 2 775 mm však väčší X-Trail prekonáva až o 135 mm. Autor: Nissan

Aj dizajnom naznačuje, že s ostatnou produkciou Nissanu nechce mať Ariya nič spoločné. Napriek tomu prináša niektoré typické prvky, ale v celkom novej interpretácii. Tak napríklad motív prednej masky V-Motion dostali na starosť smerové svetlá lícujúce s uzučkými projektorovými LED reflektormi. Novučičké logo Nisanu zas tvorí 22 diód v centre štruktúrovanej masky, za ktorou sa skrývajú všetky potrebné senzory pre bezpečnostné a autonómne systémy. Zboku zaujmú 19– až 20-palcové disky kombinované so splývavým profilom kabíny.

Aj vzadu sú svetlá ukryté pod tmavý...
Aj vzadu sú svetlá ukryté pod tmavý transparentný pás. Autor: Nissan

Zadné svetlá sú tiež prekryté tmavým transparentným pásom. Pre Ariyu „namiešal“ Nissan špecifický bronzový medený odtieň laku Akatsuki, ktorý má evokovať atmosféru nad horizontom tesne pred svitaním. A to v kombinácii s čiernou strechou. K dispozícii bude ale až šesť farebných kombinácií. Aj interiér pôsobí futuristicky. Nissan hovorí, že má pripomínať „kaviareň vesmírnej lode“. Tomu zodpovedá minimalizmus dizajnu, výber materiálov aj množstvo displejov, ktoré redukujú klasické tlačidlá.

Interiér je minimalistický a mimoriadne...
Interiér je minimalistický a mimoriadne priestranný. Palubná doska nesie dva 12,3-palcové displeje, ale aj odkladacie priestory. Autor: Nissan

Nissan zašiel až tak ďaleko, že kapacitné ovládače s haptickou odozvou sú viditeľné v drevenom obklade „palubovky“ len po aktivácii vozidla, inak splývajú s povrchom. A potom sú tu dva 12,3-palcové displeje a k tomu doteraz najväčší head-up displej, aký kedy Nissan použil. Kabína ponúkne extrémne veľa priestoru, keďže technika ustúpila posádke. Dokonca aj kompletný modul klimatizácie je pod prednou kapotou. V palubnej doske tak ostalo miesto na vyklápací zásobník či výsuvný stolík. Ďalšie miesto uvoľnila štíhla konštrukcia sedadiel, rovná podlaha či kompaktný „joystick“ prevodovky.

Do kufra sa zmestí podľa verzie od 415 do 486...
Do kufra sa zmestí podľa verzie od 415 do 486 litrov batožín. Batérie sú totiž v podlahe. Autor: Nissan

Do kufra sa zmestí podľa verzie od 415 do 486 litrov batožín. Ariya neunikla ani rozsiahlej digitalizácii. Bude prvým Nissanom, ktorý umožní diaľkovú aktualizáciu softvéru. Duálny pamäťový systém so samostatnou kartou pre aktualizácie to zvládne dokonca počas jazdy. Infotainment obsahuje pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktorá reaguje na oslovenie „Hello Nissan“. Vďaka integrovanému pripojeniu k 4G sieti môže systém pristupovať ku cloudovým údajom, aby lepšie porozumel jedinečným požiadavkám. A nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov ProPilot.

Ariya bude k dispozícii v piatich verziách s...
Ariya bude k dispozícii v piatich verziách s výkonom od 160 do 290 kW a tiež s pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Dojazd sa podľa verzie pohybuje od 360 do 500 km. Autor: Nissan

Ariya príde na trh v piatich verziách. Základom je „zadokolka“ s výkonom 160 kW a batériami s kapacitou 63 kWh. Verzia s dlhším dojazdom zvýši kapacitu na 87 kWh a výkon na 178 kW. Dopriať si môžete aj verzie 4×4 s dvojicou elektromotorov, ktoré Nissan označuje ako E-4orce. V kombinácii s menšou batériou majú výkon 205 a s väčšou až 225 kW. Nissan je na svoju „štvorkolku“ veľmi hrdý a tvrdí, že využíva skúsenosti, ktoré má automobilka zo superšportu GT-R a z legendárneho Patrolu. Systém totiž umožňuje rozsiahlu reguláciu krútiaceho momentu na každé z kolies.

Ariya by mala byť rýchla nielen v priamom smere, ale v kombinácii s pribrzďovaním kolies s ľahkosťou zvládať zmeny smeru jazdy na povrchoch s nízkou trakciou. Nakláňaniu karosérie pri brzdení zabraňuje napríklad zvýšenou rekuperáciou zadného elektromotora, čo nebýva zvykom. A že Ariya s pohotovostnou hmotnosťou od 1,8 do 2,3 tony bude rýchla, niet najmenších pochybností. Akcelerácia na stovku sa pohybuje od 7,6 do 5,7 sekundy. Ak by vám to ale nestačilo, k dispozícii je vrchol v podobe Ariye Performance, ktorej elektromotory ponúkajú až na 290 kW, takže stovku budete mať na tachometri za 5,1 sekundy.

Dojazd udáva Nissan podľa prísnejšej normy WLTP od 360 do 500 km. Podstatné ale je, že systém podporuje rýchlonabíjanie s výkonom až 130 kW, čo znamená, že za 30 minút by ste mali načerpať energiu na ďalších 300 km jazdy. Domáce nabíjanie zas uľahčuje palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW a trojfázová s výkonom 22 kW. Vodič dostane na výber tri jazdné režimy – Standard, Sport a Eco. Verzie e-4orce pridajú mód Snow. Funkcia e-Pedal, známa z Leafu, umožní ovládať rýchlosť len plynovým pedálom. Jazdné vlastnosti majú ťažiť z nezávislého zavesenia všetkých kolies a tiež z rozloženia hmotnosti v pomere 50 : 50.

Na novú Ariyu si ale ešte chvíľu počkáme. Do Európy zamieri až začiatkom budúceho roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 595
Šírka (mm) 1 850
Výška (mm) 1 660
Rázvor náprav (mm) 2 775
Objem kufra (l) 415 – 468
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 800 – 2 300

Technické údaje

Verzia 63 kWh 2WD 87 kWh 2WD 63 kWh e-4orce 87 kWh e-4orce 87 kWh Performance
Motor Elektromotor Elektromotor 2× elektromotor 2× elektromotor 2× elektromotor
Max. výkon (kW) 160 178 205 225 290
Max. krútiaci moment (Nm) 300 300 560 600 600
0 – 100 km/h (s) 7,5 7,6 5,9 5,7 5,1
Max. rýchlosť (km/h) 160 160 200 200 200
Dojazd (km) 360 500 340 460 400
Nissan
		Ariya -
		2020
Nissan
		Ariya -
		2020
+22Nissan Ariya -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Nissan Ariya #Nissan #elektromobily #elektromobil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek