Odchádzajúcu generáciu triedy S predstavil Mercedes-Benz v roku 2013. Patrila k vôbec najúspešnejším. Za ten čas sa pre túto hriešne drahú limuzínu rozhodlo viac ako pol milióna zákazníkov. A že na nej nešetrili dokladuje fakt, že až deväť z desiatich esiek pripadlo na predĺženú verziu LWB. A to nehovoríme o derivátoch s logom Maybachu. Trieda S navyše vykazuje neuveriteľnú vernosť zákazníkov. V Európe pri nej ostáva 80 % majiteľov. Je len logické, že Stuttgart chce novou generáciou s kódovým označením W223 udržať klientelu vo svojom košiari. A urobil pre to naozaj všetko. Hovorí o najlepšom aute sveta, čo znie trochu sebavedomo, ale nálož sofistikovaných technológií dokladuje, že nemusí byť ďaleko od pravdy.
Evolúcia? Len zvonka
Navonok si však trieda S ctí tradíciu. Hovoriť môžeme o evolučnom dizajne, hoci v priebehu času získala dynamickejší charakter. Napokon, priemerný vek zákazníkov, ktorí sa pre triedu S rozhodujú, klesá. V Číne, kde končí 30 % produkcie, je to len 40 rokov. S predchodcom si ale novinku nemýľte. Je postavená na novej platforme MRA, ktorá je až o 60 kg ľahšia. Pritom trieda S podrástla. Na dĺžku má 5 179 mm a v predĺženej verzii až 5 289, to je o 54, respektíve 71 mm viac. Na šírke 1 921 mm ich pribudlo 22 a na výške 1 503 mm rovných 10. Týka sa to aj rázvoru 3 106, respektíve 3 216 mm, kde si esko polepšilo až o sedem centimetrov. Napriek zväčšeniu karosérie aj jej čelnej plochy (2,5 m2), klesol koeficient odporu vzduchu na úžasnú hodnotu Cd 0,22.
To je najlepší výsledok v sériovej produkcii. Pritom sa trieda S nevzdala ani klasickej hviezdy nad mohutnou prednou maskou. Môžu za to dokonale hladké plochy, ale napríklad aj inovatívne výsuvné kľučky dverí. Každý z predných reflektorov Digital Light disponuje 1,3 miliónmi individuálne riadených odrazových plôch. Takže tu máme spolu 2,6 milióna pixlov, čím sa svetlá začínajú podobať skôr na projektory. Napokon, zvládajú premietať fiktívne krajnice, priechod pre chodcov aj výstražné značky, napríklad upozornenia na stavebné práce na ceste. Pritom ešte lepšie vykresľujú objekty bez oslepovania protiidúcich vozidiel. Zadné svetlá nezaostávajú, využívajú totiž organické OLED diódy. A triede S svedčia, keďže po rokoch sa vrátili k horizontálnemu dizajnu.
Kráľovstvo displejov
Z väčšieho formátu ťaží aj posádka. Zadní cestujúci majú napríklad o 24 mm viac priestoru na kolená. V šírke zas pribudlo 38 mm na lakte a rezerva nad hlavou vzrástla o 16 mm. Nezaostáva ani kufor. Pod zadným vekom je pôsobivých 580 litrov, o 20 viac ako v minulosti. Zo záplavy luxusných prvkov spomeňme sedadlá, ktoré sú vybavené 19 elektromotormi a poskytujú 10 masážnych programov. Vyhrievané sú dokonca aj opierky hláv. Špičková audiosústava Burmester môže disponovať až 31 reproduktormi a výkonom 1 750 W. Náladové osvetlenie zabezpečuje 250 diód a na výber dáva 64 odtieňov a 20 úrovní intenzity. Klapky klimatizácie reguluje 17 alebo až 20 krokových elektromotorov.
Spracovanie má byť ukážkové a má pripomínať remeselnú výrobu. Na perforáciu koženého čalúnenia používa Mercedes-Benz nástroj so 16 000 ihlami. Pritom však automobilka použila 120 komponentov z recyklovaných materiálov a ďalšie zo surovín z obnoviteľných zdrojov. Celková hmotnosť týchto materiálov je 160 kg. No najväčšou inováciou je druhá generácia infotainmentu MBUX. Nové displeje umožnili odstrániť 27 klasických mechanických ovládačov. Virtuálny kokpit s 12,3-palcovým zobrazením využíva 3D grafiku a dopĺňa ho inovatívny 12,8-palcový OLED „tablet“ s haptickou odozvou. Head-up displej je skutočnou technologickou lahôdkou, pretože informácie zobrazuje na virtuálnej ploche 77 palcov! To sa hodí, vďaka rozšírenej realite totiž dokáže do zorného poľa vodiča premietať aktívne šípky navigácie, virtuálne krajnice, upozornenia či množstvo ďalších užitočných informácií.
