Na jar podstúpilo BMW 5 hĺbkovú revíziu. Dostalo facelift, nový infotainment a viac plug-in hybridných verzií. Do partie chýbali už len ostré verzie M5 a M5 Competition. Dnes ich tu máme v plnej paráde. Identifikovať ich na ceste nie je problém. Dravé gény demonštrujú agresívnejším predným nárazníkom so 6-uholníkovým otvorom, novými ľadvinkami s dvojitými lamelami či matným pozadím adaptívnych alebo laserových reflektorov s grafikou denných svetiel v tvare písmena L. Na blatníkoch nechýba typické rebrovanie. Kolesá s povrchom Orbit Grey, prevzaté z BMW M8, majú priemer 19-palcov a za príplatok až dvadsať. Ukrývajú modré brzdové strmene. Na výber sú ale aj čierne a červené. Vzadu sú typickým prvkom dvojité koncovky výfukov, integrované v difúzore či diskrétny spojler na veku kufra.
Hliníkovú kapotu dopĺňa karbónová strecha (CFRP), ktorá znižuje hmotnosť a ťažisko. Verzia Competition pridáva viacero prvkov v čiernom lesklom prevedení. Týka sa to masky, vložiek v nárazníku, spätných zrkadiel, difúzora či chrómových výfukov. Na výber je niekoľko špecifických lakov karosérie – sivý Brands Hatch Grey, červený Motegi Red, modrý Tanzanite Blue II, červený metalický Aventurine Red II a belasý matný Frozen Bluestone od BMW Individual. Doteraz ponúkaný odtieň Champagne Quartz sa premenoval na sivú metalízu Alvit Grey. Ako šperk pôsobia zlaté brzdové strmene v prípade, že si priplatíte za karbónovo-keramickú brzdovú sústavu.
Interiér ťaží z nového infotainmentu. Okrem virtuálneho kokpitu tu máme centrálnu obrazovku systému iDrive s uhlopriečkou až 12,3 palca. Grafika je prispôsobená športovej orientácii M5. Údaje sú závislé od zvoleného jazdného režimu. Dve nové tlačidlá na stredovej konzole, rovnako z modelu M8, poskytujú priamejší prístup k systémovým nastaveniam a k viacerým zobrazeniam na prístrojovej doske a head-up displeji. V základnom nastavení Road sú všetky štandardne asistenčné systémy plne aktivované. Po zvolení módu Sport upozorňujú výstrahy len na rýchlostné obmedzenia. Tento režim umožňuje vypnúť aj všetky zásahy do brzdenia a riadenia okrem autonómnych bŕzd a vyhýbacieho asistenta. Spolu s režimom Sport sa prístrojová doska aj Head-up displej prepnú do špeciálneho zobrazenia M View.
Dve tlačidlá M1 a M2 priamo na volante umožnia vodičovi, aby okamžite aktivoval ním zvolené konfigurácie vozidla. Týka sa to pohonu všetkých kolies M xDrive, stabilizačného systému DSC, reakcií motora, prevodovky, tlmičov a riadenia ako aj zobrazenia M View na head-up displeji. To ale nie je koniec. Pre M5 Competition je pripravený špeciálny režim Track, určený na okruhy. Chce to však skúseného vodiča, pretože vozidlo deaktivuje všetky komfortné asistenčné systémy. Dokonca sa vypne audiosústava aj stredový displej. Prístrojová doska sa prepne do zobrazenia M View a Head-up displej prestane zobrazovať informácie asistenčných systémov. Potlačí sa tiež automatické spustenie výstražných svetiel a výstraha pred kolíziou. O adrenalín za volantom teda nebude núdza.
Srdcom M5 je 8-valec 4,4 TwinPower Turbo naladený na 441 kW a v M5 Competition až na 460. Krútiaci moment je zhodných 750 Nm. Prenáša sa cez 8-stupňovú automatickú prevodovku M Steptronic k obom nápravám cez systém xDrive vybavený aktívnym zadným diferenciálom. Už v štandardnom režime rozdeľuje xDrive hnací moment v prospech zadných kolies. Ak vám to ale nestačí, k dispozícii je „driftovací“ mód 2WD, ktorý roztáča len zadné kolesá a to bez akýchkoľvek zásahov stabilizačného systému DSC. S takouto výbavou šprintuje M5 na stovku za 3,4 sekundy a na dvojnásobnú rýchlosť za 11,1 sekundy. Verzia Competition je ešte rýchlejšia. Tieto disciplíny zvláda za 3,3, respektíve 10,8 sekundy. Aj preto má podvozok znížený o ďalších sedem milimetrov a aktívne tlmiče z BMW M8 Gran Coupé.
Špecifické je pre Competition aj tuhšie zavesenie motora, ale tiež výfukový systém M Sport, ktorý po stlačení tlačidla M Sound Control vytvára otvorením klapiek výfuku výraznejšiu zvukovú kulisu. Obe verzie majú maximálnu rýchlosť limitovanú na obligátnych 250 km/h, no s balíkom M Driver’s Package sa posunie až k údaju 305 km/h. Za tento pekelne rýchly, ale stále praktický sedan na každodenné použitie, zaplatia zákazníci 120 900 eur. Verzia Competition je, pochopiteľne, ešte drahšia. Štartuje na 129 900 eurách. Príplatkom sa ale medze nekladú.
Technické údaje
Verzia | BMW M5 | BMW M5 Competition |
---|---|---|
Motor | 4,4 V8 TwinPower Turbo | 4,4 V8 TwinPower Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 4 395 | 4 395 |
Počet valcov/ventilov | 8/32 | 8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 441/6 000 | 460/6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 750/1 800 | 750/1 800 |
Prevodovka | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 | 3,3 |
0 – 200 km/h (s) | 11,1 | 10,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (305) | 250 (305) |
Spotreba na 100 km (l) | 10,6 | 10,6 |