
Dotykové displeje sú dnes bežnou súčasťou moderných áut. A to nielen tých drahých. Rozšírili sa do všetkých segmentov. To napriek tomu, že čoraz viac štúdií dokazuje, že ovládanie funkcií auta cez dotykové obrazovky odpútava pozornosť od riadenia do takej miery, že vodiči týchto áut sú nebezpečnejší ako vodiči pod vplyvom alkoholu. Tak skoro sa ich však asi nezbavíme. V autách totiž pribúdajú desiatky funkcií, ktorým nie je možné venovať samostatný klasický ovládač, navyše displeje sú pre výrobcov lacnejšie ako starý „hardvér“. Preto z áut rýchlo miznú nielen tlačidlá, ale napríklad aj panely klimatizácie.
Pred dotykovými obrazovkami kapitulovali dokonca aj prémiové značky ako Mercedes-Benz, BMW či Lexus, ktoré dlhé roky preferovali ovládanie infotainmentu nejakou formou „joysticku“. Bezpečnosť sa snažia zvýšiť asistenčnými systémami či ovládaním gestami a hlasom. Na tieto technológie však nemá každý. Britská automobilka Jaguar Land Rover si však myslí, že má riešenie. Majú ním byť bezdotykové displeje. A už ich aj vyvíja v spolupráci s univerzitou v Cambridge. Displeje majú takzvanú funkciu „prediktívneho dotyku“, čo znamená, že vďaka senzorom a kamerám dokážu predpovedať, ktorého poľa na obrazovke sa chcete dotknúť a daná funkcia sa aktivuje. Stačí teda priblížiť prst.
Automobilka počas testov novej obrazovky, ktorú zabudovala do Land Roveru Defender zistila, že bezdotykové ovládanie znižuje čas na interakciu v porovnaní s dotykovým displejom o rovných 50 %. Navyše má toto ovládanie priniesť menej chýb, keď vodič pri jazde na nekvalitnej vozovke alebo v zákrute omylom zvolí funkciu, ktorú aktivovať vôbec nechcel. My však až takí optimisti nie sme. Možno, že samotná reakcia systému je rýchlejšia, ale to nemení nič na tom, že pri ovládaní bezdotykového displeja musíte i tak odvrátiť zrak od premávky a často listovať v zložitom menu. Takže, čo sa vlastne zmení?