Nové Santa Fe sme si síce už predstavili začiatkom júla, automobilka však ostala skúpa na informácie o motoroch. Vychádzať sme tak mohli jedine z techniky sesterskej Kie Sorento, ktorá toho prezradila predsa len o čosi viac, a s ktorou bude mať Santa Fe spoločnú platformu N3. Teraz však už vieme viac. Najmä o full-hybride a plug-in hybride. Obe ekologické verzie budú mať v ponuke Santa Fe premiéru. Ich základom je preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDi Smartstream. Prívlastok Smartstream je pritom veľmi podstatný, pretože naznačuje úplne novú generáciu motorov.
Prináša hneď niekoľko technologických noviniek. Tou najpodstatnejšou je plynulé variabilné časovanie ventilov CVVD (Continuously Variable Valve Duration). Tajomstvom tohto 4-valca je väčší rozsah riadenia procesu spaľovania. Stojí za tým odlišné časovanie ventilov, na aké sme dnes zvyknutí. Pri nízkom zaťažení sa sací ventil zatvára až v polovici fázy kompresie. To prináša zníženie odporu, ktorý musí prekonať piest pri stlačovaní zmesi benzínu a vzduchu. Je to čosi ako rozšírený Millerov cyklus. Naopak, pri vysokom zaťažení sa sacie ventily zatvoria hneď v počiatku fázy kompresie, čím sa maximalizuje objem vzduchu, ktorý je k dispozícii pre expanziu.
Nové je aj priame vstrekovanie paliva, ktorého tlak sa zvýšil z pôvodných 250 až na 350 barov. Zvláštna je tiež nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov (LP EGR), ktorá neprivádza spálené plyny do sania, ale k prednej strane turbodúchadla, čo má chladiaci účinok a sekundárne priaznivý vplyv na zníženie emisie oxidov dusíka. Motor bude v hybridnej verzii spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a elektromotorom s výkonom 44,2 kW, napájaným z li-ion polymérovej batérie s kapacitou 1,49 kWh. Systémový výkon narastie na 169 kW a krútiaci moment na 350 Nm.
Plug-in hybrid pôjde ešte ďalej. Výkon jeho elektromotora stúpne na 66,9 kW, čím sa zvýši aj ten systémový. Obe jednotky ponúknu teda až 195 kW. O dostatok energie v čisto elektrickom režime sa postarajú akumulátory s kapacitou 13,8 kWh, ktoré by mali stačiť na 50 km jazdy v bezemisnom móde. Batérie budú uložené nezvyčajne pod prednými sedadlami. Novinky budú však aj na strane dieslov. Nový 4-valec 2,2 CRDi Smartstream zamenil napríklad liatinový blok za hliníkový, čo znamená redukciu hmotnosti až o 19,5 kg. O čistejšie emisie sa zas postará vstrekovanie pod tlakom 2 200 barov a systém selektívnej katalytickej redukcie SCR.
Diesel bude spojený s inovatívnou prevodovkou s dvojicou mokrých spojok, ktorá bude mať až osem prevodových stupňov. Dokáže preniesť vyšší krútiaci moment ako predošlý automat a zamatové radenie, ktoré má prebiehať hladko ako pri klasických automatoch s hydrodynamickým meničom. Dve spojky sa však postarajú o vyššiu účinnosť, a teda ďalšie zníženie spotreby paliva. Presné prevádzkové parametre sa však dozvieme až v čase príchodu novinky na európsky trh. Stať by sa tak malo v septembri.