Maďarsko bolo vďaka Ikarusu v časoch socializmu autobusovou veľmocou. Po páde železnej opony sa však maďarský výrobca zrútil ku dnu, podobne ako bájny hrdina z gréckej mytológie. Dnes svitá na lepšie časy. Máme tu novinku po 17 rokoch hibernácie.
Foto: Ikarus
Ikarus 125 - 2020 Nový Ikarus 125 je postavený na šasi Volva. Karoséria, ktorá má odolávať korózii 15 rokov, ako aj dizajn, sú dielom maďarských konštruktérov.
Autobusy Ikarus, najmä slávny kĺbový model 280, patrili ku koloritu československých miest dlhé roky. A vlastne aj ku koloritu miest v celej východnej Európe, vrátane Ruska. Lenže po páde železnej opony sa zlaté časy Ikarusu skončili. Pôvodní zákazníci rušili masovo objednávky alebo za nové autobusy neboli schopní vôbec zaplatiť. Kým pôvodne predávala maďarská firma aj 12 000 kusov ročne, zrazu jej na dvore ostalo stáť 5 000 exemplárov. Najmä z dôvodu rozpadu bývalého Sovietskeho zväzu, jednoducho RVHP krachovalo. A s ním aj Ikarus.
Foto: Ikarus
Ikarus 125 - 2020 Ikarus 125 poháňa 7,7-litrový naftový 6-valec spojený s 12-stupňovou prevodovkou Volvo i-Shift.
Spoločnosť sa ocitla na pokraji bankrotu no naďalej sa snažila o vývoj a výrobu. Zdalo sa, že na lepšie časy svitne po tom, čo sa Ikarus dostal koncom roka 1999 do rúk francúzskej skupiny Irisbus, patriacej pod Iveco. Tá však výrobu Ikarusov nielenže nerozvíjala, ale dokonca utlmovala a svoje aktivity zamerala na českú Karosu. Skôr išlo o to, položiť spoločnosť na kolená. Pre maďarského výrobcu to znamenal definitívny koniec produkcie. Posledné tri Ikarusy zišli z liniek v októbri 2003 a o tri roky neskôr Iveco predalo túto divíziu maďarskej skupine Műszertechnika.
Foto: Ikarus
Ikarus 125 - 2020 Autobus odvezie 83 cestujúcich, z toho 42 sediacich.
Nasledujúce roky sa nič nedialo, až kým práva na značku a logo neodkúpila spoločnosť Ikarus Járműtechnika Kft. A čo je ešte dôležitejšie, dala sa do práce. Jej prvý výsledok je tu – nízkopodlažný prímestský autobus Ikarus 125. Jeho prototyp bol predstavený už v októbri 2019. Nový model je postavený na šasi Volva B8RLE. Karoséria z autorskej dielne Ikarusu využíva na rúrkovom ráme predné a zadné plastové panely, kým boky sú vyrobené z plechu. Novinka meria na dĺžku 12 metrov a 2,55 metra na šírku. Autobus odvezie 83 cestujúcich, z toho 42 sediacich.
Zo švédska pochádza aj pohonná jednotka – 7,7 litrový preplňovaný 6-valec spojený s 12-stupňovou prevodovkou Volvo i-Shift. Svojich 320 koní môže posielať aj k 6-stupňovému automatu ZF EcoLife alebo 4-stupňovému Voith 864.6. Presne ako si budú priať budúci zákazníci. Motor je prispôsobený aj na spaľovanie rastlinných olejov. Teraz je pre úspech nového Ikarusu podstatná celoeurópska certifikácia a, samozrejme, cena. Možno dokáže osloviť bývalých zákazníkov a tiež aktivizovať maďarské spoločnosti, ktoré sa kedysi podieľali na výrobe legendárnych Ikarusov. Slávne časy sa však už iste nikdy nevrátia.