Skvelé, Suzuki Jimny sa vráti do Európy! Ale s malým trikom

11.09.2020 10:00

Nová generácia najmenšieho off-road planéty si síce vyslúžila v Európe obrovskú pozornosť, no nakoniec sa Suzuki Jimny zo starého kontinentu v tichosti stiahlo. Len pár mesiacov po uvedení. Ako inak, dôvodom boli emisie. Teraz je tu skvelá správa. Vráti sa, no s DNA úžitkového modelu N1. Výbave to ublížiť nemá.

Navonok si žiadne zmeny nevšimnete. Všetko...
Navonok si žiadne zmeny nevšimnete. Všetko vyzerá tak ako ešte prednedávnom. Autor: Suzuki

Suzuki patrí k výrobcom najľahších a najúpornejších áut. V súčasnosti sú už všetky jeho modely elektrifikované. Mild-hybridný pohon v kombinácii s motormi DualJet s dvojitým priamym vstrekovaním či preplňovanými motormi BoosterJet nájdeme v Ignise, Swifte, vo Vitare aj v SX4 S-Cross. Šokujúce je, že ani to nestačí na splnenie emisných limitov v Európe. Automobilke totiž chýba čistý elektromobil a prvý plug-in hybrid A-Cross, ktorý bude preznačkovanou Toyotou RAV4 PHEV, sa na trh ešte len chystá.

Hrozba vysokých pokút za prekračovanie emisných limitov tak viedla značku k redukcii portfólia. A škrtať začala na tom najcitlivejšom mieste. Z trhu musela stiahnuť novú generáciu Suzuki Jimny, na ktorú priaznivci najmenšieho off-roadu čakali dve desaťročia. Stalo sa tak len pár mesiacov po jej uvedení, ktoré sa uskutočnilo v roku 2018, u nás až v lete 2019. To ešte Jimny stihlo získať napríklad titul auta roka na Slovensku. Jimny s rámovým podvozkom, tuhými nápravami, redukčnou prevodovkou, pohonom oboch náprav a atmosférickým motorom jednoducho kazilo Suzuki flotilový priemer CO2.

Hlavný rozdiel je v kabíne, z ktorej zmizli...
Hlavný rozdiel je v kabíne, z ktorej zmizli zadné sedadlá. Naopak, pribudla priečka medzi prednými sedadlami a úžitkovým priestorom. Ten má až 863 litrov. Autor: Suzuki

Podľa metodiky WLTP produkovalo s motorom 1,5 VVT (77 kW) v kombinácii s 5-stupňovým manuálom 178 gramov CO2 na kilometer a so 4-stupňovým automatom dokonca až 198 gramov. To je príliš ďaleko od úniou požadovaných 95 gramov. Tento rozdiel pritom nemalo Suzuki čím kompenzovať. Do Európy sa nakoniec dostalo len pár tisíc exemplárov tohto jedinečného baby „off-roadu“ s dĺžkou iba 3 645 mm. Aj to len vďaka vybraným európskym trhom. V slovenskom cenníku ho už dávno nenájdete. Teraz však Suzuki prichádza s riešením, i keď sa nezaobíde bez kompromisov.

Aj Suzuki Jimny N1 si zachovalo všetky...
Aj Suzuki Jimny N1 si zachovalo všetky prednosti off-roadovej koncepcie. Vrátane pohonu Allgrip Pro, redukcie a tuhých náprav. Autor: Suzuki

Nečakajte, že by Jimny dostalo úspornejší motor alebo nejakú formu elektrifikácie. Motory z Vitary či Swiftu sa do Jimny nehodia, sú uložené priečne, kým Jimny vyznáva klasickú koncepciu. Riešenie je administratívne, no účinné. Automobilka oznámila, že budúci rok vráti svoj malý off-road do Európy vrátane Slovenska ako úžitkový model kategórie N1. Pre túto triedu totiž platia menej prísne emisné reguly. Takáto transformácia si však vyžiada odstránenie zadných sedadiel a zabudovanie priečky oddeľujúcej úžitkový priestor od dvojice sedadiel. Jimny bude teda výlučne dvojmiestne.

Zato do kufra naložíte až 863 litrov nákladu alebo batožín. To je o 33 viac v porovnaní so 4-miestnym Jimny so sklopenými zadnými sedadlami. Priestor bude o to lepšie využiteľný, že verzia N1 bude mať vodorovnú ložnú plochu. Sympatické je, že napriek prerodu na „úžitkáč“ nepríde Jimny o bezpečnostné prvky ani o moderný infotainment. Všetko ostane zachované. Pod názvom paketu Suzuki Safety Support sa skrývajú autonómne brzdy, výstraha pred kolíziou a opustením jazdného prúdu, čítačka dopravných značiek a tiež automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel.

Rozhranie so 7-palcovou obrazovkou zabezpečí konektivitu so smartfónmi aj navigáciu. Bez zmien majú ostať aj terénne schopnosti, pre ktoré Jimny zákazníci doslova milujú. Pravdepodobne ale už bez automatickej prevodovky. V tabuľke technických parametrov uvádza Suzuki údaje len pre manuál. Inak urobila automobilka všetko preto, aby ste v Jimny nemali pocit, že sedíte v aute, ktoré v skutočnosti patrí medzi úžitkové.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 645
Šírka (mm) 1 645
Výška (mm) 1 645
Rázvor náprav (mm) 2 250
Svetlá výška (mm) 210
Nájazdové uhly predný/zadný (o) 37/49
Prejazdový uhol (o) 28
Veľkosť kufra (l) 863
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 090

Technické údaje

Motor 1,5 VVT
Zdvihový objem (ccm) 1 462
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC
Max. výkon (kW/ot.) 75/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 130/4 000
Prevodovka 5M (4WD)
Spotreba na 100 km (l) 6,1
Suzuki
		Jimny -
		2019
Suzuki
		Jimny -
		2019
+42Suzuki Jimny -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#úžitkové autá #Suzuki Jimny #Suzuki
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek