Hyundai Kona: Kórejské SUV prešlo faceliftom. Pribudnú hybridy aj N Line

03.09.2020 10:00

Hyundai modernizuje svoj kompaktný crossover už po troch rokoch. Okrem výrazných dizajnových zmien reaguje aj na prísnejšie emisné limity. Diesle dostanú štandardne mild-hybridnú podporu. Viac emócií zas prinesie úplne nová verzia N Line.

Modernizovaná Kona má výraznú „plastiku“...
Modernizovaná Kona má výraznú „plastiku“ prednej časti. Pôsobí menej agresívne. Nový je nárazník, kapota, svetlá aj maska Autor: Hyundai

Kona je na trhu len tri roky a už sa dočkala zmien. A tie nie sú iba retušami. Ako býva pri Hyundai zvykom, modernizácia prináša výrazný redizajn aj technologické zlepšenia. Konu to má udržať v kondícii, hoci s odbytom problémy naozaj nemá. Len v Európe z nej Hyundai od uvedenia na trh predal viac ako 228 000 kusov, čím sa tento crossover stal jedným z najpopulárnejších modelov automobilky. Vynovenú Konu spoznáte na prvý pohľad. Má totiž úplne prepracovanú prednú časť. Nová je kapota, maska, nárazník aj svetlá. Vďaka tomu pôsobí oveľa homogénnejšie. Jednoducho, vsadila na eleganciu namiesto agresivity.

Z profilu predstavujú najväčšiu zmenu nové 17– a 18-palcové disky kolies. Vzadu je opäť prepracovaný nárazník a tiež vynovené svetlá s výrazne horizontálnou grafikou. Tieto úpravy viedli k predĺženiu karosérie o 40 mm. Celé to uzatvára rozšírená paleta lakov, v ktorej pribudol modrý odtieň Surfy Blue, tyrkysový Dive in Jeju, červený Ignite Flame, sivý Cyber Gray a Misty Jungle. Každú farbu je možné kombinovať s čiernou strechou Phantom Black, čo vytvorí dvojfarebnú kombináciu. A potom je tu plná novinka v podobe Kony N Line.

Nová verzia N Line ťaží z lakovaných ochranných...
Nová verzia N Line ťaží z lakovaných ochranných prvkov karosérie či až 18-palcových diskov kolies. Nechýba difúzor ani dvojitá koncovka výfukov. Autor: Hyundai

Emotívne ladený derivát rozširi rodinu N Line po modeloch i10, i30 a Tucsone. Ochrannú platňu nárazníka zamení športová Kona za úzky „splitter“. Prináša tiež špecifickú masku, nárazník so zväčšenými otvormi, ale aj lakované ochranné prvky karosérie. Nezameniteľné sú 18-palcové disky kolies. V zadnom nárazníku nechýba difúzor ani dvojitá chrómová koncovka výfuku. Prúdenie vzduchu zlepšujú viaceré aerodynamické prvky. V kabíne sa objaví kontrastné červené prešívanie, kovové pedále či logo N Line na radiacej páke.

V interiéri vynovenej Kony je prepracovaný najmä stredový tunel, ktorý Hyundai oddelil od palubnej dosky. Spolu s elektrickou parkovacou brzdou to vytvára viac priestoru. Solídnejšiu atmosféru navodzujú kvalitnejšie poťahy sedadiel, hliníkové rámčeky okolo reproduktorov či náladové osvetlenie. Pred vodičom môže byť odteraz 10,25-palcový virtuálny kokpit, ktorý sa predstavil len nedávno v Hyundai i20. Infotainment AVN s 10,25-palcovým monitorom zvláda pripojenie viacerých zariadení cez Bluetooth. Vyspelejšie je aj hlasové ovládanie, ktoré umožňuje aktivovať klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel, zadného okna a volantu.

