Cupra Ateca: Po ‘plastike‘ ešte rýchlejšia

Po facelifte Seatu Ateca podstúpil revíziu aj jeho derivát s logom Cupra. Nejde len o redizajn. Cupra Ateca šprintuje na stovku o tri desatiny sekundy rýchlejšie. To napriek tomu, že výkon motora 2,0 TSI sa nemenil.

03.08.2020 10:00
debata (2)
Vynovená Cupra Ateca má úplne prepracovanú... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2020 Vynovená Cupra Ateca má úplne prepracovanú prednú časť. Nový je nárazník, maska aj svetlá. Pôsobí však o čosi menej agresívne.

Cupra Ateca bola prvým modelom ostrej divízie španielskej automobilky, ktorý prišiel v roku 2018 o logo Seatu. Odvážny krok bol korunovaný úspechom. Vlani predala Cupra viac ako 10 000 kusov modelu Ateca. To predstavovalo až 15-percentný podiel na celkovom odbyte tohto modelového radu vrátane Seatov. Medzičasom síce v ponuke pribudla nová Cupra Leon a čoskoro rodinu rozšíri Cupra Formentor, prvý model vyvinutý len pre túto divíziu, no Cupra Ateca bude s najväčšou pravdepodobnosťou naďalej základným pilierom predajov novej značky. Aj preto prichádza v rýchlom slede po facelifte Seatu Ateca na svet modernizovaná Cu­pra.

Po plastike je Cupra Ateca o 10 mm dlhšia a o... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2020 Po plastike je Cupra Ateca o 10 mm dlhšia a o dva milimetre nižšia. Kolesá majú priemer 19 palcov. Za príplatok dostanete brzdovú sústavu Brembo s 18-palcovými kotúčmi a medenými strmeňmi.

Dizajnové zmeny sú pomerne rozsiahle. Ateca dostala úplne nové nárazníky, nové LED reflektory aj novú 6-uholníkovú prednú masku. Pôsobí síce menej agresívne, no jej výnimočnosť podčiarkuje špecifický výplet, ako aj čierne lesklé vyhotovenie mnohých prvkov vrátane sacích otvorov, lemov okien, prahov, spätných zrkadiel či strešných okien. Kolesá majú štandardne priemer 19-palcov. Vzadu upúta čierny difúzor so štvoricou matných koncoviek výfukov Akrapovič a svetlá so signálnou funkciou „smeroviek“. Zákazníci budú mať na výber šesť lakov karosérie – modrý Energy Blue, tmavý Dark Camouflage, červený Velvet Red, sivý Rhodium Grey, strieborný Reflex Silver a biely Nevada White.

Vzadu sú dominantou štyri matné koncovky... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2020 Vzadu sú dominantou štyri matné koncovky výfukovej sústavy Akrapovič, ktorá sa stará o potrebnú zvukovú kulisu.

Okrem základných čierno-strieborných diskov dodá Cupra na objednávku aj disky s medeným povrchom. V ponuke je až šesť rôznych dizajnov. Ukrývať môžu 17-palcové červené brzdové kotúče Cupra alebo príplatkové kotúče Brembo s priemerom 18-palcov s medenými brzdovými strmeňmi. Dizajnové retuše sa podpísali pod miernu zmenu rozmerov. Do dĺžky 4 386 mm pribudlo desať milimetrov. Cupra Ateca je tiež o dva milimetre nižšia (1 599 mm). Rázvor náprav 2 630 a celková šírka 1 841 mm ostali bez zmien. Najväčšou zmenou v kabíne je nový volant so štartovacím tlačidlom a s tlačidlom pre voľbu jazdného režimu Cupra. Dotyková obrazovka infotainmentu narástla až na 9,2 palca.

V interiéri sa Cupra Ateca výrazne polepšila.... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2020 V interiéri sa Cupra Ateca výrazne polepšila. Má totiž úplne nový volant, športové anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv aj nový infotainment s 9,2-palcovou dotykovou obrazovkou.

Systém je teraz vybavený podporou Full Link a hlasovým ovládaním, ktoré sa aktivuje frázou „Hola, Hola“. Potešia tiež nové športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, štandardne čalúnené Altancarou. V sérii je tiež 10,25-palcový digitálny kokpit. Atmosféru dotvárajú medené dekorácie. Ak vám to nestačí, k dispozícii je modré kožené čalúnenie Petrol, ktoré sa objavuje aj na výplniach dverí. Cupra Ateca si polepšila aj v bezpečnosti. V balíku asistenčných systémov pribudol prednárazový systém, prediktívny tempomat, asistent pre poloautonómnu jazdu (Travel Assist) či parkovací asistent, ktorý dokáže nielen zaparkovať, ale zvládne aj výjazd z parkovacieho miesta.

Preplňovaný 4-valec 2,0 TSI  má nezmenený výkon... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Preplňovaný 4-valec 2,0 TSI má nezmenený výkon 221 kW a krútiaci moment 400 Nm. Modernizovaný pohon oboch náprav 4Drive sa však podpísal pod zlepšenie akcelerácie.
Pod kapotou sa toho veľa nemenilo. A ani nebol dôvod. Preplňovaný 4-valec 2,0 TFSI dáva stále razantných 221 kW, čo je rovných 300 koní, a krútiaci moment 400 Nm. Cupra však zapracovala na optimalizácii 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a pohone 4Drive, ktorý dostal najnovšiu generáciu elektrohydraulickej viaclamelovej spojky. Tá je integrovaná na zadnej náprave a rozdeľuje hnací moment na základe väčšieho počtu vstupných údajov. Napríklad na základe dát o natočení volantu, zrýchlení alebo stave vozovky. Výsledkom je nielen lepšia stabilita v zákrutách, ale aj pomerne výrazné zlepšenie akcelerácie. Cupra Ateca zvládne šprint na stovku za 4,9 sekundy, čo je o tri desatinky rýchlejšie.

Technici tiež prekalibrovala riadenie a podvozok štandardne vybavený adaptívnymi tlmičmi DCC (Adaptive Chassis Control), ktoré v zlomku sekundy reagujú zmenou pruženia na aktuálne podmienky. Charakteristiku menia aj v závislosti od zvoleného jazdného režimu – Normal, Sport a Cupra. Tie sa nastavujú po novom priamo z volantu. Celý vývoj Cupry Ateca prebiehal v Barcelone, vo vývojovom stredisku Cupry. Vyrábať sa však bude, tak ako doteraz, po boku Seatov Ateca v českých Kvasinách. Prvé exempláre modernizovanej Cupry Ateca by mali doraziť k zákazníkom na jeseň.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 386
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 599
Rázvor náprav (mm) 2 631
Objem kufra (l) 485 – 1 579
Objem nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 615

Technické údaje

Model Cupra Ateca
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 984
Max. výkon (kW/ot.) 221/5 300 – 6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/2 000 – 5 200
Prevodovka/pohon 7DS/4×4
0 – 100 km/h (s) 4,9
Max. rýchlosť (km/h) 247
Spotreba na 100 km (l) 7,4
Cupra Ateca - 2020
Cupra Ateca - 2020
+38Cupra Ateca - 2020

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Seat Ateca #Cupra #Supra Ateca
Články podľa značiek