Prevrátenú obriu loď ‘naporcujú‘ ako veľrybu. Tisíce nových áut zamieria do šrotu

Nákladná loď Golden Ray, ktorá sa vlani prevrhla neďaleko prístavu Brunswick v Georgii, začnú postupne odstraňovať. Vybrať z nej musia aj 4 200 vozidiel značiek Hyundai, Kia či Genesis. Bude to obrovská operácia.

17.07.2020 18:00
debata (11)
Táto kórejská „veľryba“ viezla až 4 200... Foto: GCAPTAIN
Prevrhnutá loď Golden Ray - 2020 Táto kórejská „veľryba“ viezla až 4 200 novučičkých vozidiel. Smerovali k zákazníkom na Blízky východ. Jej plavba však trvala len 23 minút.

Od 9. septembra 2019 leží neďaleko prístavu Port of Ferdinand Brunswick v Georgii obria nákladná loď Golden Ray. Po 23 minútach plavby, ešte predtým, ako sa dostala na otvorený oceán, sa totiž prevrátila nabok a celkom zmenila panorámu pobrežia. Tento nemohúci gigant s prepravou kapacitou 7 700 vozidiel dnes pripomína obrovskú veľrybu, ktorá uviazla na plytčine. Uväznila tak aj približne 4 200 novučičkých áut značiek Hyundai, Kia či Genesis. Vyšetrovanie zistilo, že k prevráteniu došlo z dôvodu nesprávneho načerpania vyrovnávacích nádrží.

Trvalo takmer 11 mesiacov, kým mohli začať práce na demontáži. Projekt si totiž vyžadoval stavbu obrovskej reťazovej píly VB-10000 a jej transport do prístavu Port of Ferdinand na Floride. Píla bude umiestnená na gigantickej 78 metrov vysokej konzole uloženej na dvoch lodiach. Tento systém dopláva nad havarovanú loď a reťazou s dĺžkou 122 metrov ju v priebehu leta postupne rozreže na osem sekcií s hmotnosťou od 2 700 do 4 100 ton. Jednotlivé kusy budú žeriavom VB-10000 naložené na plaváky a odtiahnuté do mora, kde sa stanú základom umelých útesov.

Loď začnú odstraňovať v priebehu leta, teda po... Foto: GCAPTAIN
Prevrhnutá loď Golden Ray - 2020 Loď začnú odstraňovať v priebehu leta, teda po jedenástich mesiacoch od havárie. Na osem častí ju rozreže gigantická reťazová píla umiestnená na rovnako gigantickom plávajúcom žeriave s výškou 78 metrov.

Odstrániť bude nutné aj vozidlá, ktoré zamieria rovno do šrotu. Bude to nesmierne náročná operácia. Šéf projektu Chris Graff očakáva počas rezania vznik požiarov, keďže nie všetko palivo sa podarilo z lode odstrániť. A bude to aj nesmierne drahé. Sanácia plavidla, ale aj odstránenie ekologických následkov si vyžiadajú investíciu 400 miliónov dolárov. Do vody totiž unikli pohonné hmoty a tiež chemikálie, najmä z chladiacich systémov. Aby ich nebolo ešte viac, okolo vraku bolo nutné vybudovať ochrannú bariéru.

Škody sú o to väčšie, že Golden Ray bola novou loďou, ktorú spustili na hladinu len v roku 2017. Vlastnila ju spoločnosť GL NV24 Shipping a prevádzkovala kórejská spoločnosť Hyundai Glovis. Nestalo sa tak ale prvýkrát. V roku 2006 sa napríklad neďaleko Aljašky prevrátila loď Cougar Ace, ktorá viezla úplne nové Mazdy v hodnote 103 miliónov dolárov. Posádka prežila, ale všetkých 4 703 vozidiel putovalo do šrotu. Našťastie ani pri havárii Zlatého lúča nedošlo ku stratám na životoch. Bez vážnejších zranení vyviazlo všetkých 24 členov posádky a jeden lodivod.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #havária #loď
Články podľa značiek