Kým Volkswagen Golf debutoval vlani v podobe hatchbacku, sesterská Škoda Octavia sa predstavila najprv ako praktické kombi. Teraz sú už ale koncernoví súperi vyrovnaní. Na svet prišla Octavia liftback a teraz aj nový Golf Variant. Vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdá sa, že vo Wolfsburgu už jednoducho nemajú chuť pozorovať, ako im český bestseller kradne zákazníkov. Ešte pred časom pritom Volkswagen zvažoval, že Variant vyradí z ponuky, pretože hlavné predaje Golfu sa na rozdiel od Octavie viažu najmä na krátku verziu. Dnes je všetko inak. Golf Variant sa môže pýšiť oveľa emotívnejším dizajnom. Vidieť to najmä na prudko sklonenom zadnom stĺpiku, ktorý nemá v histórii doteraz piatich generácií Variantov obdobu.
A nielen to. Golf Variant prichádza po prvýkrát od predstavenia v roku 1993 s dlhším rázvorom náprav, v porovnaní s hatchbackom. Novinka má nápravy vzdialené 2 686 mm, o 66 viac ako bežný Golfom. Je to tiež o 51 mm viac, ak nový Variant porovnáme s tým predošlým. Zmenili sa aj proporcie. Na dĺžke (4 633 mm) pribudlo až 171 mm, naopak, karoséria je so svojimi 1 455 mm o šesť milimetrov nižšia. Variant tak pôsobí o čosi dynamickejšie. Zmena formátu prospela najmä posádke, ktorá má o 48 mm väčší priestor na nohy, čo cítiť hlavne na zadných sedadlách. No ani kufor neostal bez povšimnutia.
Pod zadným vekom, ktoré môže byť otvárané elektricky aj pomocou nožného senzora, je už v základe 611 litrov, o šesť viac a zároveň len o 29 menej v porovnaní s Octaviou. Náskok českého kombi teda už nie je taký dramatický. Po sklopení zadných operadiel do roviny ponúkne Golf Variant 1 642 litrov, čo je medzigeneračné zlepšenie o 22 litrov. Ak porovnáme Variant s hatchbackom, získajú zákazníci o celých 231 litrov navrch. Kabína je inak zhodná s klasickým Golfom. To znamená, že už v základe dostanú majitelia virtuálny prístrojový panel Digital Cockpit a minimálne 8,25-palcovú obrazovku infotainmentu Composition.
V sérii je aj automatická klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či systém vzájomnej komunikácie Car2X. Asistenčné systémy reprezentuje udržiavanie v jazdnom pruhu Lane Assist, autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov či automatické prepínanie svetiel. Ponuku motorov Volkswagen zatiaľ nešpecifikuje. V každom prípade má novinka dostať mild-hybridné benzínové agregáty 1,0 eTSI a 1,5 eTSI. V tomto prípade vždy so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Spoločnosť im budú robiť dieselové verzie s motorom 2,0 TDI, ktorý je vybavený dvojitou selektívnou katalytickou redukciou emisií NOx „twin dosing“.
Spolu s Golfom Variant debutuje súčasne out-doorová verzia Alltrack so zvýšeným podvozkom a plastovou ochranou spodných partií karosérie. Dôležité je, že „terénny“ Golf Variant môže počítať s pohonom 4Motion, ktorý bude dodávaný štandardne. Prekvapí aj použitím niektorých športových prvkov, napríklad len mierne upraveného predného nárazníka z Golfu GTI, vrátane denných diódových svetiel! Novinka sa dostane na trh už tento mesiac, aspoň v Nemecku, kde automobilka spustila objednávky. Pripomeňme, že z Golfu Variant predal Volkswagen od roku 1993 viac ako tri milióny kusov. Po prvýkrát sa predstavil spolu s treťou generáciu tejto európskej ikony.
Porovnanie rozmerov
Model | Golf Hatchback | Golf Variant | Škoda Octavia Combi |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 248 | 4 633 | 4 689 |
Šírka (mm) | 1 789 | 1 789 | 1 829 |
Výška (mm) | 1 492 | 1 455 | 1 468 |
Rázvor náprav (mm) | 2 620 | 2 686 | 2 686 |
Objem kufra (l) | 380/1 237 | 611/1 642 | 640/1 700 |