Čelné airbagy aj pre tých vzadu
Celkovo môže trieda S disponovať až siedmimi displejmi vrátane tých pre zadných cestujúcich. O všetko sa stará riadiaca jednotka s 50-percentným nárastom výpočtového výkonu (41 790 MB/s). Podporuje aj pokročilé hlasové ovládanie, ktoré rozumie 27 jazykom, či ovládanie gestami, ktoré sledujú stropné kamery. Stačí aby sa vodič pozrel cez plece vzad a trieda S automaticky stiahne slnečné clony. Bezpečnosť je vôbec ďalšou silnou stránkou stuttgartskej vlajkovej lode. Vo svetovej premiére predstavuje čelný airbag pre zadných cestujúcich s objemom 70 litrov. Vďaka svojmu tvaru pomôže aj pri bočných kolíziách. Tie by mali mať o to menšie následky, že aktívny podvozok E-Active Body Control sa dokáže pri detekcii rizika zdvihnúť o 80 mm, čím nasmeruje deštrukčnú energiu na najpevnejšie časti skeletu.
Okrem toho bude esko schopné plne autonómnej jazdy na úrovni SAE3. Vybavené je až piatimi radarmi, šiestimi kamerami a dvanástimi ultrazvukovými senzormi. Tým predbieha legislatívu, takže na aktiváciu autopilota Drive Pilot si budú musieť majitelia počkať do polovice budúceho roka. Zatiaľ bude autonómna jazda povolená len do rýchlosti 60 km/h, hoci trieda S by bez problémov zvládla aj vyššie tempo. Využiť to teda bude možné v hustej mestskej premávke alebo v zápchach. Zato budú môcť majitelia využívať automatické parkovanie, vrátane funkcie automatického pristavenia vozidla. Hľadanie v parkovacom dome sa tak stáva minulosťou. Auto si svojho majiteľa jednoducho vyzdvihne samo. Podmienkou je však inteligentná infraštruktúra parkoviska.
Plug-in hybrid s dojazdom 100 km
Na úvod sa trieda S predstaví výlučne so 6-valcovými motormi, z toho dvoma benzínovými a dvoma naftovými, vždy v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Základom je diesel S 350d (210 kW), ktorý ako jediný prenáša výkon na zadné kolesá. Ostatné verzie disponujú štvorkolkou 4Matic. Platí to aj pre silnejší diesel S 400d (243 kW). Benzínovú paletu zastupujú verzie S 450 (270 kW) a S 500 (320 kW), vybavené mild-hybridnou technológiou v podobe štartér-generátora s výkonom 16 kW. Už v tejto podobe bude esko akcelerovať na stovku za 5,1, respektíve 4,9 sekundy. Ale až neskôr príde na rad 8-valec v S 580 s výkonom 375 kW. Tento motor bude aj v plug-in hybridnej verzii S 580e, ktorá by mala zvládnuť na jedno nabitie 100 km bezemisnej jazdy.
To znamená, že aj predĺžená verzia triedy S sa otočí na kružnici s priemerom len 11 metrov, čo zodpovedá modelom nižšej strednej triedy. V porovnaní s aktuálnym modelom je priemer menší až o dva metre. A čerešničkou na torte je nový závod „Factory 56“ v Sindelfingene, ktorý automobilka otvorila pri príležitosti premiéry triedy S. Práve tu sa bude novinka vyrábať. Má ísť o najmodernejšie výrobné zaradenie na svete. Vďaka nemu bude produkcia triedy o 25 % efektívnejšia a bez uhlíkovej stopy. Závod zvláda výrobu ľubovoľných modelov všetkých koncepcií a so všetkými druhmi pohonov. Takže na tých istých linkách uvidíme zakrátko aj nové Maybachy či elektrickú limuzínu EQS.
Rozmery a objemy
Verza | S | S LWB |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 179 | 5 289 |
Šírka (mm) | 1 921 | 1 921 |
Výška (mm) | 1 503 | 1 503 |
Rázvor náprav (mm) | 3 106 | 3 216 |
Objem kufra (l) | 550 | 550 |
Technické údaje
Verzia | S 400 4Matic | S 500 4Matic | S 350d | S 350d 4Matic | S 400d 4Matic |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 999 | 2 999 | 2 925 | 2 925 | 2 925 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 270/5 500 | 320/5 900 | 210/3 400 | 210/3 400 | 243/3 400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 500/1 600 | 520/1 800 | 600/1 200 | 600/1 200 | 700/1 200 |
Prevodovka | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A |
0 – 100 km/h (s) | 5,1 | 4,9 | 6,4 | 6,2 | 5,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Spotreba na 100 km/l | 7,8 | 7,8 | 6,2 | 6,4 | 6,5 |