Písal sa rok 1992, keď McLaren predstavil superšport F1. Razom sa zo všetkých Ferrari, Porsche či Lamborghini stali „fosílie“. Novinka, pod ktorú sa podpísal dlhoročný konštruktér monopostov F1 Gordon Murray, prepísala maximálnou rýchlosťou 349 km/h dejiny. Dnes vstáva z mŕtvych, hoci logo automobilky z Wokingu na ňom už nenájdete. Samotná značka síce len nedávno predstavila ideového nástupcu F1, McLaren Speedtail, ale Gordonovi Murrayovi to nestačilo. Pred troma rokmi založil vlastnú automobilku Gordon Murray Automotive s morskou pannou v znaku a pustil sa do práce. Výsledkom je okúzľujúci „analógový“ superšport T.50 – auto, ktoré oprášilo staré dobré časy a klasickú technológiu doviedlo na novú úroveň.
V T.50 nehľadajte hybridný pohon ako v Speedtaile, ani turbodúchadlo ako v nových Porsche či Ferrari, a už vôbec nie automatickú prevodovku. T.50 razí filozofiu čistého dizajnu, nízkej hmotnosti, spontánneho výkonu atmosférického motora a najmä rešpektuje plnú kontrolu vodiča nad technológiou. Nový zázrak 74-ročného konštruktéra váži len 986 kg, o 150 menej ako McLaren F1 v časoch svoje slávy. To zároveň znamená, že T.50 je vôbec najľahším superšportom planéty, homologovaným do bežnej premávky. Ak to dáme do súvisu s výkonom 663 koní, na jedného koňa pripadá len 1,48 kg živej hmotnosti auta. O adrenalín je nepochybne postarané. Karosériu tvorí karbónový monokok vystužený hliníkovým sendvičom a vonkajšie panely z uhlíkových vlákien.
Celá karoséria má len 150 kg. Aj vďaka kompaktnému formátu. T.50 má na dĺžku len 4 350 mm, je teda kratšie ako Porsche 718 Cayman. Dizajn s kopulovitou presklenou kabínou má nesmierne harmonický charakter. Nerušia ho žiadne agresívne sacie otvory ani dramatické zadné krídlo. Tajomstvo aerodynamiky sa totiž skrýva v systéme aktívneho prúdenia vzduchu pod vozidlom. Stará sa oň tunel ústiaci v zadnej časti vozidla, ukončený ventilátorom s priemerom 400 mm. Poháňa ho 48 V elektromotor, dosahujúci až 7 000 otáčok za minútu. Systém pracuje v koordinácii s dvojicou aktívnych zadných spojlerov a interaktívnym difúzorom.
Buď znižuje odpor vzduchu až o 12,5 % tým, že uľahčuje jeho prúdenie, alebo zvyšuje prítlak o 50 %, keď doslova vysáva vzduch spod podvozka. Pri brzdení dokonca o celých 100 %. To znamená vyššiu maximálnu rýchlosť, ktorú by dosiahlo T.50 bez tohto systému len v prípade, ak by malo výkon vyšší o ďalších 50 koní, vyššiu stabilitu a zároveň o 10 metrov kratšiu brzdnú dráhu pri decelerácii z rýchlosti 150 km/h. Obyčajný nie je ani motor, ktorý sa rodil v spolupráci Murraya s britským Cosworthom. Srdcom T.50 je atmosférický 12-valec 3,9 GMA s hmotnosťou len 178 kg. Vyrobený je z ocele, hliníka a titánu. Jeho krása spočíva aj v tom, že nepoužíva žiadne remene ani reťaze. Rozvody poháňajú ozubené kolesá.
Ide o ten „najtočivejší“ sériový motor sveta. Červené pole začína až pri údaji 12 100 otáčok za minútu. A tie dosiahne v priebehu 0,3 sekundy! Z objemu 3 994 kubických centimetrov dáva spomínaných 663 koní (494 kW) pri 11 100 otáčkach a krútiaci moment 467 Nm pri 9 000 otáčkach za minútu. Celých 71 % newtonmetrov je však k dispozícii už od 2 500 otáčok, takže T.50 sa nebráni ani civilnej prevádzke. Navyše je tu mód GT, ktorý preladí softvérovú mapu motora, čím sa zníži výkon „len“ na 600 koní. Motor má očariť aj svojím zvukom, o ktorý sa stará aktívna výfuková sústava. Po otvorení klapiek začnú prúdiť decibely priamo do kabíny.
Jazdeckú nirvánu zabezpečí aj ďalšia výnimočnosť T.50. Je ňou 6-stupňová manuálna prevodovka. O „skriňu“ vážiacu len 80 kg sa postarala spoločnosť Xtrac. Nič také dnes v superšportoch nenájdete. Prednosť dali automatom. Ak vám to nestačí, T.50 dovolí majiteľom deaktivovať všetky trakčné a stabilizačné systémy. Na ceste vás ale potom budú držať len pneumatiky Michelin Pilot Sport S4 s profilom 235/35 R19 na predných a 295/30 R20 na zadných kovaných kolesách. Bohužiaľ, dynamiku T.50 zatiaľ nepoznáme, no Gordon Murray tvrdí, že výsledný produkt prekonal aj tie najoptimistickejšie očakávania.
Bežný nie je ani interiér. Nastupuje sa doň cez pár krídlových dverí. Koncepcia sedadiel ostala verná historickej predlohe – McLarenu F1. Vodič sedí opäť v strede a dvaja spolujazdci na bočných sedadlách. Takže T.50 odvezie troch cestujúcich. A dokonca im ponúkne 300 litrov pre batožinu! Z toho 180 pripadá na dve schránky pod zadnou kapotou. Tridsať je ich priamo v interiéri. Monokokové sedadlá vyrobené z karbónu vážia len 13 kg. Vodič má perfektný výhľad cez panoramatické čelné okno. Kabína pritom nie je až taká sparťanská. Murray chcel od začiatku navrhnúť auto na každodenné použitie. V T.50 preto nájdete klimatizáciu, audiosystém Arcam s desiatimi reproduktormi a výkonom 700 W. Nechýba ani infotainment kompatibilný so smartfónmi.
Máte zýujem? Všetkých 100 exemplárov, ktoré začnú vznikať od roku 2022, má už svojich majiteľov, napriek astronomickej cene 2,63 milióna libier, čo je približne 2,9 milióna eur. Tým prekonáva T.50 aj 16-valcové Bugatti Chiron. Zákazníci za to ale dostanú skutočne exkluzívny produkt a tiež sa im dostane mimoriadna pozornosť. Každý z nich sa stretne osobne s Gordonom Murrayom. Ale nie zo slušnosti. Ešte pred finalizáciou vozidla bude totiž konkrétny exemplár prispôsobený požiadavkám klienta, vrátane špecifického nastavenia polohy sedadiel, volantu či titánových pedálov, ktoré pôsobia ako skutočné umelecké dielo.