Kabína pôsobí solídnejšie. Je to výsledkom...
Kabína pôsobí solídnejšie. Je to výsledkom použitia kvalitnejších materiálov. No najväčšou novinkou je virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca a nový stredový tunel, oddelený od palubnej dosky. Autor: Hyundai

Polepšila si však aj základná verzia. Displej rádia má teraz uhlopriečku osem, namiesto pôvodných sedem palcov a umožňuje bezdrôtové spojenie so smartfónmi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. Asistenčné systémy doplnil adaptívny tempomat s funkciou stop & go či autonómne brzdy s detekciou chodcov a cyklistov. Systém monitorovania slepého uhla zrkadiel dokáže v prípade hroziacej kolízie aktivovať brzdy. Rovnakú funkciu dostal aj systém detekcie križujúcich vozidiel pri cúvaní. Kona vás tiež upozorní na nebezpečné vystupovanie či na zabudnuté dieťa na zadných sedadlách.

Pod kapotou neostal kameň na kameni. S výnimkou základnej verzie s preplňovaným 3-valcom 1,0 T-GDi Samrtstream (88 kW), dostupným so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Novinkou je ale možnosť spojenia s mild-hybridnou sústavou so 48 V štartér-generátorom. Klasickú manuálnu prevodovku v tomto prípade nahradí inteligentný manuál iMT s elektricky ovládanou spojkou, ktorá umožňuje plachtenie aj so zaradeným rýchlostným stupňom. Mild-hybridná podpora sa stáva štandardnou súčasťou dieselovej verzie 1,6 CRDi Smartstream (100 kW) v kombinácii s prevodovkou 7DCT alebo prevodovkou iMT a na požiadanie aj v spojení s pohonom oboch náprav.

Všetky verzie budú vybavené mild-hybridnou...
Všetky verzie budú vybavené mild-hybridnou technológiou so 48 V štartér-gnerátorom. Len pri základom trojvalci 1,0 T-GDI bude elektrifikácia za príplatok. Autor: Hyundai

Na vrchol sa postaví nová benzínová verzia 1,6 T-GDi Smartstream (145 kW), výhradne s dvojspojkovou prevodovkou a na želanie s pohonom 4×4. V takejto podobe šprintuje Kona na stovku za 7,7 sekundy a dosiahne maximálku 210 km/h. Hanbiť za čo sa ale nemá ani hybridná verzia s atmosférickým 4-valcom 1,6 GDI (77 kW) a elektromotorom (32 kW), ktorá posiela k predným kolesám cez 7-stupňovú dvojspojku 104 kW. Elektrickú energiu uskladňuje Kona Hybrid v li-ion akumulátore s kapacitou 1,56 kWh. Zmeny by sa mali dotknúť aj elektrickej Kony Electric, no jej premiéru si necháva Hyundai na neskôr.

So zlepšenou dynamikou ide ruka v ruke vyšší komfort pruženia a lepšie jazdné vlastnosti. Nové sú pružiny, tlmiče aj stabilizátory. Zadné dorazy účinnejšie kontrolujú pohyby karosérie. Riadenie má byť komfortnejšie no zároveň komunikatívnejšie. Výnimkou je len Kona N Line so športovejším charakterom posilňovača. Všetky verzie zároveň dostali nové pneumatiky s nižším valivým odporom. Osemnásťpalcové disky teraz obúvajú plášte Conti Sport Contact 6. Bonusom zlepšení má byť aj nižší hluk a nižšie vibrácie. Vynovená Kona sa má dostať k zákazníkom ešte pred koncom tohto roka, len hybridná verzia dorazí do showroomov v tom nasledujúcom.

Technické údaje

Verzia 1,0 T-GDI 1,0 T-GDI MHEV 1,6 T-GDi 1,6 T-GDi 4×4 1,6 CRDi MHEV 1,6 CRDi MHEV 4×4 1,6 GDI Hybrid
Zdvihový objem (ccm) 998 998 1 598 1 598 1 598 1 598 1 580
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW) 88 88 146 146 100 100 104
Prevodovka 6M/7DSG 6M 7DTC 7DTC 6M/7DTC 6M/7DCT 6DCT
Krútiaci moment (Nm/ot.) 172/1 540 / 200/2 000 172/1 500 265/1 600 265/1 600 280/1 500 / 320/2 000 147/4 000  
0 – 100 km/h (s) 1,5/11,0 11,9 7,7 8,1 10,3 9,9/10,5 11,0
Max. rýchlosť (km/h) 181/182 180 210 210 190 190/185 161
Hyundai
		Kona -
		2021
Hyundai
		Kona -
		2021
+17Hyundai Kona -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Hyundai Kona #Hyundai
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek