Rolls-Royce Ghost: Duch už nie je z BMW. Je to malý Phantom

07.09.2020 06:00

Nová generácia menšej z dvoch limuzín z Goodwoodu si zakladá na autenticite. Je to čistokrvný Rolls-Royce. Ťažko by ste na nej hľadali čo i len náznak spojitosti s BMW. Hoci dizajn ctí tradíciu, s predchodcom má spoločnú len sošku Spirit of Ecstasy a dáždnik.

Nový Ghost je priam minimalistický. O to viac...
Nový Ghost je priam minimalistický. O to viac vynikne jeho nová podsvietená maska. Autor: Pravda, Martin Majerníček, Rolls-Royce

Rolls-Royce predstavil prvú generáciu Ghostu v roku 2009. Okamžite sa z neho stal najúspešnejší model v 116-ročnej histórii značky. Po prvýkrát totiž Rolls-Royce oslovil skupinu takzvaných „post opulentných“ zákazníkov, ktorí si svoj rolls chceli šoférovať sami. Ghost upustil od prílišnej veľkoleposti Phantomu. No paradoxne, jeho nová generácia bude mať s Phantomom spoločného oveľa viac ako kedykoľvek predtým. V Goodwoode sa totiž rozhodli, že novinka už nesmie byť len „prezlečeným“ BMW radu 7. Konštruktéri tak začali takmer na čistom hárku papiera a za základ si vzali to najlepšie, čo bolo k dispozícii – modulárnu platformu Architecture of Luxury, priamo z Phantomu a Cullinanu.

Tá je kompletne z hliníka, čo je výhoda z hľadiska hmotnosti a tiež pohlcovania vibrácií. Je tiež flexibilná, takže ju upravili tak, aby sa mohol aristokratický 6,75-litrový 12-valec posunúť až za prednú nápravu. Ghost tým získal nové pôsobivé proporcie. Ešte kratší predný previs a, naopak, dlhší zadný. Nová generácia tým zároveň narástla o 89 mm na celkových 5 546. Nové usporiadanie prinieslo zároveň Ghostu dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50. S väčšou dĺžkou ladí aj širší postoj, na ktorom probudlo 30 mm. Napriek celohliníkovej konštrukcii je i tak Ghost poriadne ťažká váha. Má totiž 2 490 kg. Stojí za tým nielen jeho obrovský moto, ale napríklad až 100 kg tlmiacich hmôt.

Príchod novej hliníkovej platformy z Phantomu...
Príchod novej hliníkovej platformy z Phantomu znamenal pre Ghost nárast rozmerov. Má dĺžku až 5 546 mm, o 89 viac ako v minulosti. Autor: Pravda, Martin Majerníček, Rolls-Royce

Dizajn označuje Rolls-Royce za jemný a inteligentný. Vládne mu minimalizmus bez okázalých prvkov. Štýl Ghostu je votkaný priamo do jeho proporcií a ladných línií. Presne tak si to priali zákazníci. O to viac vynikne predná podsvietená maska. No ani tu nešli štylisti do extrémov. Aby nebol svetelný efekt príliš výrazný a nevznikali odlesky, zdrsnili zadný povrch lamiel, kde sa nachádza 20 diód. Aj farba okien je neutrálna. To ale neznamená, že Ghosť sa vyhýba moderným technológiám. V tomto smere rozhodne nie je konzervatívny. Tak napríklad predné laserové svetlá majú dosah až 600 metrov. Technologickou vychytávkou sú aj elektricky ovládané dvere vrátane zadného protismerného páru.

Kabínu možno označiť za kráľovstvo ticha. Testami na hluk museli prejsť všetky komponenty. Ak nevyhovovali, boli upravené alebo nahradené novými. Ghost tiež dostal dvojitú priečku medzi motorovým priestorom a interiérom a dvojvrstvové sklá. Účinok týchto úprav bol taký presvedčivý, že nakoniec musel akustický tím vytvoriť umelý šum. Jednoducho, úplné ticho pôsobilo na posádku neprirodzene až dezorientujúco. Posadnutosť, s akou v Goodwoode pristupovali k vývoju Ghostu, dokumentujú aj ďalšie prvky. Napríklad podsvietená grafika súhvezdia Illuminated Facia s 850 hviezdami a nápisom Ghost, ktorá sa nachádza na palubnej doske pred spolujazdcom. Rozžiari ju 152 diód.

