Audi SQ7/SQ8: Smutná transplantácia. Ostré SUV zradili naftu

Vrcholové SUV z Ingolstadtu budú odteraz tankovať výlučne benzín. Znamená to viac výkonu, lepšiu dynamiku, no zároveň koniec úžasného naftového 8-valca 4,0 TDI.

31.07.2020 10:00
debata (1)
Navonok sa ostré SQ7 a SQ8 nemenili. Podstata... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Audi
Audi SQ8 TFSI - 2020 Navonok sa ostré SQ7 a SQ8 nemenili. Podstata inovácie sa skrýva pod kapotou.

Motorová apokalypsa pokračuje. Averzia k nafte má ďalšiu obeť. Ostré verzie SUV Audi SQ7 a SQ8 prišli definitívne o vznetový 8-valec 4,0 TDI s výkonom 320 kW a krútiacim momentom 900 Nm. Tento úžasný motor s dvojicou turbodúchadiel a elektrickým kompresorom s vlastným 48 V okruhom už nemá v ponuke miesto. A to napriek tomu, že produkuje nižšie emisie CO2. A tiež napriek tomu, že SUV-kupé SQ8 ho dostalo len vlani, takže jeho kariéra netrvala ani rok. Po náhradu však nemuselo chodiť Audi ďaleko. Len zjednotilo ponuku s tou americkou, kde SQ7 a SQ8 tankujú benzín hneď od počiatku.

Benzínový 8-valec 4,0 TFSI ponúka 373 kW a 770... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Audi
Audi SQ8 TFSI - 2020 Benzínový 8-valec 4,0 TFSI ponúka 373 kW a 770 Nm krútiaceho momentu. Pri nízkom zaťažení deaktivuje štyri valce. Aj preto si na 100 km vypýta relatívne slušných dvanásť litrov paliva.

Novým srdcom sa tak v dvojici poriadne nabrúsených SUV stáva dobre známy 8-valec 4,0 TFSI s dvoma turbodúchadlami umiestnenými medzi hlavami valcov, čo znamená rýchle reakcie na stlačenie plynu. O výkon sa báť rozhodne netreba. Novinky si polepšili. Agregát dáva 373 kW, teda o 53 kW viac ako diesel. Pre krútiaci moment to neplatí. Tam naftový motor dominoval s náskokom 130-tich newtonmetrov. Benzínový 8-valec ich má „len“ 770. Zlepšila sa aj dynamika. Na stovke sú pekelne rýchle SUV za 4,1 sekundy, o sedem desatín skôr ako s naftovým motorom. Emocionálne o to viac, že prítlak do sedadla má sprevádzať nákazlivá zvuková kulisa výfuku s dvojicou aktívnych klapiek.

Brutálne SUV zrýchľujú na stovku za 4,1... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Audi
Audi SQ8 - 2020 Brutálne SUV zrýchľujú na stovku za 4,1 sekundy, o sedem desatín rýchlejšie ako pred „transplantáciou“.
Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá SQ7 a SQ8 3,8 sekundy. To aj vďaka 8-stupňovej prevodovke Tiptrornic a permanentnému pohonu oboch náprav Quattro. Maximálna rýchlosť je limitovaná obmedzovačom pri údaji 250 km/h. Spotrebu paliva krotí systém deaktivácie štyroch valcov (COD) pri nízkom zaťažení. Výsledkom je priemerná konzumácia 12,1 litra benzínu na 100 km. Na ceste drží SQ7 a SQ8 podvozok štandardne vybavený športovým pneumatickým odpružením a riadením zadných kolies. V závislosti od rýchlosti sa vychyľujú v rozmedzí piatich stupňov, čím znižujú polomer otáčania a zároveň zvyšujú stabilitu pri vyšších rýchlostiach. Za príplatok ponúkne Audi aktívne stabilizátory (eAWS) ovládané elektromotormi, redukujúce náklony a tiež športový zadný diferenciál. Celé to stráži centrálna riadiaca jednotka ECP, ktorá nastavuje charakteristiky aj podľa zvoleného jazdného režimu. Vodič má na výber až sedem módov – Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, Allroad, Offroad a Individual. O deceleráciu sa stará posilnená brzdová sústava. Predné 400 mm kotúče sú ukryté v 20-palcových kolesách. K dispozícii sú však aj disky s priemerom 22 palcov a pre SQ8 dokonca 23 palcov. V zozname príplatkov nájdete keramické brzdy. Obe novinky by mali doraziť na trh v novembri. Ceny v Nemecku štartujú na 93 287 eurách v prípade SQ7 a 101 085 eur, ak sa rozhodnete pre SQ8.
Audi SQ7 TFSI - 2020
Audi SQ7 TFSI - 2020
+30Audi SQ7 TFSI - 2020

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi SQ7 #Audi SQ8
Články podľa značiek