BMW patrí k pionierom elektromobility. Už v roku 2013 predstavilo svoj prvý čistý elektromobil i3. A naozaj na ňom nešetrilo. Automobilka sa snažila kompenzovať vysokú hmotnosť akumulátorov revolučnou celokarbónovou konštrukciou karosérie. BMW kvôli tomu vyvinulo ako prvé a svete technológiu veľkosériovej výroby karosérií z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Túto technológiu prevzal aj ekologický plug-in hybridný superšport i8. Výsledky predajov však novinky nenadchli a rozhodne nevrátili do mníchovskej kasy astronomické investície. BMW preto na čas pribrzdilo a zmenilo stratégiu.
Volá sa Power od Choice, teda Sila výberu, čo znamená, že sa rozhodlo na spoločných základoch ponúknuť zákazníkom na výber benzínovú, naftovú, plug-in hybridnú aj čisto elektrickú alternatívu, podobne ako to robí napríklad koncern PSA. Prvý výsledok sme mohli vidieť na vlani predstavenom Mini E, ale skutočne nové elektrické BMW s piatou generáciou pohonu eDrive prichádza až dnes. Je ním SUV – alebo ak chcete SAV – BMW iX3. Vychádza z aktuálneho X3, čo nepopiera, no je vybavené čisto elektrickou technológiou. Takéto riešenie uvidíme v budúcnosti aj pri ďalších modeloch, najbližšie o dva roky, keď Mníchov uvedie 4-dverové kupé i4.
Je to lacnejšie ale tiež demokratickejšie. Navyše pokrok v oblasti batérií BMW umožnil, aby dokázalo aj bez autonómnych platforiem dosiahnuť veľmi dobrý pomer medzi hmotnosťou, výkonom a dojazdom. Nové iX3 je toho dôkazom. Jeho plochá li-ion batéria zabudovaná v podlahe má o 20 % vyššiu energetickú hustotu ako akumulátory používané v i3 ale tiež viacerých plug-in hybridoch značky. Jej kapacita je 80 kW, pričom využiteľných je 74. O 40 % vyššia je aj energetická hustota elektromotora, ktorý dosahuje účinnosť až 93 %. Permanentne budený synchrónny elektromotor bez použitia magnetov, má výkon 210 kW a krútiaci moment 400 Nm.
Ten kulminuje na rozdiel od konkurenčných elektromotorov až pri vyšších otáčkach, čo by malo evokovať spolu so zadným náhonom jazdu v konvenčných BMW. Motor je zabudovaný spolu s jednostupňovou prevodovkou a výkonovou elektronikou v jednom konštrukčnom celku pod podlahou kufra. Pohon xDrive (4 × 4) zatiaľ BMW nespomína, pravdepodobne s ním vyrukuje až očakávané BMW iNEXT. Elektrické SUV s dĺžkou 4 734 mm a hmotnosťou 2 180 kg tak zvládne šprint na stovku za 6,8 sekundy, čo je porovnateľné so 6-valcovou benzínovou verziou X3 xDrive30i. Len maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Jazdné vlastnosti majú ťažiť z nového pomocného rámu zadnej nápravy a ťažiska, ktoré je nižšie až o 75 mm.
BMW udáva dojazd na jedno nabitie 459 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Nabíjanie by malo uľahčiť viacero inovatívnych riešení. Na rýchlonabíjačkách podporuje iX3 nabíjanie s výkonom až 150 kW, čo znamená, že z 0 na 80 % sa 180 článkov 400 V batérie nabije za 34 minút. Už 10 minút stačí na predĺženie dojazdu o 100 km. Pri používaní nabíjačiek so striedavým prúdom je najvyšší nabíjací výkon 11 kW. Dojazd zvyšuje rekuperácia brzdnej energie, ktorá sa dá nastaviť po prvýkrát v troch stupňoch – od nízkej po vysokú. Vďaka využívaniu dát o profile trasy, ale aj senzorov a kamier asistenčných systémov vie zároveň elektronika rozhodnúť, či je po zložení nohy z plynu efektívnejšie nechať vozidlo „plachtiť“, napríklad na rovnej ceste, alebo brzdiť pomocou rekuperácie v prípade, že prichádzate ku križovatke alebo ku kolóne stojacich vozidiel.
Rozmermi a dizajnom je iX3 veľmi príbuzné svojmu materskému modelu. Podstúpilo však mnohé aerodynamické úpravy. Optimalizované sú zaslepené ľadvinky, nárazníky, podvozok, disky s plastovými vložkami, ktoré znižujú odpor až o päť percent, či celá zadná časť s difúzorom a spojlerom. Výsledkom je koeficient Cd 0,29, čo je na SUV vynikajúca hodnota. Navonok sa líši aj viacerými modrými akcentmi. Ani interiér nestratil nič zo svojej praktickosti. Ponúka identický priestor ako konvenčné X3 a kufor s objemom od 510 litrov. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 vzrastie až na 1 560 litrov. Rozdielny je len infotainment s informáciami špecifickými pre elektrický pohon.
Operačný systém 7.0 ponúka aktualizácie softvéru na diaľku, navigáciu BMW Maps, podporu digitálneho kľúča pre iPhone a digitálne služby vrátane služby Connected Charging. Tá umožňuje plánovanie optimálnej trasy a dobíjania. Čerpanie energie uľahčí karta BMW Charging Card, ktorá sprístupňuje až 450 000 nabíjacích staníc po celom svete. V sieti Ionity budú môcť majitelia „tankovať“ za jednotnú sumu 0,25 €/kWh. Mimochodom, jedna z týchto staníc s výkonom až 350 kW sa nachádza v Senci. Za odlišným zážitkom z jazdy tak bude stáť skôr umelý zvuk systému BMW IconicSound, ktorý vytvára špecifickú atmosféru na palube vďaka akustickému „podfarbeniu“. Zvuky sa menia podľa jazdnej situácie – pri akcelerácii či pri rekuperácii.
BMW iX3 sa bude dodávať vo dvoch úrovniach vybavenia. Základom je Inspiring, no aj tá je už vybavená kompletným balíkom asistenčných systémov Driving Assistant Professional, elektricky ovládanými sedadlami, trojzónovou klimatizáciou s tepelným čerpadlom, indukčným nabíjaním telefónov či spomínanou navigáciou. Úroveň Impressive pridáva 20-palcové disky, adaptívne LED svetlá, kožené čalúnenie, head-up displej, ovládanie gestami či pokročilý parkovací asistent. Zaujímavé je, že nové BMW iX3 bude automobilka pre celý svet vyrábať v Číne v závode Šen-jang, ktorý je spoločným podnikom BMW a čínskej spoločnosti Brilliance Automotive. Predaj spustí najprv v Číne, a to ešte koncom tohto roka. Do Európy dorazia prvé vozidlá začiatkom toho budúceho.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 730 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 891 |
Výška (mm) | 1 668 |
Rázvor náprav (mm) | 2 863 |
Objem kufra (l) | 510 – 1 560 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 2 185 |
Technické údaje
Motor | synchrónny elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW/ot.) | 210/6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/17 000 |
0 – 100 km/h (s) | 6,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 17,8 |
Dojazd (km) | 459 (WLTP) |
Čas nabíjania 0 – 80 % (min.) | 34 (150 kW) |