Interiér pôsobí harmonicky a jednoducho....
Interiér pôsobí harmonicky a jednoducho. Obsahuje však najkvalitnejšie materiály a vychytávky v podobe hviezdneho stropu alebo hviezdnej grafiky pred spolujazdcom s 850 svetelnými bodmi. Autor: Pravda, Martin Majerníček, Rolls-Royce

Podobný efekt mohol Rolls-Royce dosiahnuť aj displejom s vysokým rozlíšením, no rozhodol sa pre komplikovanejšie riešenie. Použil tri kompozitné vrstvy. Spodná obsahuje potrebný počet svetlovodivých otvorov vytvorených laserom, stredná v deaktivovanom stave robí motív úplne neviditeľným, a tretia dodáva povrchu dokonalý lesk. Hviezdny motív nadväzuje na „hviezdy strop“ Starlight Headliner. Rovnako fascinujúca je audiosústava Bespoke Audio. Nejde len o to, že má výkon 1300 W a 12-kanálový zosilňovač. Obsahuje totiž rezonančné komory v prahoch namiesto subwooferov, ale aj takzvané rezonančné reproduktory. Táto technológia umožnila vytvoriť jeden veľký reproduktor v podstate z celého stropu Ghostu. Priestorový efekt musí byť fascinujúci.

Ghost je, samozrejme, vybavený najmodernejšími asistenčnými systémami a moderným infotainmentom. Tieto aspekty však Rolls-Royce nijako zvlášť nezdôrazňuje. Klienti to považujú za samozrejmé, no oveľa viac ich zaujíma dôraz na detaily a materiály. Automobilka im v tomto smere vychádza v ústrety ponukou 20 druhov kože, ktoré prechádzajú najkomplexnejším a najprísnejším procesom kontroly kvality. Koža pokrýva až 338 panelov. Podobne je to s drevenými komponentmi. Špeciálne pre Ghost vyvinuli v Goodwoodee dve nové povrchové úpravy dekorácií – Obsydian Ayous a Dark Amber. Prvá je inšpirovaná lávovými skalami, druhá spočíva v žíhaní tmavého dreva. Filtračný systém Micro Environment Purification s nanofiltrom zas zabezpečuje dokonale čistý vzduch v kabíne.

Pod kapotou ostáva monumentálny preplňovaný...
Pod kapotou ostáva monumentálny preplňovaný 12-valec s objemom 6,75 litra a výkonom 420 kW. Autor: Pravda, Martin Majerníček, Rolls-Royce

Mimochodom, teplota klimatizácie sa opäť nastavuje len pocitovo analógovými ovládačmi bez číselnej stupnice, tak ako je to v zvykom už desaťročia. A dobrou správou je aj to, že napriek obrovskému tlaku Európy na znižovanie emisií si Ghost zachoval pod prednou kapotou monumentálny 6,75-litrový 12-valec. Má výkon 420 kW. Krútiaci moment 850 Nm je len o 50 Nm nižší ako vo Phantome. Tie prenáša na 9-stupňový automat už od 1 600 otáčok za minútu. Dokonalé vyváženie znamená, že na voľnobeh ich môže motor točiť len 600. Suverénnu trakciu má na starosti pohon oboch náprav. Svedčí o nej šprint na stovku za 4,8 sekundy. Len maximálna rýchlosť je limitovaná na obligátnych 250 km/h.

Zamatové srdce Ghostu si však za svoje služby vypýta priemerne 12,2 až 15,7 litra benzínu na 100 km. A v meste dokonca 27! Jeho 358 gramov CO2, ktoré vypustí z výfuku každý kilometer, tak bude musieť materský koncern BMW sanovať predajom elektromobilov a plug-in hybridov. Zákazníkom automobilky to ale iste prekážať nebude. Tí si budú vychutnávať ticho ale aj komfort, ktorý Ghostu prináša pneumatický podvozok Planar. Rolls-Royce hovorí o efekte lietajúceho koberca, o ktorý sa stará nový extra tlmič na horných ramenách predných závesov. Aktívny prvok upravuje polohu karosérie na základe údajov stereokamery, skenujúcej vozovku, ale aj dát navigácie.

Do rýchlosti 100 km/h sa pruženie a tlmenie nastavuje v predstihu. A keďže za volantom budú často majitelia, vhod príde riadenie všetkých kolies. Ghost budú naďalej vyrábať v domovskom závode Rolls-Royce v Goodwoode s obrovským podielom ručnej práce. Zváranie karosérie majú napríklad na starosti štyria remeselníci.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 546
Šírka (mm) 2 148
Výška (mm) 1 571
Rázvor náprav (mm) 3 295
Objem kufra (l) 507
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 490

Technické údaje

Motor 6,75 V12 BiTurbo
Počet valcov/ventilov 12/48
Max. výkon (kW/ot.) 420/5 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 850/1 600
Prevodovka 9A
0 – 100 km/h (s) 4,8
Max. rýchlosť (km/h) 250
Spotreba na 100 km (l) 12,2 – 15,7
Rolls-Royce Ghost -
		2021
Rolls-Royce
		Ghost -
		2021
+12Rolls-Royce Ghost -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Rolls-Royce Ghost #Rolls-Royce
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek